تاریخ انتشار: ۱۵:۴۷ - ۱۱ آذر ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۱۸ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

جای خالی پاسخگویی در اعتراضات خوزستان/ در حوادث ماهشهر چه گذشت؟ +عکس

اعتراضات ماهشهر در رسانه‌های خارجی به صورت گسترده پوشش داده می‌شود. رسانه‌های خارجی می‌گویند در نیزارهای منطقه جراحی کشتار جمعی صورت گرفته است اما هیچ مقام رسمی چنین صحبت‌هایی را تایید نکرده است.

اعتراضات ماهشهر

رویداد۲۴ دو هفته قطعی اینترنت، بهترین گواهی بر این است که وضعیت ماهشهر، از همه جای ایران عجیب‌تر بوده است. هنوز مقامات حاکمیتی، از دادستانی و استانداری و نماینده مجلس درباره علت و واقعیت اتفاقات ماهشهر مصاحبه نکرده‌اند و در این میان اخبار عجیب غریبی از این شهر به گوش می‌رسد. نماینده ماهشهر چند روز پیش در مجلس سخنان تندی علیه روحانی مطرح کرد و گفت «تو چکار کردی که شاه بی‌شرف نکرد.» عصبانیت نماینده ماهشهر هم نشان می‌داد با وجود اینکه دسترسی به اینترنت در آن منطقه مدت‌هاست قطع شده، اما اتفاقات مهمی در جریان است.

منابع خبری غیر رسمی نوشته‌اند در این شهر مردم به رگبار بسته شده‌اند و بیش از ۱۰۰ نفر در این شهر کشته شدند. رسانه‌های فارسی زبان خارجی نیز گفتنداند که در نیزارهای شهرک جراحی مردم معترض به صورت دسته جمعی کشته شده‌اند. با توجه به اینکه هیچ مقام رسمی درباره این آمار و شایعات مربوط به آن توضیحی نمی‌دهد، اخبار و آمار رسانه‌های خارجی به سرعت بین مردم دست به دست می‌شود.

دادستان کل کشور در پاسخ به اینکه تعداد کشته شدگان حوادث اخیر چقدر است، به این بسنده کرده که «خوشبختانه خارجی‌ها به آمار کشته شدگان دسترسی ندارند.»

علی گلمرادی نماینده ماهشهر هم فقط به تکذیب موضوع «به رگبار بستن معترضان» پرداخت و گفت: کشتار دست جمعی مردم معترض در نیزارهای شهرک جراحی صحت ندارد.

علی ساری نماینده خوزستان نیز توضیح کوتاهی درباره اتفاقات داد و گفت مسئولیت همه ماجرا بر عهده وزیر کشور است. ساری گفته «متاسفانه طوری وانمود شد که گویی همه آمده بودند بانک آتش بزنند و از این فضا سوءاستفاده کنند در صورتی که اگر درست مدیریت می‌شد شاید این همه مشکل برای مردم و کشور بوجود نمی آمد. برای پیشگیری از اتفاقات اخیر فقط لازم بود بستر مناسب و تامین امنیت برای اعتراضات مردمی در نظر گرفته می شد.»

همان روزی که بنزین گران شد، کانال خبری ماهشهر صحبت‌های امام جمعه شهر چمران را منتشر کرد که گفته بود «فقر و محرومیت در بندر ماهشهر با وجود ذخائر نفت و پتروشیمی قابل قبول نیست و قبل از اینکه حادثه شهرک طالقانی در شهر چمران اتفاق بیفتد فکری شود.» او گفته بود «گرانی و سهمیه‌بندی بنزین در شرایط کنونی اقتصادی جامعه به صلاح مردم و کشور نیست.»

امام جمعه شهرک طالقانی هم گفته بود «آیا حق فرزندان بومی ما این است که امنیت شغلی نداشته باشند؟» او به اخراج ۵ کارگر یکی از پتروشیمی‌ها اشاره کرد و هشدار داد «طی یک هفته اگر آن‌ها به سر کار بازنگردند از تریبون نماز جمعه افشاگری خواهد کرد.»

شهرک طالقانی همان منطقه‌ای است که به بر اساس گزارش‌ها، مردم آن از نظر اقتصادی در وضعیت بسیار نامطلوبی هستند و به همین خاطر منطقه در معرض آسیب‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی متعددی قرار گرفته است.

منابع محلی به رویداد۲۴ گفتند در جریان اعتراضات به افزایش قیمت بنزین در شهرک طالقانی خیلی وضعیت خاصی داشته است. این منبع آگاه می‌گوید: چون در شهرک طالقانی خانواده‌های زیادی به سلاح‌های گرم دسترسی دارند، همان ۴۸ ساعت اول اعتراضات، افراد نقابدار با رسوخ به جمعیت معترضین جایگاه‌های بنزین را گرفتند، تعطیل و یا آتش زدند و بدلیل انسداد مسیرها تازه از روز سوم نیرو‌های امنیتی توانستند وارد شهر شوند.

