تاریخ انتشار: ۱۴:۲۸ - ۲۲ آبان ۱۳۹۸
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

آیا حمله اسرائیل به غزه، پیامی برای ایران بود؟

اسرائیل و غزه روز گذشته به روی هم آتش گشودند. این حملات متقابل به کشته شدن یکی از سران جهاد اسلامی فلسطین منجر شد که گفته میشود رابطه نزدیکی با ایران داشته است. اما آیا این حملات، احتمال تخست وزیری مجدد نتانیاهو را تقویت کرده است؟
آیا حمله اسرائیل به غزه، پیامی برای ایران بود؟
 
رویداد۲۴ روز سه شنبه اسرائیل دو فرمانده ارشد نیرو‌های جهاد اسلامی فلسطین، را مورد هدف قرار داده و یکی از آن‌ها را در نوار غزه کشته و دیگری را در سوریه گم کرده است.

پولیتیکو این اقدام اسرائیل را پیامی برای ایران خوانده است.
 
بها ابوعطا و همسرش در حالی که در بخش شرقی نوار غزه در خانه شان خواب بودند توسط اسرائیل مورد هدف قرار گرفته و کشته شده اند. شبه‌نظامیان فلسطینی وابسته به شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی در پاسخ به این حمله شماری از شهر‌های اسرائیل از جمله تل‌آویو را هدف حملات راکتی خود قرار دادند. اسرائیل در واکنش به این اقدام، حملات هوایی‌ای را علیه اهداف حماس انجام داد که به کشته شدن ۸ تن دیگر از فلسطینی‌ها منجر شد.
 
بنیامین نتانیاهو در نشستی با مقامات نظامی اسرائیل در مقر فرماندهی این رژیم در تل آویو گفت: هرکس فکر میکند که میتواند به شهروندان ما آسیب بزند و نیرو‌های ما را دور بزند در اشتباه است.
 
او ابوعطا را یک بمب ساعتی و یکی از اصلی‌ترین تروریست‌های غزه خواند که مسبب بسیاری از حملات هوایی و راکتی به اسرائیل بوده است.
 
نتانیاهو گفت کشتن ابوعطا ۱۰ روز پیش در دستور کار قرار گرفته و اسرائیل منتجر موقعیت مناسبی بوده که بتواند او را با کمترین تلفات ممکن از بین ببرد.
 
او مدعی شده اسرائیل خواستار تشدید درگیری‌ها نیست.
 
بسیاری از رسانه‌های اسراعیلی بها ابوعطا را یک فرمانده بلند پایه گروه جهاد اسلامی تحت حمایت ایران خوانده اند.
 
مصر که معمولا نقش میانجی میان نظامیان نوار غزه و اسرائیل را بازی میکند در تلاش برای کاهش تنش هاست.
مقامات قاهره گرفته اند که این تلاش‌ها همچنان ادامه دارد.
 
پولیتیکو گفته از سویی این درگیری‌ها ممکن است از آنجایی که حماس خود را در گیر آن نکرده، محدود باقی بماند. اگرچه حماس قدرتمند‌تر و بزرگتر از جهاد اسلامی است، اما عملگرا نیز هست و با وضعیت اقتصادی کنونی غزه ترجیح میدهد دور جدیدی از درگیری‌ها با اسرائیل را آغاز نکند.
 
نتانیاهو بار‌ها در سخنرانی‌های هفته‌های اخیر خود مدعی شده ایران در منطقه موضع تهاجمی تری به خود گرفته است.
 
ایران در سوریه و لبنان و نوار غزه نیرو‌های نیابتی دارد. در غزه جهاد اسلامی نیروی مورد حمایت ایران است. بسیاری از رسانه‌ها مدعی اند که ایران از جهاد اسلامی حمایت‌های مالی، تسلیحاتی و مستشاری میکند.
 
نتانیاهو مدعی شده ایران از عراق و یمن برای حمله اسرائیل استفاده میکند. حماس نیز از ایران کمک‌هایی دریافت میکند.
 
اسرائیل بار‌ها به اهدافی که از دید خودش منافع ایران بودند در سوریه حمله کرده است، اما حملات هوایی روز سه شنبه اسرائیل به دمشق یک اقدام نادر بود.
 
رسانه دولتی سوریه اعلام کرد جنگنده‌های اسرائیلی سه موشک را به خانه اکرم الجوری یکی از اعضای ارشد جهاد اسلامی که در تبعید به سر می‌برد شلیک کرده است. الجوری آسیبی ندیده، اما پسر و نوه او در جریان این حملات کشته شدند.
 
