تاریخ انتشار: ۱۰:۲۸ - ۰۵ آذر ۱۳۹۸

مدیرعامل فولاد مبارکه: تولیدکنندگان سنگ‌آهن نیز به وظایف ملی خود عمل کنند

نشست تخصصی شرکت‌های بزرگ فولادساز کشور با حضور حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه، منصور یزدی‌زاده مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان، بهرام سبحانی رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، علی محمدی مدیرعامل فولاد خوزستان و کسری غفوری مدیرعامل فولاد خراسان به همراه هیئت‌مدیرۀ انجمن با هدف بررسی مسائل و چالش‌های تأمین پایدار سنگ‌آهن و راهکار‌های آن در محل انجمن تولیدکنندگان فولاد برگزار شد.

رویداد۲۴ در این جلسه، حمیدرضا عظیمیان، مدیرعامل فولاد مبارکه، طی سخنانی با اشاره به کاهش موجودی دپو‌های استراتژیک این شرکت گفت: در فولاد مبارکه به‌دلیل عدم تأمین سنگ‌آهن موردنیاز مجبور شده‌ایم از دپو‌های استراتژیک استفاده کنیم که به‌طور اصولی نباید این اجبار برای شرکتی مثل فولاد مبارکه پیش بیاید.

وی افزود: فولاد مبارکه باید طبق برنامه‌ریزی‌هایی که از چندین سال قبل صورت گرفته، سنگ‌آهن موردنیازش را از چادرملو، گل‌گهر و معادن دیگر در کشور تأمین کند.

عظیمیان با تأکید بر این‌که ما نباید دغدغۀ تأمین سنگ‌آهن داشته باشیم، گفت: از دولت و مجموعۀ وزارت صمت انتظار داریم که برنامه‌ریزی لازم برای تأمین سنگ‌آهن فولاد مبارکه را تدوین و عملیاتی کنند.

وی ادامه داد: انجمن نیز باید در این زمینه نقش صنفی خود را ایفا کند و زمینۀ لازم برای رفع چالش‌های این مسیر را فراهم آورد.

مدیرعامل فولاد مبارکه به اهمیت تأمین مواد اولیه فولادسازان اشاره کرد و گفت: برای این‌که دولت در زمینه تأمین سنگ‌آهن به‌خوبی برنامه‌ریزی و اقدام کند، لازم است به پیشرفت‌های شرکت‌های فولادی در بخش تولیدات دقت شود. به‌عنوان نمونه، شرکت فولاد مبارکه چند سال قبل ۵/۳ میلیون تن تولید داشت، درحالی‌که اکنون این میزان به ۶ میلیون تن رسیده است؛ بنابراین این شرکت به حمایت بیشتری در تأمین مواد اولیه نیاز دارد.

عظیمیان با اشاره به این‌که باید موانع تولید فولاد برطرف شود تصریح کرد: کاهش ۷۰۰ هزار تنی واردات ورق به کشور گواه آن است که فولاد مبارکه به‌خوبی مأموریت‌های ملی خود را انجام می‌‎دهد، اما لازم است تولیدکنندگان بزرگ سنگ‌آهن هم به وظایف ملی خود در تأمین مواد اولیۀ فولادسازان عمل کنند.

وی افزود: دولت هم باید با نظارت کامل و جدی خود مانع کاهش تولید فولاد در کشور در شرایط فعلی شود، چراکه اگر روند عدم تأمین پایدار سنگ‌آهن برای فولادسازان مدتی دیگر ادامه یابد، کوره‌های فولاد یکی پس از دیگری خاموش خواهد شد.

بحران تأمین سنگ‌آهن دانه‌بندی برای ذوب‌آهن

در ادامۀ این نشست، منصور یزدی‌زاده، مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان، با تأکید بر این‌که تأمین سنگ‌آهن دانه‌بندی برای ذوب‌آهن تبدیل به بحران شده است، گفت: خام‌فروشی در همه‌جای دنیا مورد نکوهش است. مقام معظم رهبری هم بر مقابله با خام‌فروشی تأکید کرده‌اند. نیاز داخلی به سنگ‌آهن هم که تشدید شده است. با این اوصاف چرا صادرات سنگ‌آهن هنوز پابرجاست؟

یزدی‌زاده با اشاره به این‌که علی‌رغم وضع عوارض صادراتی سنگ‌آهن همچنان صادرات این مادۀ اولیه ادامه دارد گفت: عوارض ۲۵ درصدی که برای صادرات سنگ‌آهن تصویب شده به‌هیچ‌عنوان بازدارنده نیست و پیشنهاد ما وضع عوارض ۴۰ درصدی است.

دولت قیمت شمش فولاد را در بورس واقعی کند

علی محمدی، مدیرعامل فولاد خوزستان نیز در این نشست با اشاره به قیمت‌گذاری تولیدات در بورس گفت: اگر در بورس کالا سرکوب قیمتی بر شمش اعمال نشود و قیمت شمش بر اساس عـــرضه و تقاضــای واقعی کشف شود، صرفۀ اقتصادی در زنجیرۀ فولاد برای عرضۀ سنگ‌آهن به بازار داخل ایجاد می‌شود.

نظارت بیشتر از طرف معاونت معدنی وزارت صمت

همچنین کسری غفوری، مدیرعامل فولاد خراسان، در این نشست دربارۀ تأمین مواد اولیه برای شرکت‌های فولادی گفت: معاونت معدنی وزارت صمت برای تأمین سنگ‌آهن موردنیاز فولادسازان جدولی ابلاغ کرده است، اما لازم است نظارت بیشتری بر اجرای این سهمیه‌ها داشته باشد.

با ورود معادن به حوزۀ تولید فولاد، منافع بنگاهی جای منافع ملی را گرفت

بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز در این نشست با اشاره به این‌که ریشۀ عدم تأمین پایدار سنگ‌آهن برای فولادسازان را باید در خصوصی‌سازی نادرست دنبال کرد، گفت: چندین سال قبل انجمن دربارۀ ورود معادن به فولادسازی هشدار داد. در آن زمان هنوز مشکل تأمین سنگ‌آهن واحد‌های فولادی این‌قدر شدید نشده بود و معادن در ابتدای توسعۀ فعالیت خود به سمت پایین‌دست بودند، اما متأسفانه توجه لازم نشد و منافع بنگاهی جای منافع ملی را گرفت.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان