تاریخ انتشار: ۱۶:۵۳ - ۰۵ آذر ۱۳۹۸

751 مدرسه پایتخت در وضعیت قرمز

معاون آموزش سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از تکمیل سند ارزیابی مخاطرات اجزای غیرسازه‌ای مدارس تهران خبر داد و گفت: اقدامات اساسی برای کاهش آسیب پذیری دانش آموزان ایجاد محیط ایمن است. اجزای غیرسازه‌ای از مهمترین عوامل آسیب و صدمات دانش آموزان و پرسنل در زمان وقوع حوادثی مانند زلزله هستند.

آموزش و پروش

رویداد۲۴ حیدر کلهری درباره اقدامات انجام شده در اجرای طرح مدرسه آماده گفت: در اجرای طرح مدرسه آماده که با همکاری آموزش و پرورش استان تهران از چند سال قبل آغاز شد، مخاطرات غیرسازه‌ای و ایمنی مدارس مورد بررسی قرار گرفت و پس از تکمیل سند مخاطرات توسط کارشناس آتش نشانی و گروه مدیریت بحران مدرسه، نتایج آن مدرسه در یکی از سه سطح قرمز یعنی مدرسه دارای خطرپذیری بالا، زرد یعنی مدرسه دارای خطرپذیری متوسط و سبز یعنی مدرسه دارای خطرپذیری پایین قرار می گیرد و بر همین اساس نیز برنامه کاهش مخاطرات هر مدرسه در سه بازه زمانی، کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت به هر مدرسه ارائه می‌شود تا میزان خطرپذیری مدرسه به ویژه در برابر حوادثی مانند زلزله کاهش یابد.


بیشتر بخوانید: افزایش ۲۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومانی حقوق دبیران 


وی با بیان اینکه در شهر تهران حدود ۴۲۰۰ مدرسه وجود دارد افزود: از ابتدای اجرای طرح مدرسه آماده تا کنون ارزیابی مخاطرات اجزای غیر سازه‌ای در۲۶۷۳ مدرسه شهر تهران انجام شده است و در باقی مدارس نیز ارزیابی‌ها و آموزش‌ها در حال انجام است. در حال حاضر نیز ارزیابی‌ها در مدارس دولتی شش منطقه تهران به پایان رسیده است و در مدارس دولتی چهار منطقه دیگر نیز ۹۰ درصد کار انجام شده و اقدامات در مراحل پایانی است.

در مورد اینکه ارزیابی‌ها در مدارس کدام منطق به پایان رسیده؟ اظهار کرد: وضعیت مدارس دولتی مناطق ۷، ۹، ۱۱، ۱۳، ۱۷ و ۱۸ شهر تهران نهایی شده است.

کلهری در مورد نتایج به دست آمده از وضعیت ایمنی و آمادگی مدارس گفت: از میان ۲۶۷۳ مدرسه‌ای که طرح مدرسه آماده در آن انجام شده، ۷۵۱ مدرسه در وضعیت قرمز، ۱۱۴۷ مدرسه در وضعیت زرد و ۷۷۵ مدرسه در وضعیت سبز قرار دارند که راهکارهای ویژه و اختصاصی هریک از مدارس نیز به آنان اطلاع داده است.

معاون آموزش سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران درباره ضرورت ارزیابی اجزای غیر سازه‌ای مدارس اظهار کرد: از اقدامات اساسی برای کاهش آسیب پذیری دانش آموزان ایجاد محیط ایمن است. اجزای غیرسازه‌ای از مهمترین عوامل آسیب و صدمات دانش آموزان و پرسنل در زمان وقوع حوادثی مانند زلزله هستند به همین دلیل نیز بررسی وضعیت اجزای غیرسازه ای و مخاطرات آنها ضرورت و اهمیت بالایی دارد.

وی ادامه داد: از طرفی دیگر ما بحث آموزش‌ها را در دستور کار قرار داده‌ایم چرا که آموزش‌های پرسنل مدارس علاوه بر ایجاد حساسیت و ایجاد انگیزه موجب افزایش مهارت تصمیم گیری در شرایط بحران می‌شود و به همین دلیل با هماهنگی‌های به‌عمل‌آمده دو دوره حضوری آموزش ضمن خدمت با عنوان مدرسه آماده و یک دوره ضمن خدمت مجازی شامل آموزشهای شناخت مخاطرات و مبابی مدیریت بحران، اصول ایمنی در مدارس، حمایت روانی در بحران، اطفاء حریق و اصول تخلیه اضطراری ، فوریتهای پزشکی ویژه اولیاء مدارس برگزار شده است.

وی افزود: تاکنون ۱۹۰۰ مدیر مدرسه و ۳۰۰ هزار دانش آموزان آموزش‌های مقدماتی و کلاس به کلاس و بیش از ۱۵ هزار دانش آموز آموزش‌های نیم روزه را فرا گرفته‌اند.

به گفته کلهری، هدف اصلی از اجرای این طرح ارتقای آمادگی، ایمنی و توانمندسازی مدارس شهر تهران برای مقابله با حوادث است و در جریان آن سند کاهش خطرپذیری مدارس شهر تهران، افزایش مهارت فردی پرسنل مدارس و دانش آموزان در مواجهه با حوادث و تقویت ساختارهای فعالیت و مشارکت گروهی پرسنل و دانش آموزان مدارس نیز در دستور کار قرار گرفته است.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان