تاریخ انتشار: ۱۲:۲۴ - ۱۳ آذر ۱۳۹۸
نامه سرگشاده اتحادیه کانون وکلا به روحانی؛

تهدید افراد با «سیستم مانیتور و دوربین» با شعارهای انتخاباتی سازگار نیست

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور، نکاتی را درباره حوادث اخیر و نقش دولت در شکل گیری‌شان بیان کرد.

اعتراضات به افزایش قیمت بنزین

رویداد۲۴ رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری در نامه‌ای سرگشاده خطاب به رئیس‌جمهور، نکاتی را درباره حوادث اخیر و نقش دولت در شکل گیری شان بیان کرد.

باسمه تعالی
جناب آقای دكتر روحانی
رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران
سلام علیکم
احتراماً با توجه به اینکه مردم جنابعالی را بر اساس شعارها و برنامه های انتخاباتی به ریاست جمهوری برگزیده اند و مطابق اصول ۱۱۳ و ۱۲۱ قانون اساسی و مفاد سوگند ریاست جمهوری، متعهد به پاسداری از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و حقوق مندرج در آن برای ملت شده اید، تقاضا دارد مواضع دولت را در امور زیر تبیین فرمایید:
۱- آیا فرایند افزایش قیمت بنزین به استناد مجوزهای مبهم و کلی مجلس، مطابق قانون اساسی است یا خیر و در هر حال چرا و به چه انگیزه ای این اقدام در نیمه شب عید میلاد حضرت رسول (ص) و بدون اطلاع قبلی انجام گرفته در حالی که شوک آور بودن اعلام یکباره و وقوع حوادث متعاقب آن، قابل پیش‌بینی بوده است. مسئولیت خسارات جانی و مالی مردم و کشور به عهده کیست؟. در شرایط فعلی، بیان طنزآمیز جنابعالی مبنی بر عدم اطلاع از زمان اعلام افزایش قیمت، چه محملی می تواند داشته باشد؟


۲- به نظر حضرتعالی به عنوان شخصی که به تعبیر خود، سرهنگ نیستید، آیا تهدید افراد توسط رئیس جمهور منتخب با "سیستم مانیتور و دوربین" با رسالت مندرج در اصل ۱۱۳ و سوگند مندرج در اصل ۱۲۱ قانون اساسی و شعارهای انتخاباتی سازگار است؟


۳- متعاقب مشکلات امنیتی ناشی از اقدامات فوق، شاید اعمال محدودیت نسبت به برخی شبکه‌های اجتماعی قابل درک بود، اما قطع کامل دسترسی به شبکه اینترنت موجب توجه خسارات غیر قابل جبرانی به مردم شد. به علاوه این اتفاق ثابت کرد که علیرغم ادعای قبلی حضرتعالی که تحول در اینترنت ملی را دستاورد بزرگ دولت معرفی فرمودید، اینترنت ملی قابل اتکاء که بتواند بستر تعاملات بین المللی مردم را نیز فراهم کند، وجود ندارد. در چنين شرايطي تصميم مذکور چه نسبتي با مسئوليتهاي قانوني حضرتعالي دارد؟


۴- با وجود این که برخی دیگر از مسئولان، هیاتی را مامور نظارت بر نحوه برخورد با افراد بازداشت شده در حوادث اخیر نمودند، حضرتعالی که با رای مستقیم مردم انتخاب شده اید و تدوین منشور حقوق شهروندی را از افتخارات خود می دانید، چه اقدامی در راستای حفظ حقوق دفاعی و شهروندی انجام داده اید؟


۵- با توجه به اینکه اصول حقوقی، مقتضی مسئولیت دولت در قبال اقدامات فوق است، چه تمهیدی برای جبران خسارات هنگفت وارده به مردم در نتیجه تصمیمات فوق الذکر اتخاذ کرده‌اید؟
توجه به این پرسشها حداقل توقع شهروندان است.
با احترام
مرتضی شهبازی نیا
رئیس اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری

نامه سرگشاده اتحادیه کانون وکلا به روحانی/ تهدید افراد با «سیستم مانیتور و دوربین» با شعارهای انتخاباتی سازگار نیست

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان