تاریخ انتشار: ۱۶:۱۸ - ۰۲ دی ۱۳۹۸
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران:

احتمال زلزله شدید در تهران زیاد است/ امکان تشخیص زلزله تا ۲۵ ثانیه قبل از وقوع

رضا کرمی محمدی با اشاره به زلزله مهیب تهران از راه اندازی سیستم هشدار سریع زلزله و بهسازی بافت فرسوده خبر داد.

احتمال زلزله شدید در تهران زیاد است/ امکان تشخیص زلزله تا ۲۵ ثانیه قبل از وقوع

رویداد۲۴ رضا کرمی محمدی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در اولین نشست خبری که ظهر امروز در محل ساختمان مرکزی این مجموعه برگزار شد، گفت: سازمان مدیریت بحران در ساختار سازمانی شهر تهران با ۹ معاونت زیر مجموعه شهردار تهران است و وظایفمان در چارچوب شهرداری تهران تعریف می شود.

او افزود: برخی فعالیت ها در این مجموعه صورت گرفته است که از آن جمله می توان به سامانه تخمین سریع زلزله و سامانه هشدار سریع زلزله و سیل و... اشاره کرد.  

کرمی اضافه کرد: سامانه تخمین سریع زلزله با نصب ۱۴ شتاب نگار صورت گرفته است که به این تعداد افزوده می شود.  اطلاعاتی این سامانه دارد میزان آسیب پذیری را می دهد و بر مناطق مختلف متمرکز میشود.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اظهار کرد: سامانه هشدار سریع زلزله از دیگر سامانه هاست. در ناحیه البرز زلزله های شدید در تاریخ رخ داده است و احتمال تجربه شدید تهران زیاد است بدین ترتیب قبل از رسیدن امواج زلزله به شهر، سنسورها فعال می شود و گاز قطع می شود.  تشخیص زلزله از ۶ ثانیه تا ۲۵ ثانیه امکان پذیر است.

کرمی در رابطه با دیگر اقدامات افزود:

سیستم های ارتباطی ممکن است در زمان بحران با مشکل مواجه شود. بدین ترتیب دکل ها در ۱۳۰ نقطه تهران نصب خواهد شد و ارتباط برقرار خواهد ماند و در حال طراحی این دکل ها هستیم. اگر همکاری بین سازمانی به درستی انجام شود سال آینده نصب خواهد شد و سیستم ارتباط پایدار شهر ایجاد می شود.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در رابطه با دیگر اقدامات عنوان کرد: سامانه هشدار سیلاب شهر تهران از دیگر موارد است و سیلاب در رود دره های بالا رخ می دهد. با توجه به تعییر اقلیم و بارندگی شدید، میزان آب زیادی جمع می شود. قراردادی با پژوهشکده هواشناسی منعقد شد و ۳۰ ایستگاه باران سنج بنا است تا نصب شود و بدین ترتیب می فهمیم چه سیلابی وارد شهر می شود تا تمهیدات لازم انجام شود.


بیشتر بخوانید: دوام آوردن تهران در زمان بحران زیر ۵۰ درصد است


او ادامه داد:  سعی می کنیم پیش بینی ۴ روزه سیلاب را هم داشته باشیم و در این رابطه ۱۰ ایستگاه دیگر را افتتاح خواهیم کرد.

او در رابطه با بافت فرسوده تهران بیان کرد: جمعیت بافت فرسوده زیاد است و پس از زلزله راه ها بسته می شود و امکان امدادرسانی به این مناطق نیست. یکی از پیشنهادات بهسازی نسبی بافت فرسوده است که مقاوم سازی بدون تخلیه صورت میگیرد و هزینه زیادی ندارد اما چند ماه زمان لازم دارد. امیدواریم مردم از این طرح استقبال کنند و مسئولین کمک کنند و امیدواریم مقدمات اخذ مجوز طی شود.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در رابطه با فرو ریزش و فرونشست در تهران اظهار کرد: فرو ریزش و فرونشست از دیگر مسائل است که فروریزش برای ما اولویت بسیار زیادی دارد و آسیب زیادی از نظر مادی اقتصادی و روحی ایجاد می کند.

او ادامه داد: علت فروریزش مشخص شده و پیگیر پیش بینی آن هستیم تا از آن جلوگیری شود.

کرمی در خصوص علت فروریزش گفت: علتش دستکاری خاک و آب است. ۴۰ درصد لوله کشی آب پرتی دارد و به هر دلیلی آب حضور داشته باشد و خاک دستکاری شود امکان فروریزش وجود دارد. در محل هایی که مترو رد می شود احتمال دارد که این اتفاق رخ بدهد.

او تصریح کرد: اما مسئله فرونشست تدریجی رخ می دهد و تا کنون به زیر ساخت ها آسیب نرسانده و در سازمان ما اولویت قرار ندارد اما سازمان های دیگر باید بدان بپردازند.

کرمی با اشاره به راه های ارتباط با مردم گفت: ۱۶ دی ماه از اپلیکیشن شهر آماده رونمایی خواهیم کرد که بحث های آموزشی، دسترسی ها و هشدارها در آن درج شده است.

او در رابطه با مدیریت بحران ساختمان گفت: در ساختمان ها بحث مدیریت بحران را فعال کرده ایم. افرادی که می خواهند بدانند ساختمانشان در چه وضعیتی قرار دارد می توانند اعلام آمادگی کنند تا ضمن آموزش های لازم از وضعیت ساختمانشان مطلع شوند که این اقدام برای ساختمان های بلندمرتبه اهمیت زیادی دارد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: زلزله ، مدیریت بحران
نظرات شما
پیشخوان