تاریخ انتشار: ۰۹:۲۳ - ۱۲ آذر ۱۳۹۸

نقش سازمان مالیاتی در حذف دهک‌های بالا

یک کارشناس اقتصادی با تاکید بر نقش سازمان مالیاتی در کمک به حذف دهک های بالای درآمدی گفت: اگر این دست از سازمان ها وظیفه خود را به درستی انجام دهند، در نتیجه درآمدها زیر ذره بین خواهد بود و افراد غنی و نیازمند مشخص می شوند.

حذف یارانه

رویداد۲۴ ایرج ندیمی، کارشناس اقتصادی با بیان این که تجربه نشان داده که شیوه پرداخت یارانه ها تا امروز مشکلی را حل نکرده است، اظهار کرد: اگر بپذیریم این شیوه مشکلی را حل نکرده، در گام بعدی باید برای مردم هزینه های اداره کشور را تعریف کنیم. این تعریف منجر به آن می شود که در نهایت، افراد کالایی را که واقعا مورد نیازشان است، خریداری کنند.

وی افزود: دومین مرحله مهمی که در هدفمندی یارانه ها باید مورد توجه قرار گیرد ، کنترل بازار است. مکانیزه شدن کنترل بازار منجر به مدیریت مناسب و هوشمندانه مسیر مالیاتی کشور نیز می شود. سامانه های مالیاتی در حقیقت یکی از مهم ترین مسیرهایی است که سیستم درآمدی را شفافتر کرده و در نتیجه می توان افراد نیازمند دریافت یارانه را از افراد غیرنیازمند تشخیص داد.


بیشتر بخوانید: یارانه ۱۶ میلیون نفر حذف می‌شود؟


ندیمی با اشاره به گروه هایی که نیازمند توجه حداکثری هستند، گفت: برخی گروه ها از جمله افرادی که شغل و درآمد کافی ندارند باید بیش از دیگر گروه های اجتماعی تحت پوشش یارانه ها قرار گیرند. اگر به این اقشار در روند پرداخت یارانه ها توجه جدی شود، در نهایت هزینه های بعدی مدیریت می شوند.
این کارشناس اقتصادی در ادامه با اشاره به افزایش قیمت حامل های انرژی مثل بنزین، گفت: اگر بناست که مابه التفاوت اصلاح قیمت بنزین صرف کمک های معیشتی شود، باید به گونه ای مدیریت شود که در نهایت با تورم چند برابری مواجه نشویم. شیوه پرداخت یارانه حامل های انرژی و میزان استفاده نیازمندان از این یارانه باید در چارچوب مدیریتی مورد توجه قرار گیرد.

ندیمی همچنین با تاکید بر نقش سازمان مالیاتی کشور در کمک به حذف دهک های بالای درآمدی گفت: اگر این سازمان ها وظیفه خود را به درستی انجام دهند، در نتیجه درآمدها زیر ذره بین خواهد بود و افراد غنی و نیازمند مشخص می شوند.

وی افزود: چنین شیوه ای در نهایت منجر می شود که خدمات حمایتی مناسبی به افراد نیازمند ارائه شود. از همین رو قانون جامع دریافت مالیاتی باید راه های فرار از خوداظهاری مالیاتی را مسدود کرده و انتظار می رود این شیوه، زمینه شفاف سازی مالی را در کشور به خوبی فراهم کند.

با اصلاح قیمت بنزین و افزایش نرخ آن از هزار به ۱۵۰۰ تومان سهمیه‌ای و ۳۰۰۰ تومان آزاد، منابعی ایجاد می‌شود که طبق اعلام دولت هر ماه در قالب کمک حمایتی به حساب خانوارهای مشمول واریز می‌شود. این کمک‌های معیشتی که به حساب سرپرستان خانوار در یارانه نقدی واریز می‌شود برای خانوارهای تک‌نفره ۵۵ هزار تومان، دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، چهارنفره ۱۷۲ هزار تومان و پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان تعیین شده است. بعد از اصلاح قیمت بنزین در سه روز متفاوت از آخرین روزهای آبان تا دوم آذرماه، دور اول کمک‌های معیشتی به حساب حدود ۱۸ میلیون خانوار (۶۰ میلیون نفر) واریز شد.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان