تاریخ انتشار: ۰۰:۱۱ - ۰۱ دی ۱۳۹۸
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

تجربه مشترک رهبران فاسد جهان/ آیا استیضاح ترامپ پدیده عجیبی است؟

استیضاح ترامپ اگرچه در تاریخ آمریکا کم سابقه است و تنها دو رییس جمهور تا مرز استیضاح و برکناری پیش رفتند اما در تاریخ جهان بارها این اتفاق رخ داده است. نمونه‌هایی از ایران تا برزیل و پرو و اندونزی وجود داشته که رهبران جهان برکنار شدند.
تجربه مشترک رهبران فاسد جهان/ آیا استیضاح ترامپ پدیده عجیبی است؟
 
رویداد۲۴ روز چهارشنه خبر استیضاح رییس جمهور آمریکا مهمترین خبر رسانه‌های جهان شد. ترامپ به سومین رییس جمهور تاریخ آمریکا تبدیل شد که تجربه استیضاح را داشته است. اما این تجربه برای سایر رهبران جهان امر غریبی نبوده است. بسیاری از سران کشور‌ها نیز با این وضعیت مواجه شده‌اند.

هر کشوری سیستم‌های قانونگذاری و قضایی خاص خودش را دارد و مکانیسم استیضاح مقامات عالی که درگیر جرایمی می‌شوند نیز در کشور‌های مختلف متفاوت است. برای مثال فرانسه در سال ۲۰۱۴ قانونی تصویب کرده که بر اساس حداکثر آرای مورد نیاز برای آغاز فرآیند استیضاح را کاهش می‌داد. ایتالیا نیز در سال ۲۰۰۸ قانونی تصویب کرد و به سیلویو برلوسکونی نخست وزیر وقت این کشور مصونیت از تعقیب قضایی تا پایان دوران نخست وزیری‌اش را اعطا می‌کرد.
بیشتر بخوانید: پس از استیضاح ترامپ چه می‌شود؟ / مجلس نمایندگان جو بایدن را به کاخ سفید می‌رسانند؟
بسیاری از رهبران جهان قبل از قرار گرفتن در وضعیت استیضاح از شغل خود کناره گیری کرده اند. موشه کساو نخست وزیر پیشین اسرائیل در سال ۲۰۰۷ به جرم آزار جنسی و تجاوز به عنف تحت تعقیب قضایی بود در این سال از سمت خود استعفا داد. در برخی کشور‌ها مقامات باید حتما از سمت خود کنار گذاشته شوند تا بتوانند تحت تعقیب قضایی قرار بگیرند.

 

کره جنوبی؛ استیضاح رییس جمهور


بعد از چندین ماه اعتراض، در ماه مارس ۲۰۱۷ دادگاه کره جنوبی با رای پارلمان قانونی را به تصویب رساند و «پارک گون هه» رییس جمهور وقت کره جنوبی را به جرم فساد استیضاح کرد.
 
استیضاح پارک یکی از مهمترین اتفاقات تاریخی کره جنوبی بود. پارلمان کره جنوبی روز جمعه ۸ دسامبر ۲۰۱۶، با تصویب طرح استیضاح پارک گون هه، رئیس جمهوری این کشور رأی به عدم کفایت او داد. به این ترتیب رئیس جمهور کره جنوبی از سمت خود تعلیق و اختیارات او به نخست وزیر این کشور تفویض شد. پارک گون هه در طرح استیضاح تهیه شده از سوی مخالفان دولت به تخلف از قانون اساسی، فساد مالی و سوءاستفاده از قدرت متهم شده بود.
 


ایران؛ استیضاح ابوالحسن بنی صدر

 
ابوالحسن بنی صدر اولین رییس جمهور ایران بعد از انقلاب اسلامی سال ۵۷ بود. او در حال حاضر در تبعید و در فرانسه زندگی میکند. در سال ۱۹۸۱ مجلس ایران رسما او را استیضاح کرده و از کار برکنار کرد. بنی صدر فرزند آیت الله بنی صدر از نزدیکان آیت الله خمینی رهبر انقلاب اسلامی ایران بود.


پرو؛ استیضاح رییس جمهور فاسد

 
واشنگتن پست می‌نویسد در سال ۲۰۰۰ آلبرتو فوجیموری رییس جمهور وقت پرو درگیر یک رسوایی عظیم فساد شد. دولت او به نقض حقوق بشر متهم شد و سپس ویدئویی منتشر شد که در آن رییس اطلاعات او با ترس و لرز دارد در باره حجم عظیمی از رشوه حرف می‌زند.
 
فوجیموری می‌دانست که وضعیت در کشور برای او بسیار بد تمام خواهد شد. در نتیجه بعد از اینکه برای شرکت در یک کنفرانس به برونئی سفر می‌کرد به کشور مادری خود ژاپن رفت و در آنجا از طریق فکس استعفا کرد.
 
البته اوضاع آن طور که انتظار داشت پیش نرفت. نمایندگان مجلس اعلام کردند این اقدام او برای فرار از استیضاح را نمی‌پذیرند و چند روز بعد او را استیضاح کردند. چند سال بعد او در حالی که به شیلی سفر کرده بود بازداشت شد و به پرو استرداد داده شد. در پرو او به جرائم متعددی از جمله نقض حقوق بشر و اختلاس محکوم شد.
 
در سال ۲۰۱۷ پابلو کوزینسکی رییس جمهور وقت پرو نیز به دلیل شایعاتی در مورد دریافت رشوه از یک کمپانی بریزلی برای عقد یک قرارداد با استیضاح مواجه شد. فوجیموری از زندان از کوزیسنکی دفاع کرد و از نمایندگان خواست از او حمایت کنند. چند روز بعد از اینکه کوزینسکی از استیضاح نجات پیدا کرد، ظاهرا سعی کرده فوجیموری را آزاد کند. اما دادگاه عالی پرو بار دیگر فوجیموری را به زندان برگرداند.
 
کوزینسکی سال بعد در حالی که با یک استیضاح دیگر نزدیک بود مواجه شود استعفا کرد. اوایل امسال الن کارسیا رییس جمهور پیشین پرو در حالی که پلیس سعی داشت وارد خانه‌اش شودو او را به جرم همدستی در پرونده کمپانی برزیلی بازداشت کند، به خودش شلیک کرد.


اندونزی؛ استیضاح بعد از رشوه

 
عبدالرحمن وحید چهارمین رییس جمهور اندونزی و مخالف اقتدارگرایی سوهارتو بود که برای بیش از ۳۰ سال رهبری کشور را در دست داشته است. دو سال بعد از انتخاب وحید به عنوان رییس جمهور در سال ۱۹۹۹، پارلمان اندونزی به استیضاح او رای داد. وحید در دو پرونده جرائم مالی به ارزش ۵ میلیون دلار درگیر شده بود. او این اتهامات را رد کرد و سعی کرد وضعیت اضطراری اعمال کند، اما موفق نشد. او در ۶۹ سالگی در سال ۲۰۰۹ درگذشت.
 

برزیل؛ برکناری به دلیل نقض قانون بودجه

 
 
دیلما روسف رییس جمهور برزیل در اسل ۲۰۱۶ استیضاح شد. بسیار معتقد بودند با شهرت و عدم محبوبیتی که او دارد بعید به نظر می‌رسد که بتواند دوران ریاست جمهوری‌اش را ادامه دهد.
 
روسف در نهایت به جرم نقض قانون بودجه از سمتش بر کنار شد و با میشل تمر جایگزین شد. تمر معاون و شریک ائتلاف روسف بود.


پاراگوئه؛ کودتای استیضاح!

 
ترامپ بار‌ها استیضاح خود را به کودتای استیضاح تشبیه کرده است. فرناندو لوگو رییس جمهور پاراگوئه نیز همین عنوان را برای استیضاح خود انتخاب کرده بود. او در نهایت با استیضاح از سمتش برکنار و در دادگاه مجرم شناخته شد.
بیشتر بخوانید: روایت‌های موازی/ رسانه‌های چپ، راست و میانه آمریکا درباره استیضاح ترامپ چه می‌گویند؟


لیتوانی؛ فساد انتخاباتی

 
دوران ریاست جمهوری رولانداس پاکساس رییس جمهور سابق لیتوانی نیز دوام زیادی نداشت. یک سال بعد از انتخاب او به عنوان رییس جمهور، پارلمان لیتوانی به برکناری او به جرم ارتباط با یوری بوریسوف و تاجر لیتوانیایی-روسی که در روسیه به جرائمی محکوم شده بود رای داد.
 
بوریسوف کمک مالی قابل توجهی به پاکساس در دوران کمپین انتخاباتی‌اش کرده بود و مخالفانش معتقد بودند این پول‌ها به پیروزی انتخاباتی غیر منصفانه او کمک کرده است.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان