تاریخ انتشار: ۱۱:۳۲ - ۰۴ آذر ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
سخنگوی کمیسیون انرژی در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

احتمال تغییر قیمت و سهمیه بنزین وجود دارد/ علی لاریجانی و کاظم جلالی در جلسه سران قوا حضور داشتند

سکینه الماسی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس می‌گوید: در جلسه هفته جاری مجلس درباره قیمت بنزین و میزان سهمیه آن جلسه‌ای با دولت برگزار خواهد کرد و احتمال تغییر قیمت سهمیه بنزین وجود دارد.

سهمیه بندی بنزین سکینه الماسی

رویداد۲۴ قیمت بنزین بدون دخالت مجلس افزایش یافت. این موضوع انتقاد شدید نمایندگان را در پی داشت؛ با این حال پس از حمایت رهبری از تصمیم سران قوا، مجلس نیز به انتقادات خود درباره افزایش قیمت بنزین پایان داد. آنگونه که نمایندگان گفته‌اند قرار شده روی موضوعات مرتبط به سهمیه بنزین و افزایش آن کار کنند تا فشار به مردم کمتر شود.

رویداد۲۴ درگفتگو با سکینه الماسی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس برنامه‌های پارلمان پس از افزایش قیمت بنزین را بررسی کرده است که آن را در ادامه می‌خوانید:

یکی از اهداف دولت در افزایش قیمت بنزین، کاهش قاچاق سوخت بوده است. با افزایش قیمت‌ها می‌توان از قاچاق جلوگیری کرد؟

صادرات بنزین که از گذشته در حال انجام است و با توجه به نهایی شدن پروژه ستاره خلیج فارس در صادرات می شود، اما هدف اگر کاهش تعداد خودرو‌ها در خیابان‌ها و کاهش آلودگی هوا بود که تغییری بوجود نیامده، همه مسئولین باید شیوه این اقدام را مجدد بررسی کنند، اما مجلس باید کار کارشناسی آن را انجام دهد.

عمده قاچاق سوخت در بخش گازوئیل است نه بنزین و به اشتباه می‌گویند بیشترین قاچاق در حوزه بنزین است.  این در حالی است که قاچاق بنزین بسیار محدود است و برآورد دقیقی در این خصوص نداریم. یکی از راه‌های اصلی کنترل قاچاق استفاده از کارت سوخت بود که مجددا دولت، مجلس را مجبور به قانونی کردن آن کرد.

برای جلوگیری از قاچاق سوخت راهکار استفاده از کارت سوخت مطرح شد، کار کارشناسی این موضوع باید پیش از این صورت می‌گرفت تا این اتفاقات رخ نمی داد، مانند اجرای هدفمندی یارانه‌ها که چند ماه دولت روی آن کار کرد و فرماندار‌ها هم آموزش دیدند و فضا را آماده کردند و با تبلیغاتی که صورت گرفت وارد فاز عملیاتی شد.

در آن زمان نیز قیمت‌ کالاها رشد زیادی داشتند، اما این اتفاقات رخ نداد، متاسفانه به دلیل کمبود نقدینگی که دولت داشت افزایش نرخ بنزین را به یکباره انجام داد تا از محل درآمد آن به مردم بدهند، اما راه این درآمدزایی این اقدام نبود و ابتدا باید محیط ، مردم و مجلس را آماده می‌کردند و پس از آن این اقدام را انجام می‌دادند.

طرح افزایش نرخ بنزین سه بار در مجلس رد شد، اما این سوال پیش می‌آید که چه لزومی دارد تا از مردم مابه التفاوت نرخ بنزین را بگیرند و سپس به خود مردم پس بدهند؟

دولت پیش بینی این واکنش را از سوی مردم نمی‌کرد. مردم می‌گویند ما یارانه نمی‌خواهیم. بنزین را گران نکنید، اما دولت این اقدام را برای دهک‌هایی از جامعه انجام داد که فشار اقتصادی زیادی را تحمل می‌کردند.

اعتراضات زیادی نیز از سوی برخی مطرح می‌شد که چرا یارانه همچنان ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان است درحالی که قیمت کالا‌ها طی این سال‌ها افزایش زیادی داشته است.

پیش بینی دولت این بود که با افزایش نرخ بنزین این درآمد را به دهک‌های پایین بدهند، اما این موضوع باید ابتدا بررسی می‌شد تا میزان رضایت مردم لحاظ می شد و سپس اقدام نهایی صورت می‌گرفت.

بهتر نبود مجلس زودتر به این طرح رای می‌داد تا قیمت بنزین به صورت پلکانی افزایش پیدا کند و هر سال ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان به قیمت بنزین اضافه می‌شد تا اینکه به صورت غافلگیرانه قیمت بنزین را تا ۳۰۰ درصد بالا بردند؟

کار کارشناسی در این خصوص صورت نگرفت.

مجلس کلا در جریان اجرا شدن طرح بود؟ 

خیر، تنها رییس مجلس و نماینده مرکز پژوهش‌ها و نماینده‌ای از کمیسیون اقتصادی و برنامه و بودجه در این کارگروه بودند، اما از کمیسیون انرژی کسی حضور نداشت.

آیا ممکن است قیمت یا سهمیه بنزین تغییر کند؟

بله، احتمال تغییر میزان سهمیه یا حتی قیمت بنزین وجود دارد البته این موضوع هنوز قطعی نیست، این قیمت قانونی اعلام شده، اما اینکه صد درصد همین قیمت و با شرایط سهمیه ۶۰ لیتر در ماه باشد هنوز قطعی نشده و ممکن است شرایط آن عوض شود.

هنوز هم با وجود اینکه قیمت سهمیه‌ای بنزین ۱۵۰۰ تومان و قیمت بنزین آزاد ۳۰۰۰ تومان اعلام شده با قیمت بنزین در فوب خلیج فارس فاصله وجود دارد چطور می‌توان از قاچاق بنزین با این شرایط جلوگیری کرد؟

هنوز در این خصوص نیاز به کار کارشناسی وجود دارد و این موضوع  زمان بیشتری می‌خواهد. قرار بود مجلس این هفته تعطیل باشد، اما به دلیل این شرایط و ثبت نام‌ها تعطیل نخواهد بود و جلسه‌ای در این خصوص برگزار خواهد شد.

خواه ناخواه افزایش قیمت بنزین، بر کالاهای دیگر هم تاثیر می‌گذارد. چه برنامه‌ای برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها دارید؟

رهبری بر این موضوع تاکید داشتند که افزایش قیمت بنزین روی سایر کالا‌ها تاثیر نگذارد و ستاد تنظیم بازار نیز روی این موضوع بسیار حساس است، اما متاسفانه بلافاصله پس از افزایش قیمت بنزین قیمت کرایه‌های تاکسی هم بالا رفت، پس نیازمند نظارت بیشتر مسئولین هستیم تا کارگروهی برای این موضوع تشکیل شود و این نظارت باید خیلی قوی‌تر و منسجم‌تر باشد و این فشاری که مردم تحمل می‌کنند از تحریم‌های ظالمانه تا فروش بسیار ناچیز نفت شرایط را سخت‌تر از قبل کرده است.

کسی که با خودرو کار می‌کند و تمام معاشش از خودرو تامین می شود چطور می‌توان از او انتظار داشت که با توجه به افزایش قیمت بنزین قیمت کرایه‌ای که می‌گرفت تغییر نکند؟

واقعا این اقدام شدنی نیست، مجلس باید به این موضوع ورود کند و با مشورت با دولت با برگزاری جلسات کارشناسی به این موضوعات معیشتی ورود کند. یکی از دلایلی که افزایش نرخ بنزین سه بار در مجلس رد شد همین بود که بر همه اقلام تاثیر مستقیم دارد. البته ما دست دولت را در این زمینه نبستیم. سوال ما از دولت این بود که چرا طی چند سال گذشته افزایش قیمت بنزین را به صورت تدریجی اجرا نکرد؟ دولت باید بر ضرورت این موضوع تاکید می‌کرد تا مجلس نیز با این لایحه نیز موافقت می‌کرد. سال گذشته مجلس برای کمک به معیشت مردم خودش طرح داشت و طرح نیز خیلی قوی بود، اما زمانی که دولت لایحه‌ای بدین منظور تقدیم مجلس کرد بلافاصله با لایحه دولت موافقت شد.

-گفته شده مابه التفاوت نرخ بنزین به ۶۰ میلیون نفر پرداخت می‌شود. دولت این رقم را چطور پیدا کرده و چطور قرار افراد مستحق شناسایی شوند؟

با توجه به دهک گذاری‌هایی که صورت گرفت این اقدام انجام شد، اولویت بندی بر اساس افرادی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی‌اند و همچنین کارمندان دولت و بازنشستگان و مستمری بگیران.

میزان صادرات نفت در شرایط فعلی چقدر است؟

میزان صادرات نفت بسیار محدود است و با دور زدن تحریم‌ها در حال انجام است. آمار دقیقی هم در دسترس نیست، اما حدود ۵۰۰ هزار بشکه در روز انجام می‌شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
آذربایجانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
0
0
دولت زرنگی کرد یهو بنزین رو گران کرد و بقول معروف مرگ یکبار بار شیون یکبار دیگه بجای چند بار افزایش بنزین و اعتراض مردم شاهد یکبار اعتراض بود
از طرفی هم این افزایش قیمت بنزین بدون نظر مجلس کشور رو به دوران استبداد صغیر دوران محمد علیشاه برد و اساس دموکراسی رو با چالش مواجه کرد
از طرفی دولت بشدت روی خواسته خودش پافشاری کرد که به مردم ابهت خودشو نشان بده درحالیکه موج دوم تورم اغاز شده در حالیکه موج اول تورم بعد از خرج امریکا از برجام تقریبا کنترل شده بود
به نظر من در شرایط فعلی دولت میتونه در مورد نرخ جدید بنزین و میزان سهمیه ها بازنگری ای انجام بده نرخ 2000 تومان برای بنزین ازاد و 1200 تومان بنزین سهمیه و 30 درصد به سهمیه سوخت همه وسائط نقلیه اضافه بکنه
کیان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
0
0
فقط یه سوال جواب این خونهای ریخته شده راکی بایدبدهد
نظرات شما
پیشخوان