این شاهد محلی گفته از روز بعد اینترنت قطع شد و دو هفته بعد که دوباره اوضاع در این شهر‌ها آرام شد، اما به خاطر وضعیت عجیب شهر رسانه‌های محلی خبری از اتفاقات منتشر نمی‌کنند.

اعتراضات ماهشهرنقشه‌ای یک فعال رسانه‌ای اصولگرا به عنوان محل درگیری در ماهشهر منتشر کرده است


عبدالله گنجی مدیرمسئول روزنامه جوان وابسته به سپاه یادداشتی نوشت: «اگر بشنوند که جاده ماهشهر - جم که دو استان خوزستان و بوشهر را به هم متصل می‌کند، چهار روز به روش مسلحانه بسته شده بود، می‌گویند خیر، این فقط حاکمیت است که به روی مردم معترض غیرمسلح سلاح کشیده است. اگر بشنوند که به ۸۰ مرکز نظامی و انتظامی برای بیرون کشیدن سلاح حمله شده و بخشی از تلفات انسانی در چنین مکان‌هایی بوده است حتماً باور نمی‌کنند و فقط می‌پذیرند که افراد مسلح حکومتی چشم‌بسته وارد خیابان شده‌اند و هرکس را که در مقابلشان بوده است، زده‌اند.»

صحبت‌های گنجی شاید پاسخی به ادعای بی بی سی فارسی باشد که نوشته بود «کاربران شبکه‌های اجتماعی از کشتن معترضان در نزدیکی شهرک طالقانی ماهشهر سخن گفتند و می‌گویند معترضانی که جاده ورودی به ماهشهر را بسته بودند بعد از حمله ماموران به نیزار‌های کنار جاده پناه می‌برند، اما ماموران آن‌ها را به رگبار می‌بندند.»

برخی رسانه‌های خارج از ایران، تعداد کشته‌های ماهشهر را بدون ذکر منبع بالا 100 نفر ذکر کرده‌اند. سایت‌های جدایی طلب عرب نیز جدولی منتشر کرده‌اند که مدعی هستند این اسامی کشته شده‌های ماهشهر است این درحالی است که مقامات رسمی تاکنون گزارشی از تعداد جان باختگان نداده است. تعداد افراد این جدول حدود بیست نفر است. سایت‌های جدایی طلب عرب زبان برای تحریک بیشتر مردم، در انتشار این اسامی از واژه «شهدای انتفاضه» برای کشته شدگان استفاده کرده‌اند. این ادعا در حالی منتشر می‌شود که هیچکدام از منابع رسمی چنین وقایعی را تایید نکرده‌اند. جمال عرف معاون سیاسی وزارت کشور نیز چنین حوادثی را تکذیب کرده و گفته «اخباری در این رابطه به دست ما نرسیده و ما از فرماندری منطقه پیگیر این موضوع خواهیم بود.»

یکی از اکانت‌های توئیتری که ظاهرا توسط یک چهره امنیتی اداره می‌شود، درباره اعتراضات ماهشهر می‌نویسد: «افرادی که جاده‌ها را به مدت سه روز از جمعه ۲۴ آبان تا دوشنبه ۲۷ آبان می‌بندند، مسلح هستند. بعدا که اولتیماتوم سه روزه سپاه برای باز کردن جاده به اتمام می‌رسد و جاده را باز نمی‌کنند، در تعقیب و گریزی مسلحانه به سمت نیزار‌ها و هور در ورودی شهرک چمران می‌گریزند.»

این اکانت توییتری نوشته «انتظار نداشته باشید که در ‎ماهشهر نیرو‌های امنیتی ایران با باتوم و شوکر به جنگ کسانی بروند که مسلح به تیربار و انواع سلاح‌های سرد و گرم بودند. چیزی که در ماهشهر اتفاق افتاد یه جنگ تمام عیار بود با تجزیه طلبان پان عرب مسلح و عناصر داعشی مورد حمایت عربستان است. سوال: آیا با تانک و مسلسل جاده را بازکردند؟ بله، چون وقتی طرف مقابل کاملا مسلح است مجبوری قدرت بیشتری اعمال کنی. آیا نیزار به رگبار بسته شده است؟ بله»

اطلاعات این اکانت توییتری مورد تایید مقامات رسمی در ایران قرار نگرفته اما در غیاب توضیح رسمی مسئولان و مدیران امنیتی کشور، همین اطلاعات که متعلق به یک کاربر اینترنیت است، از روز گذشته به عنوان واقعیت آنچه که در ماهشهر گذشته در حال انتشار است. اینجاست که جای خالی پاسخ‌های قانع کننده مقامات مطلع امنیتی، قضایی و دولتی بسیار حس می‌شود.

وزیر کشور در توضیح بسیار کوتاهی درگیری مسلحانه و خشونت آمیز در ماهشهر را تایید کرده و گفته «در جاده ماهشهر که بندر فعالی است جاده را بستند. جاده جم به عسلویه را سنگربندی کردند و حتی در برخی موارد با تیربار شلیک می‌کردند.»

عبدالله گنجی مدیر مسئول روزنامه جوان نیز با اشاره اتفاقات عجیب در ماهشهر نوشته «در بیش از ۱۰ شهر در حوادث اخیر جنگ شهری مسلحانه بوده است.» صحت و سقم ادعای عبدالله گنجی آن در روز‌های آینده مشخص خواهد شد، اما به نظر می‌رسد اتفاقات ماهشهر، از همه ۹ شهر دیگر مد نظر عبدالله گنجی، خشونت‌بارتر بوده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
1
0
رویداد 24بسیار عالی دو پهلو می‌نویسید
سینا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۲
23
7
درسته بنزین گرون شد و مردم معترض، ولی در ماهشهر پان عربها جولان میدادند و رعب وحشت ایجاد میکردند و واقعا زندگی مختل شده بود. مردم از اینکه نیروهای امنیتی تا سه روز کاری نداشتند ناراحت بودند که پس از سه روز به کمک مردم اومده و مسیرها رو باز کردند از چندین ماه قبل صدای تیر اندازی شبانه در ماهشهر میومد که آسایش مردم رو سلب کرده بود در اعتراضات دیگه علنی و در روز مسلح بودند . باید ضریب امنیت ماهشهر رو بالاتر ببرن. چون ماهشهر و عسلویه قطب پتروشیمی هستن واسه ش برنامه خرابکاری داشتند. گرونی بنزین بهانه بود.
پاسخ ها
سهیلا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۲
اولا این حرکت شورشی فقط بین اعراب نبوده بیخود عرب عرب راه نندازین ، شما خبر لرستان رو داری ک چه تخریباتی راه انداختن .
هرکی
| United States of America |
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۶
حتمان تو از اون حقوق بگیرای نجومی هستی . که نگران ماشین اروندیت جایگاهت هستی
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
آقای محترم که عرب عرب میکنی و عربها رو اشرار میدونی همین عرب هست که الان تو داری میری سرکار و الان تو شرمنده نون زن بچت نمیشی.همین امثالی مثل توست که الان بجای همین عربی که میگی داری کار میکنی و اون بدبخت که زاده همین شهره و بومی اونجاست الان باید بیکار باشه که یکی مثل تو بجاش الان کار میکنی
سارا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۲
3
21
من بعنوان ی هموطن میخوام ازون آدمایی ک مجوز شلیک رو دادن و اونایی ک اجراش کردن بپرسم آیا اگ فرزند خودت هم گرسنه و بی آینده باشه جوابش رو با اسلحه میدی؟
پاسخ ها
لالا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۵
پان عربها فرزند تو را شاغل و کشورت را ثروتمند و وسیع نمیخواهند .. همینطور پانتورکهای تجزیه طلب
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
با ایجاد ناامنی و تخریب مسیله ی اشتغال حل نمیشه که بدتر میشه .
یک هموطن بیکار با۴سر عائله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۲
2
14
می خوام به مسئولین بگم تو‌رو خدا نماز نخوانید و با این کارتون خدا رو هم سر کار میزارید.و ما رو از دینمان زده می کنید من آدم خیلی معتقد بخدا و امامان و پیامبران هستم و معتقدم کسی که همچنین عقیده ای داره باید انسان باشه و به همنوع خودش کمک کنه تا زمین نخوره متاسفانه همه مردم ما زمین خوردن یک‌مسلمان واقعی پیدا نمیشه به دادشان برسه من خودم مغازه داشتم یهو بعد از اتمام قرار داد درست بعد از گرونی بنزین دو برابر کرد اجاره ۱۲میلیون تومان که مجبور به تعطیلی مغازه شدم شما بزرگواران بفرمایید من و امثال من چه خاکی بر سرمان بریزیم . معلومه دیگه لابد باید دزدی کرد و بعد افتاد زندون حالا چه بلایی سر زن و بچه هام میاد شما آقایان بهتر می دونید. فقط از خدا می خوام تک تک شما رو تو این زمونه فقط زجر بده تا دلمون خنک شه. و به وضع ما دچار بشید تا آرام بگیریم.ان شاالله
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
خودمون به خودمون رحم نمیکنیم وگرنه اون کسی که یهو اجاره بهای مغازه رو دوبرابر کرده هم از خودمونه .
ربطی به اشکال گرفتن از نماز خوندن دیگران هم نداره بلکه مسلمونی ماست که نقص داره .
حكيم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
17
4
اين اتفاقات مشابه رذالت گروه هاي معاند در سالهاي اول انقلاب در شهر آمل است كه قطعا" با حمايت ملت بايد سركوب شود وگرنه چاي پاي داعشي هاي مزدور عربستان محكم خواهد شد.
حامد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
1
3
خیالم راحت شد که مقامات مسئول تایید نکردن!! وگرنه فکر میکردم راسته!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۵
توچقدرساده ای، همه چی کار خودشونه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
0
8
ما هرجا به بن بست می‌رسیم میریم سراغ معاندان بخدا مردم جو نشون به بهشون رسیده
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۴
0
3
این اتفاقات میتونس اتفاق نیفته .باید در این شرایط دولت مراعات مردم بدبخت رو بکنه .بخدا دیگه هیچکس توان اداره زندگی خودش رو نداره.همه عصبی هستند .وحکومت هم باید فکری به حال این شرایط بکنه .وگرنه با این شرایط نمیشه ادامه داد .
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۵
1
2
اولا اون فلش سبز پتروشیمی ممکو نیست و همچین اسمی نداریم اسمش شهرک ممکومنازل کارکنان پتروشیمیهای مستقر در ماهشهر می باشد.در ماهشهر هیچ بانکی آتش زده نشد فقط شیشه بانک تجارت را شکستند و یک خودپرداز شخصی رو فقط دیدم شکستند و دیگر چیزی ندیدم.هیچ پمپ بنزینی ندیدم آتش زده شود فقط جاده رو بسته بودند واگر فردی عرب از شهری دیگر به ماهشهر می آمد راهش میدادند ولی اگر عجم بود باید برمیگشت و الا ماشینش را آتش میزدند طبق گفته خودشان. زنان را از طلا غارت کردند .کارکنان پتروشیمی را در روز شنبه پس از گرانی بنزین از حدود 3 کیلومتری شهر چمران از اتوبوس پیاده کردند و شیشه های آخرین اتوبوس شرکت را کلا شکستند و کارکنان را تهدید کردند که به شرکت نروند و تا 3-4 روز پتروشیمیها از نفرات روزکار خالی و نفرات شیفت هم چند شب و روزدر شرکت ماندند کلا فضای بدی بود و انگار جنگ بین اسراییل و فلسطین بود .حتی با بعضی از این کارکنان عرب پتروشیمی هم رفتار بدی میشد .یا بخاطر اینکه بعضی از نفرات را اجازه میدادند که این خط محاصره را رد کنند بین آنها اختلاف پیش می آمد مثل اینکه مال این منطقه نبودند.بسیج صنایع پتروشیمی روز شنبه فراخوان نفراتش را صادر کرد دوستم میگوید همانروز 6 زن که مانتوهای مشابه پوشیده بودند دیدم که از ماشین پیاده کردند که دست هر یک از آنها یک کیف بوده که از محتویات آنها بیخبر است و اینکه کی بودند و چه کردند چیزی متوجه نشد.برای این نفرات معترض با اسب ساندویچ و غذا می آوردند .کلا حرف و حدیث زیاد بود وتوی همین نقشه ای که گذاشتین فلش قرمز سمت چپ خط سفید جاده منطقه ویژه به شهرک ممکو و جراحی ست نزدیک جراحی پادگان سپاه بنام الغدیر قرار دارد و طوری که شنیدم معترضان خواستند آنجا را تصرف کنند که بین نیروهای سپاه و معترضین درگیری پیش آمد و حتی نیروی انتظامی از پشت پادگان به نیروهای سپاه کمک کرد که از آنطرف وارد نشوند . توی ماهشهر تیراندازی های شبانه زیاد است و کسی هم کاری به آنها ندارد من خودم به 110 و 113 و 114 زنگ زدم و کاری نکردند .کلا روزهای بدی بود و حس فلسطین و اسراییل را داشتیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۵
2
0
بسه دیگه کمترجهالت کنید
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
1
1
لطفا بفرمایید نشان بدید کجای ماهشهر بانک پمپ بنزین یا جایی را اتش زدهاند وارازال واوباشها را به مردم نشان بدین اینهمه بانک وپمپ ومغازه اتش زدهاند ولی یک فیلم از طریقه اتش زدنشان فیلمی ندیدیم
نظرات شما
پیشخوان