تاریخ انتشار: ۱۲:۴۹ - ۰۸ آذر ۱۳۹۸
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

۴ تا ۱۴ میلیون افزایش قیمت خودرو! / گرانی بنزین چگونه بر بازار خودرو تاثیر گذاشت؟ +جدول قیمت

افزایش قیمت خودرو از هفته‌های گذشته ادامه داشت، اما پس از گرانی بنزین، این روند تشدید شد؛ به عنوان مثال قیمت پراید ۱۱۱ حدود ۴۷ میلیون تومان بود که از روز گذشته به ۵۲ میلیون تومان افزایش یافت. در مثال دیگر قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از ۸۰ میلیون تومان به ۸۷ میلیون تومان افزایش یافته است.

قیمت خودرو

رویداد۲۴ ندا جعفری- در هفته اخیر و با افزایش قیمت بنزین شاهد تشدید نظارت‌های وزارت صنعت معدن و تجارت برای جلوگیری از افزایش قیمت در انواع کالا‌ها بودیم؛ به‌نحوی که با ابلاغیه‌های متعدد به انجمن‌ها و شرکت‌ها اعلام شد به هیچ عنوان افزایش قیمتی در محصولات خود اعمال نکنند، اما گویا بازار خودرو از این ابلاغیه‌ها مستثنی است و قیمت خودرو به خصوص خودرو‌های دوگانه سوز حکایت از افزایش قیمت در بازار دارد.

افزایش قیمت خودرو از هفته‌های گذشته ادامه داشت، اما پس از گرانی بنزین، این روند تشدید شد؛ به عنوان مثال قیمت پراید ۱۱۱ حدود ۴۷ میلیون تومان بود که از روز گذشته به ۵۲ میلیون تومان افزایش یافت.
 
در مثال دیگر قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از ۸۰ میلیون تومان به ۸۷ میلیون تومان افزایش یافته است. همچنین پژو ۲۰۶ تیپ ۵ پس از افزایش قیمت بنزین در حدود ۱۴ میلیون تومان رشد داشته است. به این ترتیب افزایش قیمت خودرو از کف ۳ یا ۴ میلیون تا سقف ۱۴ میلیون در خودرو‌های داخلی وجود داشته است.
 
این در حالی است که طبیعتا افزایش قیمت بنزین نباید بر قیمت خودرو تاثیری بگذارد؛ چه اینکه طبق مصوبه وزارت صمت قیمت خودرو در کارخانه تغییری نکرده است و نکته دیگر اینکه با گرانی بنزین، تمایل استفاده از خودروهای شخصی کمتر می‌شود، با این حال در روندی معکوس قیمت خودرو افزایش یافته است. برخی کارشناسان می‌گویند رد پای این موضوع را باید در فعالیت دلالی جستجو کرد زیرا قیمت‌ها از مبدا (کارخانه) تغییر نکرده است.

حسن کریمی سنجری کارشناس صنعت خودرو به خبرنگار اقتصادی رویداد۲۴ می‌گوید: در اصل هرگونه تغییری بر نرخ بنزین نباید بر قیمت خودرو اثری داشته باشد، اما با توجه به اینکه در ایران شرایط حمل و نقل عمومی مناسب نیست پس مردم به اجبار برای حمل و نقل از خودرو‌های شخصی خود استفاده می‌کنند. این در حالی است که در کشور‌های توسعه یافته چندان نیازی به خودرو‌های شخصی برای تردد در سطح شهر حس نمی‌شود، زیرا شرایط حمل و نقل در آن‌ها مطلوب است.


بیشتر بخوانید: دلالان مشغولند!/ واکنش بازار خودرو به افزایش قیمت بنزین چه بود؟


کریمی سنجری می‌گوید: از سوی دیگر تورم در اقتصاد ایران بالاست و داشتن خودرو نوعی مزیت و دارایی ثابت برای اشخاص به شمار می‌رود و در تورمی که ماه به ماه در حال افزایش است، مسلما نرخ کالا‌ها نیز همواره در نوسان است.

این کارشناس خودرو ادامه می‌دهد: افزایش ناگهانی قیمت بنزین به صورت خبری شوک آور به یکباره اعلام شد و مسلما بر افزایش تورم تاثیر مستقیم دارد.

او با تاکید بر اینکه به جز تورم، دلال بازی هم گسترش پیدا می‌کند ادامه می‌دهد: نظام دلالی مسبب اصلی افزایش قیمت‌هاست و دلالان موج سواران خوبی در جامعه هستند زیرا به هر دلیلی می‌توانند بر افزایش قیمت‌ها دامن می‌زنند.

کریمی سنجری با بیان اینکه شرایط در شرکت‌های خودروساز شرایط عادی نیست می‌گوید: طی ماه‌های گذشته خودروسازان توانستند سرعت تولیدات خود را افزایش دهند، اما طی دو سال گذشته در خصوص تامین قطعات و میزان تولیدات عقب افتادند و بدیهی است که تقاضای خودرو نسبت به عرضه آن بیشتر باشد.

او با تاکید بر اینکه نرخ گذاری در حاشیه بازار صورت نمی‌گیرد، می‌گوید: در این شرایط خودورسازان هم منتفع نمی‌شوند، زیرا افزایش قیمت خودرو در بازار چندان به قیمت خودرو در کارخانه کمک نمی‌کند البته در این مدت تلاش شد که خودرو به دست مصرف کننده واقعی برسد و با محدودیت‌هایی که اعمال شد دست دلالان از بازار خودرو کوتاه شود.

این کارشناس بازار خودرو ادامه می‌دهد: در حال حاضر هر چند خودروسازان سعی بر تکمیل خودرو‌های ناقص خود داشتند، اما همچنان از ۱۰۰ هزار خودرویی که در کف ایران خودرو وجود داشت ۲۵ هزار خودروی ناقص دیگر باقی است که به مرور تکمیل به بازار عرضه خواهد شد. بالانس بازار خودرو با کاهش عرضه آن به هم می‌ریزد که در نتیجه به ضرر مصرف کننده و متقاضی خودرو است.

جدول قیمت خودروها را در ادامه ببینید:

قیمت خودرو

قیمت خودرو

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت خودرو
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان