تاریخ انتشار: ۲۲:۰۳ - ۱۱ آذر ۱۳۹۸
القدس العربی:

استعفای عبدالمهدی و گزینه‌های دشوار پیش رو / نخست وزیر تغییر می‌کند یا نظام سیاسی به کلی دگرگون می‌شود؟

استعفای نخست وزیر عراق، اولین واکنش دولتی به تظاهرات گسترده مردم محسوب می‌شود، که از دو ماه پیش، آغاز شده است.

استعفای عبدالمهدی

  رویداد۲۴ وائل عصام در روزنامه عرب زبان القدس العربی چاپ لندن نوشت: استعفای نخست وزیر عراق، اولین واکنش دولتی به تظاهرات گسترده مردم محسوب می‌شود، که از دو ماه پیش، آغاز شده است. این استعفا، یک پاسخ مثبت جزئی به خواسته‌های معترضان است، که در هر مناسبتی تاکید می‌کنند که به دنبال تغییرات گسترده‌ای در ساختار نظام سیاسی کشور خود هستند.
 

بیشتر بخوانید:


 از اولین روز، حدود عکس العمل دولت به جنبش مردمی گسترده، منحصر به سه گزینه جدی می‌شد؛ استعفای نخست وزیر، استعفای دولت و دعوت به برگزاری انتخابات زود هنگام. به نظر می‌رسد تمام خون‌هایی که تا به حال در جریان اعتراض‌ها ریخته شده، برای شروع اولین اقدام، یعنی استعفای رئیس دولت بوده است؛ هر چند که این اتفاق باعث ایجاد یک تغییر واقعی در حکومت نمی‌شود و تحول جدی و اساسی، در گرو انجام انتخابات زود هنگام است، که در ضمن آن امکان روی کار آمدن یک کادر اجرایی جدید وجود دارد و این گزینه، می‌تواند خطری برای احزاب و قوای سیاسی باشد که در حال حاضر بر حکومت در بغداد، مسلط هستند؛ این احزاب و گروه‌های سیاسی، نگرانند که انتخابات زود هنگام باعث از دست رفتن موقعیت سیاسی آن‌ها و از میان رفتن محبوبیتشان در بین مردم شود.

اما احزاب حاکم ظاهرا به دنبال بازی با کارت‌ها و پناه بردن به گام‌هایی برای آرام کردن اوضاع هستند، به نحوی که ساختار نظام سیاسی دچار یک تغییر اساسی نشود؛ از این رو، به تغییر نخست وزیر و جایگزین کردن یک نخست وزیر جدید از یکی از احزاب دیگر، روی آورده اند.

به طور کلی، با اینکه اصرار بر تغییر کامل ساختار سیاسی در عراق، خواسته اغلب طیف‌های معترض است، اما فرصت تحقق این گزینه و سرنگونی احزاب دولتی، بسیار اندک است و انتخابات زودهنگام، بهترین ابزار برای تحقق چنین هدفی است؛ اما اجرای آن در شرایط فعلی، بعید است.
منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان