تاریخ انتشار: ۰۶:۱۱ - ۱۲ آذر ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

جوزف بورل فونتله کیست؟/ جانشین موگرینی چه مواضعی در قبال ایران دارد؟

با اتمام دوره ریاست فدریکا موگرینی و آغاز دوره بورل فونتله بر سیاست خارجی اتحادیه اروپا بسیاری در ایران نگران آینده روابط ایران و اروپا شده‌اند. قاره‌ای که در این ۵ سال اگرچه فراز و نشیب‌هایی از قبیل خروج آمریکا از برجام و بی عملی اعضای خود در قبال تعهداتشان را به همراه داشته، اما همیشه با رویی گشاده به استقبال مقامات جمهوری اسلامی ایران رفته است. گزارش‌ها نشان می‌دهد جانشین موگرینی برای ایران بهتر از موگرینی است!
موگرینی رفت/ جانشین موگرینی چه مواضعی در قبال ایران دارد؟
 
رویداد۲۴  روز گذشته دوره ۵ ساله ریاست فدریکا موگرینی بر سیاست خارجی اتحادیه اروپا به پایان رسید. او یکی از معدود شخصیت‌های غربی بود که با ایران روابط حسنه‌ای داشت و در مراسم تحلیف حسن روحانی در مجلس شورای اسلامی به عنوان مهمان حضور پیدا کرد. حمایت موگرینی از برجام بار‌ها او را در معرض انتقاد مخالفان ایران قرار داد.

فدریکا موگرینی در سال ۲۰۰۸ با تفکرات چپ میانه وارد پارلمان ایتالیا شد. او در سال ۲۰۱۴ به عنوان وزیر خارجه ایتالیا برگزیده شد و به سرعت به سیاست خارجی اتحادیه اروپا راه پیدا کرد.

در سال ۲۰۱۷ او به دلیل مواضع نرمی که در قبال روسیه اتخاذ کرده بود مورد انتقاد بسیاری از رسانه‌ها از جمله پولیتکو قرار گرفت. رسانه‌های اسرائیلی نیز که از موگرینی برای حمایت‌هایش از ایران دل پری دارند مدعی‌اند که موگرینی در موارد متعددی از مواضع حمایتی در برابر روسیه در بحران اوکراین گرفته تا بحران مهاجران در سال ۲۰۱۵ و رشد پوپولیسم در اروپا مورد انتقاد بوده است.

اورشلیم پست در گزارشی مدعی شده در دوران موگرینی میلیارد‌ها یورو به ترکیه داده شد تا مانع از ورود پناهجویان به اروپا شود. اورشلیم پست همچنین در گزارش خود نوشته در زمان موگرینی ظریف همیشه در اروپا مورد استقبال قرار می‌گرفت. حمایت از اینستکس یکی از میراث‌های اصلی موگرینی است.

به زعم بسیاری از رسانه‌های اسرائیلی، موگرینی یکی از منتقدان همیشگی اسرائیل بوده است. او با شهرک سازی‌های اسرائیل در ماه نوامبر مخالفت کرد و از اسرائیل خواست به شهرک سازی‌ها پایان دهد و به تعهداتشان به عنوان یک قدرت اشغالگر برگردند.

موگرینی در اوکتبر ۲۰۱۷ با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در یک کنفرانس خبری در بلژیک حاضر شد. به تحلیل اورشلیم پست این دیدار که با مقامات اسرائیلی انجام شده بود به اندازه دیدار‌های موگرینی با ظریف دوستانه نبود.

در جولای ۲۰۱۸ موگریمی به گیلاد اردن وزیر امنیت عمومی اسرائیل انتقاد تندی کرد. اردن به حمایت‌های مالی اتحادیه اروپا به سازمان‌های مردم نهاد در منطقه فلسطین حمله کرده بود. او در سال ۲۰۱۸ سفر خود به اسرائیل را هم کنسل کرد.

جوزف بورل کیست

به گزارش رویداد۲۴ موگرینی روز گذشته در یک پیام توییتری ضمن تشکر از همه افرادی که در تبدیل اتحادیه اروپا به یک نهاد چند جانبه گرا و حامی حقوق بشر به او کمک کردند، نوشت: این مقام را به دستان با کفایت جوزف بورل فونتله می‌سپارم.

تایمز آف اسرائیل در گزارشی درباره فونتله، او را یکی از منتقدان همیشگی اسرائیل از سال ۱۹۹۳ خواند و بس بلدر عضو هلندی پارلمان اروپا و یکی از حامیان اسرائیل درباره روی کار آمدن بورل فونتله به عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوشت: دوران سخت‌تری بین اسرائیل و اتحادیه اروپا در راه است.

قبل از اینکه بورل فونتله به عنوان وزیر خارجه اسپانیا انتخاب شود، او یکی از حامیان به رسمیت شناختن فلسطین بود. بورل در یک سخنرانی در سپتامبر ۲۰۱۸ گفته بود: روشن است که وضعیت فلسطین نباید به این شکل باقی بماند. اگر اتحادیه اروپا نمیتواند به یک تصمیم قاطع برسد، هر یک از ما وظیفه خودمان را داریم.

در ماه می ۲۰۱۸ فورل به عنوان وزیر خارجه اسپانیا، حمله اسرائیل به غزه را محکوم کرد. این حملات همزمان با جشن ۷۰ سالگی اشغال فلسطین در اسرائیل انجام شده بود.

بورل در یادداشتی که در ریپابلیکا منتشر شد، نوشت: این جشن با خون پوشیده شد. این دوشنبه خونین نتیجه شی‌انگاری فلسطینی‌ها توسط بخش عمده‌ای از طبقه سیاسی اسرائیل است. او حمله اسرائیل به نوار غزه را بمبارانی وحشتناک خواند و نتانیاهو را یک جنگ طلب خودسر نامید.

