تاریخ انتشار: ۱۹:۰۳ - ۱۷ آذر ۱۳۹۸

فرمانده عملیات بغداد برکنار شد

سرلشکر «قیس المحمداوی» (یکشنبه) به دلیل آنچه شرایط جسمانی وی اعلام شد، از سمت فرماندهی عملیات بغداد برکنار و سرلشکر «عبدالحسین التمیمی» به عنوان جایگزین وی منصوب شد. به نظر می‌رسد برکناری وی مرتبط با حمله خونین اخیر افراد مسلح به معترضان بوده است.

فرمانده عمیات بغداد

رویداد۲۴ به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، المحمداوی به دلیل شرایط جسمانی از سمت فرماندهی برکنار و پس از این برکناری سرلشکر «جلیل الربیعی» از فرماندهی عملیات بغداد پس از تظاهرات سراسری اکتبر (مهرماه) به این پست منصوب شده بود.

سرلشگر قیس المحمداوی در حالی از سمت خود برکنار شد که بغداد در روز‌های اخیر شاهد تحولات میدانی خونینی بوده است؛ شامگاه جمعه یک گروه مسلح ناشناس سوار بر وانت به منطقه «پل سنک» در ۵۰۰ متری میدان تحریر در بغداد حمله کرده و با جمعی از تظاهرکنندگان که در پارکینگ چند طبقه‌ای این پل مستقر شده بودند، درگیر شدند.
 

بیشتر بخوانید:



در این درگیری مسلحانه تعدادی از تظاهرکنندگان کشته و زخمی شدند؛ آمار‌ها در این خصوص متفاوت است، وزارت کشور عراق قربانیان درگیری مسلحانه در پل سنک در مرکز بغداد را ۴ کشته و ۸۰ زخمی اعلام کرده است.

این در حالی است که خبرگزاری رویترز به نقل از منابع پزشکی و پلیس عراق آخرین آمار کشته شدگان شب گذشته در بغداد را ۲۳ نفر اعلام کرده است.

به گفته کارشناسان برخی از عوامل خشونت زا نمی‌خواهند شرایط طبیعی به عراق باز گردد و قصد دارند با ایجاد حوادث خونین به تحریک تظاهرکنندگان و آشوب افکنی در کشور عراق دامن بزنند.

مرحله نخست اعتراضات در عراق روز اول اکتبر (۹ مهر ماه) ابتدا با درخواست مبارزه با فساد و انجام اصلاحات اقتصادی و گسترش خدمات عمومی آغاز شد، اما رفته رفته مطالبات سیاسی به آن اضافه شد، بطوری که گروهی از معترضان خواستار اصلاح قانون انتخابات و قانون اساسی این کشور شدند و برخی دیگر شعار براندازی دولت را سر دادند.

اعتراضات بار دیگر از ۲۵ اکتبر (سوم آبان) با تشویق برخی عناصر داخلی و برخی بازیگران منطقه‌ای و بین المللی در عراق آغاز شد، اما با تشدید خشونت ها، اجازه و فرصت کافی برای اصلاحات ساختاری و قانونی و حتی بسته‌های اقتصادی و صدور دستورالعمل‌های مختلف به دولت عبدالمهدی داده نشد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان