تاریخ انتشار: ۱۹:۰۷ - ۱۵ آذر ۱۳۹۸

در نشست کمسیون برجام چه گذشت؟

چهاردهمین نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان و مدیران کل سیاسی دقایقی پیش بعد از حدود سه ساعت، به پایان رسید.

نشست کمسیون برجام

رویداد۲۴ «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر خارجه ایران و «هلگا اشمید» معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ریاست این نشست را برعهده داشتند. در هیات ایران، علاوه بر عراقچی، کاظم غریب‌آبادی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین هم حضور داشتند.

نشست امروز برای اولین بار در ساختمان نمایندگی اتحادیه اروپا در وین برگزار شد. پیش از این بطور معمول، نشست‌های کمیسیون مشترک برجام در هتل کوبورگ انجام می‌شد.
 

بیشتر بخوانید:


یک منبع نزدیک به هیات مذاکره کننده ایران به خبرنگاران گفت: با توجه به اعطای مجوز به گروهی از هواداران گروهک‌های تجزیه طلب وضدانقلاب به منظور تجمع در برابر هتل کوبورگ و احتمال ایجاد اخلال و مزاحمت در روند برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام، هیات ایرانی در اعتراض به این امر، تهدید به ترک محل مذاکرات و عدم شرکت در نشست کمیسیون مشترک کرد که نهایتا با پادرمیانی اتحادیه اروپایی به عنوان هماهنگ کننده کمیسیون مشترک، محل برگزاری این نشست تغییر یافت.

معاون وزیر امور خارجه که در چند روز اخیر، روز‌های پرکاری را در چین و ژاپن پشت سر گذاشته قرار است بعد از این نشست جلسات دوجانبه‌ای را در ارتباط با برجام داشته باشد.

کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد عراقچی که برای شرکت در نشست کمیسیون برجام در وین به سر می‌برد، بعد از حضور در این نشست، با رافائل گروسی مدیرکل جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز دیدار و درخصوص روابط و همکاری‌های دوجانبه گفتگو خواهد کرد.

عراقچی پیشتر گفته بود هنوز امید‌هایی برای نجات توافق هسته‌ای (برجام) وجود دارد، اما این مساله در گرو پایبندی اروپایی‌ها به اجرای تعهدات خود است.

نشست امروز در حالی برگزار شد که با توجه به گام چهارم ایران در خصوص کاهش تعهدات در چارچوب برجام، وزیرامور خارجه فرانسه نسبت به فعال کرده سازوکار حل اختلاف تهدید کرده بود.

مکانیسم حل اختلاف پیش بینی شده در برجام اینگونه است که اگر یکی از طرف‌های برجام به این جمع‌بندی برسد که طرف دیگر به تعهدات ذکر شده در این توافق پایبند نیست، می‌تواند به کمیسیون مشترک شکایت کند.

با این حال عباس موسوی سخنگوی وزیر خارجه ایران اظهارنظر وزیر امور خارجه فرانسه را غیر سازنده خواند و تصریح کرد که عقب نشینی ایران از تعهداتش اقدامی قانونی علیه اقدام غیرقانونی آمریکا برای خروج یکطرفه ار برجام است.

بر اساس رویه معمول انتظار می‌رود تا معاون سیاسی وزیر امورخارجه کشورمان درباره نتیجه نشست امروز با خبرنگاران مصاحبه کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: عراقچی
نظرات شما
پیشخوان