تایمز آف اسرائیل معتقد است فورل از منتقدان ترامپ نیز هست. اما بورل تا این اندازه هم با اسرائیل بیگانه نیست. او با همسر و مادر دو فرزندش در یک کیبوتص (دهکده اشتراکی اسرائیل) آشنا شده است.

در سال ۲۰۰۵ او به عنوان رییس پارلمان اتحادیه اروپا در کنست اسرائیل سخنرانی کرد و گفت از اسرائیل حمایت می‌کند. او در این سخنرانی گفت: بر تعهدات اروپا در قبال اسرائیل تاکید دارم و معتقدم اتحادیه اروپا در قبال موجودیت اسرائیل به عنوان دولت یهود و دموکراسی مسئولیت‌هایی دارد.

او همچنین گفت: اینجا برای من سرزمین ناشناسی نیست. ۳۶ سال پیش در سال ۱۹۶۹ زمانی که فارغ التحصیل شدم، برای کار در کیبوتص به اسرائیل آمدم. از آن زمان بار‌ها به عنوان وزیر و عضو پارلمان اروپا و یک شهروند مانند خود شما به اینجا سفر کردم و امیدوارم یک روز این سرزمین را در صلح ببینم.

موضع جوزف بورل فونتله در قبال ایران چیست؟

در ماه فوریه امسال بورل در یادداشتی در پولیتیکو نوشت: ایران می‌خواهد اسرائیل را نابود کند. این چیز جدیدی نیست و باید با آن سر کنید. او درباره خروج آمریکا از برجام گفته بود: آمریکایی‌ها تصمیم گرفتند برجام را از بین ببرند، اما ما اینطور فکر نمی‌کنیم. این تصمیم یک جانبه بوده و هیچ اهمیتی به منافع اروپایی‌ها ندادند.

او گفته: آیا این چنین نیست که تصمیم آمریکایی‌ها به خاطر تلاش ایران برای نابودی اسرائیل است؟ ما بچه نیستیم. ما رویکردها، منافع و استراتژی‌های خودمان را داریم و به کار با ایران ادامه می‌دهیم. اگر این رویه به تولید سلاح هسته‌ای توسط ایران بینجامد برای ما بسیار بد خواهد شد.

در ششم نوامبر سال گذشته یک روز بعد از اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا علیه ایران، بورل آمریکا را به شدت محکوم کرد و به عنوان وزیرخارجه اسپانیا گفت که هر موضعی که به اولتیماتوم شباهت داشته باشد از سوی هر کسی که باشد خواه آمریکا یا هر کس دیگری محکوم است.

بورل همزمان با چهلمین سالروز انقلاب اسلامی ایران در توییتر خود نوشت: امروز چهلمین سال انقلاب اسلامی ایران است. این قدرت منطقه در این سال‌ها تغییرات زیادی کرده است. در سال ۱۹۷۹ نرخ سواد در ایران ۳۵ درصد بود و الان ۸۴ درصد است. در سال ۱۹۸۰ تنها ۵ درصد از زنان تحصیل کرده ایرانی مشغول به کار بودند و الان ۴۷ درصد آن‌ها شاغلند. ایران یک کشور کلیدی در منطقه خاورمیانه است.

او همچنین درباره رقابت‌های سنی و شیعه در منطقه در توییتر خود نوشت: دو شکست مهم آمریکا در دهه ۱۹۷۰، سقوط سایگون به دست ارتش خلق ویتنام و اشغال سفارت آمریکا در تهران است. ویتنام به یک قدرت موثر تبدیل شده که کاملا در اقتصاد جهانی حل شده و روابط خوبی با آمریکا دارد، اما ایران همچنان با آمریکا دشمن است. آن‌ها هنوز روابط دیپلماتیک ندارند و ترامپ از توافق هسته‌ای خارج شده و بار دیگر تحریم‌ها را اعمال کرده است. مطمئنا ایران می‌تواند از تحریم‌ها جان سالم بدر ببرد حتی اگر ترامپ بار دیگر انتخاب شود. اما در عوض ممکن است همزمان برنامه هسته‌ای‌اش را با اهداف نظامی از سر بگیرد.

این مواضع نگرانی‌هایی را در اسرائیل و برخی کشور‌های منطقه ایجاد کرده است. به گزارش رویداد۲۴ «نشنال» که یک نشریه اینترنتی اماراتی است چند ماه پیش در زمان اعلام نام بورل به عنوان کاندیدای احتمالی جانشینی موگرینی نوشته بود: نامزدی بورل طوفان به پا خواهد کرد.  این رسانه بورل فونتله را حامی درجه یک ایران خوانده که مذاکرات اتحادیه اروپا درباره توافق هسته‌ای را مدیریت خواهد کرد.

بسیاری از رسانه‌ها و شخصیت‌های غربی معتقدند فونتله میراث موگرینی را ادامه خواهد داد. اورشلیم پست در گزارشی نوشته: به احتمال زیاد جانشین موگرینی همان سیاست‌های او را ادامه خواهد داد. مارک دوبوویتز رییس بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها که یک نهاد ضد ایرانی است در توییتی نوشت: متاسفانه جانشین موگرینی احتمالا در حمایت از ایران گوی سبقت را از او خواهد ربود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Germany
|
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۲
0
0
جالبه شما نظر خودتون رو می نویسید یا نظر اسرائیل و روزنامه های اسرائیلی ر و.
نظرات شما
پیشخوان