تاریخ انتشار: ۱۶:۳۵ - ۲۷ آبان ۱۳۹۸

بانک ملی ایران میزبان چهارمین جلسه شورای هماهنگی مدیران بازرسی دستگاه‌های تابعه وزارت اقتصاد

مدیرعامل بانک ملی ایران در چهارمین جلسه شورای هماهنگی مدیران بازرسی دستگاه‌های تابعه وزارت امور اقتصادی و دارایی که به میزبانی این بانک برگزار شد، گفت: خوشبختانه سیستم نظارت و بازرسی بانک ملی ایران در سراسر کشور به صورت لحظه‌ای و آنلاین است و این نظارت‌های آنلاین، خطا‌های انسانی و تخلفات را به طور محسوسی کاهش می‌دهد.
بانک ملی
رویداد۲۴ به گزارش روابط عمومی بانک ملی ایران، دکتر محمدرضا حسین زاده در این نشست که با حضور دکتر هادی عبدالهی مدیرکل دفتر بازرسی، مدیریت عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت امور اقتصادی و دارایی و مدیران بازرسی دستگاه‌های تابعه این وزارتخانه برگزار شد، با بیان اینکه وزارت اقتصاد دستگاهی بسیار گسترده است که مدیریت آن به ویژه در بخش بازرسی هنر بالایی می‌طلبد، افزود: خوشبختانه با حضور ارزشمند آیت الله رییسی در قوه فضاییه و دکتر دژپسند در راس وزارت اقتصاد، تغییر و تحولات مثبتی رخ داد و امروز همه بر امر پیشگیری در نظارت تاکید دارند.

وی تصریح کرد: اگر پیشگیری در نظارت‌ها قوی‌تر باشد، هزینه کمتری نیز پرداخت می‌کنیم و با این رویکرد، بسیاری از مشکلات نیز مرتفع می‌شوند.

حسین زاده با تاکید بر اینکه پیشگیری جنبه‌های مختلفی دارد که یکی از آن‌ها وجود قوانین روزآمد و کارآمد است، ادامه داد: در این راستا قوانین باید به درستی از سوی مجریان در دستگاه‌ها اجرا شوند.

مدیرعامل بانک ملی ایران با تاکید بر اعمال نظارت‌های آنلاین در این بانک و رصد لحظه‌ای تراکنش‌ها خاطر نشان کرد: علاوه بر نظارت آنلاین، شعب بانک ملی ایران نیز درجه بندی شده اند و اکنون میزان انتقال و حواله وجه در شعبه، به درجه آن شعبه بستگی دارد که این امر از بروز تخلفات و یا خطا‌های انسانی و سیستمی جلوگیری می‌کند.

دکتر هادی عبدالهی مدیرکل دفتر بازرسی، مدیریت عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت اقتصاد نیز در این نشست با قدردانی از میزبانی بانک ملی ایران، گفت: شورای هماهنگی مدیران بازرسی وزارت اقتصاد از ابتدای امسال و با پنج کمیته تشکیل شد تا کنترل داخلی در مجموعه این وزارتخانه ساماندهی شود که خوشبختانه تحول خوبی را نیز در شرایط بخش بازرسی شاهد هستیم.

وی افزود: بخش عمده وظایف وزارت اقتصاد در بخش نظارتی است و درواقع این وزارتخانه شان نظارتی دارد و به همین علت نیز مدیران باید تلاش کنند تا همدلی لازم برای نهادینه شدن ساز و کار‌های نظارتی درون دستگاه‌ها ایجاد شود.

عبدالهی اظهار کرد: با توجه با اینکه تاکنون نظارت‌ها آسیب شناسانه نبود اکنون باید به سمت تقویت نظارت حین عملیات و تقویت ساوزوکار‌ها پیش رویم.
 
بانک ملی

وی با تاکید بر اینکه باید به سمت شیشه‌ای کردن تصمیمات حرکت کنیم، بیان کرد: سامانه‌ای کردن فرآیند‌ها را در دستور کار داریم و در کنار آن باید گزارشات به شناسایی آسیب‌ها منتج شوند. همچنین نظارت‌ها باید با رویکرد پیشگیرانه و آسیب شناسانه صورت گیرد و بدین منظور نیازمند حمایت مدیران دستگاه‌های اجرایی هستیم.

حسن سعیدی اصل مدیر امور بازرسی و حسابرسی بانک ملی ایران نیز با تاکید بر اینکه طی ده سال گذشته استخدام نیرو در بانک نداشتیم و به همین علت با کسری نیرو در بخش‌های مختلف مواجه هستیم، گفت: با این حال ما به صورت مستمر با سازمان بازرسی در تعامل و همفکری هستیم و از تجربیات موجود استفاده می‌کنیم.

وی تصریح کرد: از مدیران بازرسی استان‌ها درخواست داریم تا پیش نویس گزارش‌ها را به منظور رفع نواقص احتمالی ارایه کنند. تعاملات بازرس‌های بانک با مدیران بازرسی استان‌ها باید افزایش یابد و ما در این زمینه تابع قوانین و مقررات هستیم.

همچنین سعید دهقان بازرس کل امور اقتصادی و دارایی سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه نظارت امری بسیار پیچیده بوده و در بخش پیشگیری از جرم و تخلف ماموریت سنگینی داریم، گفت: آمادگی داریم با همکاری و همگرایی بیشتر، شاخصه‌های سلامت سیستم را افزایش دهیم تا از بروز فساد‌های خاص جلوگیری شود.

محمد تشرفی بازرس کل امور بانک و بیمه سازمان بازرسی کل کشور هم با بیان اینکه نظام اقتصادی کشور بانک محور است و ۸۰ درصد تامین مالی اقتصاد امروز از سوی بانک‌ها صورت می‌گیرد، گفت: ما باید از حقوق بیت المال و سپرده گذار صیانت کنیم. همچنین باید شاهد انضباط بخشی بیشتری در بانک‌ها باشیم.
نظرات شما
پیشخوان