تاریخ انتشار: ۱۰:۲۹ - ۱۱ آذر ۱۳۹۸
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

دست پر یاران احمدی نژاد در انتخابات مجلس یازدهم/ کسی برای اصلاح طلبان فرش قرمز پهن نکرد

از میان اصلاح طلبان، محسن علیجانی و غلامرضا تاجگردون دو چهره‌ای هستند که در روز اول انتخابات ثبت نام کردند و هیچ چهره مشهور دیگری در میان ثبت نام کنندگان وجود ندارد. در میان اصولگرایان نیز، سید محمود نبویان و محمد حسن قدیری ابیانیه ثبت نام کردند.

ثبت نام انتخابات مجلس یازدهم

رویداد۲۴ روز دوم ثبت نام انتخابات مجلس یازدهم از صبح امروز آغاز شد. در روز  نخست ثبت‌نام، ۷۸۹ نفر در حوزه انتخابیه تهران ثبت‌نام کردند که ۵ نماینده فعلی مجلس، یک دیپلمات سابق و مشاور سابق وزیر کشور از کسانی بودند که نام خود را در اولین روز ثبت‌نام از کاندیدا‌ها ثبت کردند.

تعداد ثبت‌نام آنقدر زیاد بود که رهبر انقلاب نیز هشدار داد و گفت: «به مجرد اینکه یک مسندی، یک جایی، یا خالی می‌شود یا ممکن است خالی بشود، فوراً چشم میدوزیم که برویم آنجا! خب شما اوّل نگاه کن ببین میتوانی یا نمیتوانی. حالا بحث اسم‌نویسی برای انتخابات مجلس است، گفتند شروع شده، همین طور بدون محابا میروند!»

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان نیز انتقاد کرد که «برخی ثبت نام در انتخابات را با جشنواره ثبت نام اشتباه گرفتند. ما جشنواره ثبت نام نداریم. اگر شرایط قانونی را ندارید چرا وارد این عرصه می‌شوید. از ورود کسانی که قصد سودجویی دارند جلوگیری خواهد شد و این حکم قانون است.»


بیشتر بخوانید: حاشیه‌های اولین روز ثبت نام نامزد‌های مجلس/ از راننده تاکسی تا واردکننده لوازم آرایش


هر چند نسبت به تعداد زیاد ثبت نام‌ها انتقاد شده اما شواهد حاکی است که روز اول ثبت نام نامزدها، سردتر از همیشه برگزار شد و مثلا از سی نماینده لیست امید تهران، فقط محسن علیجانی ثبت نام کرد که منتقدان او معتقدند اصولگرایانه‌ترین رفتار را بین نمایندگان تهران داشته است.

برخی شایعات حاکی از آن است که بعضی نمایندگان به خاطر فشار‌های امنیتی، این دوره ثبت نام نخواهند کرد. برخی گفته‌اند پروانه سلحشوری، محمود صادقی، طیبه سیاوشی و غلامرضا حیدری نمایندگانی هستند اجازه ثبت نام در انتخابات مجلس یازدهم را ندارند. البته این شایعه هنوز تایید نشده است.

کمال‌الدین پیرموذن نماینده مجلس نهم مردم اردبیل که مجلس دهم را به خاطر رد صلاحیت از دست داده بود، با حضور در فرمانداری اردبیل، برای ثبت نام انتخابات مجلس یازدهم اقدام کرده است.

از طرفی گفته می‌شود محمدرضا عارف و علی لاریجانی و غلامعلی حداد عادل، سه چهره اثرگذار مجلس در دوره فعلی و مجلس قبلی نیز این دوره تمایلی به حضور در انتخابات ندارند.

یاران احمدی نژاد می‌آیند؟

احمد زیدآبادی در تحلیلی که در کانال تلگرامی خود منتشر کرد، پیش بینی کرده مقامات ارشد نظام برای پر شور شدن انتخابات، نسبت به احمدی نژاد و یارانش، سختگیری کمتری خواهند کرد.

به گزارش رویداد۲۴ از میان نزدیکان احمدی نژاد، محمود بهمنی نماینده کنونی مجلس و رییس اسبق بانک مرکزی با حضور در فرمانداری ساوجبلاغ در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام کرد.

حمیدرضا حاجی بابایی نماینده فعلی مردم همدان در مجلس و وزیر آموزش و پرورش احمدی نژاد نیز با حضور در فرمانداری همدان از حوزه انتخابیه همدان ثبت نام کرد.

سید محمود نبویان نماینده مردم تهران در دور پیشین مجلس نیز با حضور در فرمانداری تهران برای شرکت در انتخابات دور یازدهم مجلس شورای اسلامی ثبت نام کرد. نبویان از یاران احمدی نژاد به شمار می‌رود که تمایل داشت از شهر قم نامزد انتخابات شود، اما در لویی جرگه اصولگرایان، رای پایینی به دست آورد.

جبهه مدافعان حریم انقلاب اسلامی از جریان‌های اصولگرا از ۴۲ شخصیت برای حضور در انتخابات مجلس یازدهم دعوت کرده است؛ بخشی از این چهره‌ها از حامیان نزدیک احمدی نژاد هستند. از این جمع تا کنون نبویان ثبت نام کرده است. چهره‌های مشهور دیگر این جمع، سید مهدی هاشمی، رضا تقی پور، مرتضی آقا تهرانی، کامران دانشجو، سید مسعود میرکاظمی، علی رضا پناهیان، بیژن نوباوه، میثم مطیعی، سعید حدادیان، سید محمود رضوی، محسن پیر هادی، یاسر جبرائیلی، مهرداد بذرپاش، مرضیه وحید دستجردی، حسین الله کرم، میثم نیلی، مسعود زریبافان، سید محمد حسینی، سید بشیر حسینی و سجاد صفار هرندی هستند.

دست خالی اصلاح طلبان در انتخابات مجلس یازدهم

به گزارش رویداد۲۴ روز اول لااقل پیام مشارکت گسترده را از سوی اصلاح طلبان متبادر نمی‌کرد. روح‌الله جمعه‌ای مشاور رحمانی فضلی و فرزند علی‌اصغر جمعه‌ای رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان سمنان است که صبح امروز هم با همراهی برخی فعالان و کارکنان اتاق بازرگانی این استان در فرمانداری سمنان حضور یافته بود. با این که جمعه‌ای در دولت روحانی شاغل بوده، تاکید کرده به عنوان نیروی مستقل در انتخابات حضور یافته است.

علیجانی هم چنانچه طرح سرا یا هر طرح مشابه دیگری برای لیست اصلاح طلبان انجام شود، شانس کمتری برای قرار گرفتن در لیست نخواهد داشت مگر اینکه ائتلاف نیرو‌های پیرو خط امام شهرستان ری یک لیست جدا بدهد. علیجانی گفته اگر در لیست نهایی اصلاح‌طلبان قرار نگیرم، آن زمان درباره شرکت یا عدم شرکت در انتخابات تصمیم می‌گیرم.

محمدرضا صباغیان هم که دور گذشته با حمایت لیست امید از بافق به مجلس راه یافته بود، اما تمایلی به اصلاح طلبان نداشت، این دوره حوزه انتخابیه خود را به یزد تغییر داد.

تنها چهره مهمی که از میان اصلاح طلبان نامزد مجلس شد، غلامرضا تاجگردون نماینده کنونی گچساران و رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان