تاریخ انتشار: ۱۷:۴۳ - ۰۴ آذر ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۳ نظر

دلیل گرانی گوجه فرنگی چیست؟

قیمت گوجه فرنگی از هفته گذشته روندی افزایشی به خود گرفت و از حدود پنج هزار تومان به ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان رسید؛ رئیس اتحادیه مرکزی میوه وتره بار تهران، سرمازدگی، نرسیدن محصول به بازار، افزایش کرایه حمل و نقل و همچنین صادرات را از عوامل این افزایش قیمت ذکر کرد.

دلیل گرانی گوجه فرنگی چیست؟رویداد۲۴هر ساله در ماه‌هایی از پائیز شاهد گرانی نرخ برخی صیفی‌جات از جمله گوجه فرنگی هستیم که نرسیدن محصول پائیزه در طرح پاییزه و زمستانه به بازار، به عنوان دلیل اصلی این افزایش قیمت ذکر می‌شود.

امسال اما سه عامل دیگر نیز به این سیاهه اضافه شد؛ سرمازدگی، افزایش کرایه حمل و نقل و صادرات.

گفته ها حاکی از آن است که با شروع فصل سرما و وقوع بارش های پاییزی کاشت و برداشت محصول پاییزه در برخی استان های جنوبی کشور با وقفه مواجه شده است که همین امر در بازار رسانی این محصول ایفای نقش کرده است.

گزارش های میدانی خبرنگار ایرنا در هفته گذشته نشان می‌دهد که با اصلاح نرخ سوخت، کرایه وانت بارها نیز افزایش حداقل دو برابری داشته است؛ به طوری که وانت‌بارها بدون هیچ دستورالعمل و بخشنامه‌ای، کرایه حمل بار را به بهانه سهمیه بندی بنزین ۸۰ تا ۱۲۰ هزار تومان بالا برده‌اند؛ این مساله، قیمت تمام شده میوه و صیفی را برای میوه‌فروشان افزایش داده و موجب شده آنها نیز نرخ‌های خود را تغییر دهند.

علاوه بر بحث سرمازدگی و افزایش نرخ کرایه، موضوع صادرات گوجه فرنگی به کشورهای همسایه از جمله پاکستان نیز مطرح است؛ هر کیلوگرم گوجه فرنگی ایرانی در پاکستان به قیمت ۱۴ هزار تومان (۱۸۰ روپیه) به فروش می‌رسد ، زیرا دولت پاکستان برای کاهش قیمت این محصول اقدام به واردات از ایران کرده است.

وزارت بازرگانی پاکستان در مرحله نخست هفته گذشته مجوز واردات چهار هزار و ۵۰۰ تن گوجه فرنگی از ایران را صادر کرده است.

ناگفته نماند که برخی مصرف کنندگان براین باورند که صادرات مازاد محصول گوجه فرنگی در فصل کاشت هیچ مشکلی ندارد اما با شروع فصل سرما و کاهش سطح زیرکشت تولید، لازم است که اولویت مسئولان امر تامین نیاز داخلی باشد و با صادرات این محصول مردم را دچار مشکل نکنند.

یکی از شهروندان در این زمینه می‌گوید: به حدی قیمت گوجه فرنگ در بازار افزایش یافته که یا نمی‌توانیم آن را خریداری کنیم یا باید به تعداد اندک خریداری شود.

این درحالیست که کشاورزان ما در اواسط تابستان با مازاد تولید محصول گوجه فرنگی مواجه شدند؛ به طوری که سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران برای حمایت از تولیدکنندگان و جلوگیری از ضرر آنان در اوایل شهریورماه امسال اقدام به خرید حمایتی گوجه فرنگی کرد.

در این ارتباط، «اسدالله کارگر» رئیس اتحادیه مرکزی میوه وتره بار تهران امروز (دوشنبه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهار کرد: بر اساس نرخ‌نامه عمده فروشی محصولات کشاورزی (دوم آذرماه)، قیمت هر کیلوگرم گوجه فرنگی حدود ۶ هزار و ۵۰۰ تومان است.

وی بر این باور است که هر ساله با شروع فصل سرما نرخ گوجه فرنگی شامل افزایش قیمت های مقطعی می‌شود و با عرضه محصول از مناطق گرمسیر به طور مجدد قیمت ها متعادل خواهد شد.

قیمت گوجه فرنگی از دی ماه متعادل می شود

«حسین اصغری» مدیرکل دفتر امور محصولات علوفه ای و جالیزی معاونت امور زراعی وزارت جهاد کشاورزی در این ارتباط به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: سطح زیر کشت پاییزه در آبان و آذرماه پنج هزار و ۲۱۷ هکتار در استان های بوشهر، خوزستان، سیستان و بلوچستان، فارس و هرمزگان است.

وی اظهار داشت: علت پایین بودن سطح زیر کشت گوجه فرنگی در فصل پاییز، محدودیت اقلیمی است؛ به طوری که بارندگی در استان های فارس و قزوین موجب کمبود عرضه گوجه فرنگی انباری شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه قیمت گوجه فرنگی در اوایل دی ماه با عرضه فراوان از استان های مختلف جنوبی کاهش می یابد تصریح کرد: با ورود گوجه فرنگی بوشهر و هرمزگان و افزایش عرضه تولید محصول زمستانه قیمت ها متعادل می شود.

وی ادامه داد: افزایش اخیر قیمت گوجه فرنگی ناشی از محدودیت اقلیمی در برخی از استان ها در فصل پاییز است که امکان کاشت و تولید را محدود می کند.

اصغری یادآور شد: سال گذشته در مجموع پنج میلیون و ۷۳۹ هزار و ۶۶۹ تن در سطح بیش از ۱۳۳ هزار هکتار گوجه فرنگی تولید شد که تا زمان ممنوعیت صادرات گوجه فرنگی ۴۲۵.۱ هزارتن به ارزش دلاری ۱۶۳ میلیون دلار، رب گوجه فرنگی ۶۶ هزارتن به ارزش دلاری ۹۶.۹ میلیون دلار به کشورهای هدف صادر شده بود.

به گفته وی، طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در هفت ماهه سال ۹۷نسبت به مدت مشابه سال ۹۶ نیز در محصول گوجه فرنگی ۴۱.۴ درصد افزایش صادرات داشتیم.

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: گوجه فرنگی ، گرانی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
0
0
همه چی گرونه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
0
0
چی ارزونه که گوجه ارزون باشه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
0
0
خاک توسر مصعولین چی بخوریم
نظرات شما
پیشخوان