تاریخ انتشار: ۱۵:۰۴ - ۲۵ آذر ۱۳۹۸
هانی‌زاده:

انتخاب مجدد سعد الحریری، پایان بحران لبنان نیست/ نتیجه نشست پارلمانی تعیین نخست‌وزیر لبنان چه خواهد بود؟

کارشناس مسائل منطقه گفت: احتمال دارد حتی با وجود انتخاب الحریری بن‌بست سیاسی ادامه داشته باشد. سعد الحریری و بسیاری دیگر از سیاستمداران لبنان به دنبال حذف مهره‌های جریان ۸ مارس در کابینه جدید لبنان هستند.
بازگشت سعد الحریری
رویداد۲۴ حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل منطقه در تشریح دلایل و پیامد‌های نخست‌وزیری مجدد سعد الحریری در لبنان اظهار کرد: پس از پایان دور اول اعتراض‌ها در لبنان شاهد واگرایی در بحث تشکیل دولت لبنان بودیم؛ به گونه‌ای که چندین نامزد پس از استعفای سعد الحریری برای تصدی پست نخست‌وزیری این کشور معرفی شدند، اما به دلیل سهم‌خواهی‌ها و همچنین خط‌دهی خارجی، شاهد این بودیم که همه چیز به بن‌بست رسید. از این منظر خلاء قدرت به گونه‌ای دیگر بر سر لبنان سایه افکند و تا به امروز صحنه سیاسی و میدانی این کشور دچار به هم ریختگی چند ضلعی شده است. اگر به منحنی اعتراض‌ها در این کشور دقت کنیم، به صورت واضح می‌بینیم که هرگاه لبنان به سمت کاهش تنش و آرام شدن پیش می‌رود یک سناریو طرح و عملیاتی می‌شود و تمام گمانه‌زنی‌ها را به بن‌بست می‌کشاند. از این منظر شاهد بودیم اخیراً در مرکز بیروت ناامنی رخ عیان کرد و اعتراض مسالمت‌آمیز به خشونت کشیده شد.

وی ادامه داد: اینکه چرا دور جدید تظاهرات با این شدت در بیروت یا شهر صَیدا صورت گرفت، دلایل بسیار متعددی دارد؛ به صورتی که وزیر کشور لبنان اخیراً اعلام کرده که دستوری مبنی بر شناسایی و دستگیری عوامل به خشونت کشیدن این تظاهرات صادر کرده است که نشان می‌دهد دست‌هایی در پشت پرده سعی داشتند تا امنیت بیروت و سایر شهر‌های لبنان را به مخاطره بیندازند.
 
رویارویی خشن و سلبی مردم و نیرو‌های امنیتی با یکدیگر نشان داد که سناریوی عراق هم برای لبنان نوشته شده و آرام آرام در حال اجرایی شدن است. به موازات این وضعیت، امروز قرار است نشست پارلمانی برای انتخاب و تعیین نخست‌وزیر لبنان انجام شود که بر اساس داده‌های سیاسی و رسانه‌ای، سعد الحریری مجدداً به عنوان نخست وزیر لبنان انتخاب خواهد شد. از سوی دیگر سخنان سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان به خوبی نشان می‌دهد که تظاهرات اخیر در لبنان از سوی آمریکایی‌ها سناریونویسی شده است، اما به هر ترتیب آنچه در شرایط کنونی مهم قلمداد می‌شود خلاء قدرت در این کشور است.

بیشتر بخوانید:

این تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه انتخاب مجدد سعد الحریری به عنوان نخست‌وزیر لبنان نشان از عملیاتی شدن سناریوی جریان ۱۴ مارس است، گفت: کنشگری میشل عون به عنوان رئیس جمهوری لبنان نشان داد که او سعی می‌کند تا بتواند یک گزینه مناسب را برای نخست‌وزیری معرفی کند، اما متاسفانه به دلیل کارشکنی احزاب و برخی از مهره‌های سیاسی لبنان وی با مشکل مواجه شد و حالا مجدداً شاهد آن هستیم که سعد الحریری به عنوان گزینه نخست‌وزیری مطرح شده است. در این میان گزینه‌هایی که از سوی میشل عون معرفی شدند یک به یک توسط جریان ۱۴ مارس مورد هدف قرار گرفتند و جوسازی‌ها علیه آن‌ها باعث شد تا مجدداً تمام وضعیت به سمت الحریری جهت‌دهی شود. یکی از کسانی که در این میان کاملاً به صورت منفعلانه و مغرضانه عمل کرد، سمیر جعجع (رئیس حزب قوات اللبنانیه) بود.

هانی‌زاده افزود: سمیر جعجع تلاش کرد تا بتواند کابینه آینده لبنان را در محاصره قرار دهد و در این میان ارتباط او با آمریکا و اسرائیل مانع از تشکیل کابینه توسط محمد الصفدی (نامزد معرفی شده برای نخست‌وزیری) شد؛ لذا جعجع را باید یکی از عوامل شکست تشکیل کابینه بدانیم. به موازات این وضعیت خط‌دهی از سوی سعودی‌های همچنان به قوت خود باقیست و به نظر می‌رسد که طی روز‌های آینده اتفاق‌هایی رخ خواهد داد که خروجی آن اگرچه انتخاب نخست‌وزیر خواهد بود، اما احتمال دارد در کنار آن مسائل حاشیه‌ایِ مهم رخ دهد. یکی از همین مسائل احتمال سنگ‌اندازی مجدد از سوی احزاب سیاسی و سهم‌خواهی آن‌ها در عرصه سیاسی لبنان است که باعث می‌شود مجددا کابینه در این کشور تشکیل نشود. به همین جهت است که احتمال دارد حتی با وجود انتخاب الحریری بن‌بست سیاسی ادامه داشته باشد و فقط از حالتی به حالت دیگر تبدیل شود.

وی در پایان تصریح کرد: از فضای سیاسی فعلی لبنان پیداست که سعد الحریری و بسیاری دیگر از سیاستمداران لبنان به دنبال حذف مهره‌های جریان ۸ مارس در کابینه جدید لبنان هستند. اگر فرض را بر این بذاریم که سعد الحریری به عنوان نخست‌وزیر لبنان انتخاب شود و قرار باشد تا کابینه را تشکیل دهد، تردیدی وجود ندارد که مهره‌های جریان ۸ مارس مورد هدف قرار خواهند گرفت؛ چراکه جریان ۱۴ مارس معتقد است که نباید به رقبای خود و منتسبان به حزب‌الله لبنان سهم واگذار کند. در وضعیت فعلی، لبنان با مشکل امنیتی (تقابل مردم و نیرو‌های دولتی حاضر در میدان) و خلاء قدرت روبه‌رو است. در مورد خلاء قدرت باید بگوییم که سهم‌خواهی احزاب دلیل اصلی برای عدم تشکیل کابینه است و بدون تردید در کابینه آینده مخالفت با مهره‌های ۸ مارس را به وضوح خواهیم دید. معتقدم که همه چیز در لبنان در حال متمایل شدن به سوی سعد الحریری است، اما احتمال دارد با انتخاب وی حتی کابینه این کشور تشکیل نشود.
منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سعد حریری ، لبنان
نظرات شما
پیشخوان