تاریخ انتشار: ۱۴:۲۷ - ۰۷ دی ۱۳۹۸
یک اقتصاددان:

نپذیرفتن FATF فشار اقتصادی را افزایش خواهد داد

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: در صورت نپذیرفتن FATF و قرار گرفتن در لیست سیاه، مردم فشار اقتصادی بیشتری را تجربه خواهند کرد.

نپذیرفتن FATF فشار اقتصادی را افزایش خواهد داد

رویداد۲۴ سید مرتضی افقه ابراز عقیده کرد: FATF در واقع یک مرکزی برای تسهیل مراودات بانکی بین‌المللی و نظارت بر این مراودات برای جلوگیری از پولشویی است.

وی افزود: هیچ کشوری نمی‌تواند بدون ارتباط با کشورهای دیگر از اقتصاد پررونق و متوسط برخوردار باشد. تنها کشوری که در جهان بدون کمترین مراوده با کشورهای دیگر، اقتصاد خود را اداره می‌کند، کشور کره شمالی است که مردم آن زندگی بسیار سختی دارند. البته عمدتا با چین مراوده دارد اما به طور کلی وضعیت خوبی ندارد.

اقتصاد کشور ما به شدت به فروش نفت وابسته است

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه اقتصاد کشور ما به شدت به فروش نفت و خرید کالاهای موردنیاز وابسته است، ادامه داد: به لحاظ اقتصادی سه مدل کالا داریم که شامل کالاهای سرمایه‌ای، واسطه‌ای و مصرفی هستند. برای هر سه مورد نیز نیازمند مراودات با کشورهای دیگر هستیم. برای تهیه کالاهای موردنیاز کشور، نیاز به واردات داریم و برای واردکردن کالا نیز نیاز به فروش داریم که متاسفانه به جز نفت، چیز زیادی برای فروش نداریم. البته در دو دهه گذشته توانستیم صادرات غیرنفتی به کشورهای دیگر داشته باشیم که البته خیلی برجسته نیستند.

اقتصاد کشور نیازمند مراودات با کشورهای خارجی است

وی با بیان اینکه ما حتما نیازمند مراودات بین بانکی هستیم، افزود: اقتصاد کشور نیازمند مراودات با کشورهای خارجی است. به همین دلیل باید روابط سیاسی خوبی با کشورهای دیگر داشته باشیم تا بتوانیم روابط اقتصادی خوبی برقرار کنیم. اگر از نظر اقتصادی این را بپذیریم که بدون مراودات اقتصادی نمی‌توانیم اقتصاد خود را پیش ببریم، پس باید از قوانین بانکی بین‌المللی حاکم بر روابط بانکی تبعیت کنیم.

سیستم بانکی ما از نظر لجستیک مشکلات بسیاری دارد

دانشیار علوم اقتصادی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به این‌که سیستم بانکی ایران از نظر لجستیک مشکلات بسیاری دارد، گفت: اغلب کشورها دارای کارت‌های کردیت (credit card) هستند. در نتیجه مسافرین و تجار برای سفر کردن به کشورهای جهان، دیگر نیازمند پول نقد نیستند اما در کشور ما، تجار به دلیل نداشتن کارت کردیت با مشکل مواجه هستند و از این نظر به تجارت ما چه در بحث فروش نفت و چه کالاهای غیرنفتی، لطمه وارد می‌شود.


بیشتر بخوانید: مردم باید به تبعات عدم پیوستن به FATF آگاه شوند


نپذیرفتن FATF فشار اقتصادی را افزایش می‌دهد

افقه با بیان این‌که تا کمتر از دو ماه دیگر برای پذیرش لایحه FATF به کشور ما مهلت داده شده است، تاکید کرد: در حال حاضر تنها کشوری که این لایحه را نپذیرفته، کره شمالی است. ایران ناچار است این لایحه را بپذیرد و ما پیش روی خود هیچ گریزی به جز اینکه این لایحه را بپذیریم، نداریم. در صورت نپذیرفتن FATF و قرار گرفتن در لیست سیاه، مردم فشار اقتصادی بیشتری را تجربه خواهند کرد.

وی گفت: اگر اقتصاد ما بیشتر به داخل کشور متکی بود، در صورت نپذیرفتن این لایحه، لطمه چندانی به اقتصاد کشور وارد نمی‌شد اما متاسفانه در سه دهه پس از جنگ، نتوانستیم وابستگی خود را به فروش نفت و واردات کالاها کم کنیم. به نظر می‌رسد اگر لایحه FATF را نپذیریم، به طور جد وضعیت معیشتی مردم بدتر از وضعیت کنونی خواهد شد.

مخالفان، منافع ملی را فدای منافع گروهی خود می‌کنند

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در خصوص علت مخالفت برخی از افراد و صاحب‌نظران کشور با این لایحه با وجود آگاهی از تبعات نپذیرفتن آن برای کشور، گفت: بخشی از مخالفت با این لایحه به دلیل درگیری‌های بین‌جناحی و عمدتا برای فشار وارد کردن به دولت است. بخش دیگری نیز از این مخالفت‌ها سیاسی است و نشان دهنده نابالغ بودن سیاسیون است که در رقابت‌های سیاسی، منافع ملی را فدای منافع گروهی خود می‌کنند.

وی در پایان گفت: با توجه به اینکه آخرین مهلت به ایران داده شده است، امیدواریم که تصمیم‌گیران به این نتیجه برسند که برای حفظ مصالح کشور و ملت این لایحه را بپذیرند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تصویب fatf ، fatf
نظرات شما
پیشخوان