این حملات در یکی از حساس‌ترین موقعیت‌های نتانیاهو اتفاق افتاده است. دو هفته از انتخابات اسرائیل گذشته است. بنیامین نتانیاهو، با حکم رووین ریولین، رئیس‌جمهوری اسرائیل مسئول تشکیل کابینه شد. او اگر موفق شود ائتلافی با ۶۱ کرسی پارلمان شکل دهد، بار دیگر نخست‌وزیر اسرائیل خواهد شد. این در حالی است که فردای انتخابات اسرائیل، خبر اصلی درارتباط با نتیجه این انتخابات "شکست" نتانیاهو بود.
 
بر اساس نتیجه انتخابات که در روز ۲۶ شهریور (۱۷ سپتامبر)، برگزار شد، حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو، از رقیب اصلی‌اش یعنی اتحاد آبی و سفید کرسی‌های کمتری در پارلمان به دست آورد. علاوه بر این بلوک سیاسی او نیز (حزب لیکود به همراه تمامی متحدانش) نتوانست به اکثریت کرسی‌های پارلمان دست یابد.
 
از آنسو، حزب بنی گانتس، رقیب اصلی آقای نتانیاهو در این انتخابات موفق شده بود که از حزب لیکود آرا و کرسی‌های بیشتری به دست آورد.
 
در حال حاضر با توجه به اینکه نتانیاهو موفق نشده ائتلافی در پارلمان ایجاد کند، بنی گانتز مسئول تشکیل کابینه شده است.
 
اتفاقات اخیر علیه نیرو‌های جهاد اسلامی نقطه مشترک گانتز و نتانیاهو بود. گانتز با وجود دشنی و رقابتی که با نتانیاهو دارد یکی از فرماندهان نظامی اسرائیل در جنگ ۲۰۱۴ غزه بوده است. او درباره این حملات گفته با نتانیاهو در مورد حمله شبانه مشورت کرده و از نظر او اقدام نتانیاهو تصمیم درستی بوده است.

هر دو رقیب حمایتشان را از ایجاد یک دولت متحد اعلام کرده اند و میخواهند از برگزاری انتخابات مجدد جلوگیری کنند، اما هر دو نیز خواستار هدایت دولت آتی اسرائیلند.
 
تحولات روز گذشته و کشته شدن ابوعطا دست نتانیاهو را بالاتر از دست گانتز قرار داده و احتمال رسیدن او به قدرت را تقویت کرده است.
 
نتانیاهو در صدد است که خود رهبری جا بزند که قادر است اسرائیل را در شرایط بحران امنیتی هدایت کند. اگر نتانیاهو از نخست وزیرکنار گذاشته شود پرونده‌های قضایی او به جریان افتاده و او مجبور است در آن جبهه مبارزه کند. همزمان همه اعضای کابینه او نیز باید به طور اتوماتیک استعفا دهند.
 
ابوعطا در حالی که در خانه خود خوابیده بود مورد حمله هوایی اسرائیل قرار گرفت. خانواده او و جهاد اسلامی گفته اند که همسر او کشته شده و دو تن از فرزندانش زخمی شده اند.
 
جهاد اسلامی جریانی کوچک‌تر از حماس است، اما به ادعای رسانه‌های غربی این جریان از حمایت ایران برخوردار است، اما لزوما همیشه تحت حمایت حماس نیست.
 
پولیتیکو در گزارشی به مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها در ایران اشاره کرده و گفته این حملات در حالی صورت گرفته که ایران به عنوان حامی مالی جهاد اسلامی با تحریم‌های فلج کننده آمریکا دست و پنجه نرم میکند.
 
این رسانه به اعتراضات منطقه علیه دولت‌ها اشاره کرده و نوشت: نفوذ منطقه‌ای ایران در روز‌های اخیر با چالش مواجه شده. در عراق و لبنان مردم علیه ایران شعار میدهند. تهران از اینکه این اعتراضات گسترده‌تر شده و نیرو‌های نیابتی اش را مورد هدف قرار دهد می‌ترسد از این رو سران کشور آمریکا و متحدان منطقه ایش را مسبب این اعتراضات می‌دانند.

در هفته‌های اخیر رسانه‌های اسرائیل ابوعطا را یکی از افرادی معرفی کرده اند که نقش مهمی در حملات موشکی به اسرائیل داشته است.
 
پدر ابوعطا گفته فرزندش هفته‌های اخیر را از ترس مورد حمله قرار گرفتن مخفی شده بود.
 
چند دقیقه بعد از تایید مرگ ابوعطا، یک موشک به سمت اسرائیل شلیک شد. ارتش اسرائیل اعلام کرد ۲۰۰ راکت شلیک شده بوده، اما تعدادی از آن‌ها توسط سامانه‌های دفاعی اسرائیل منهدم شده و تعدادی نیز به هدف نخورده است. یک راکت به آزادراهی در اسرائیل برخورد کرده و یک راکت به سقف یک خانه.
 
گروه خدمات نجات اسرائیل گفته دو تن در اثر این حمله زخمی شده اند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
پیش‌بینی شما از آینده قیمت دلار چیست؟
پیشخوان