تاریخ انتشار: ۲۰:۲۹ - ۱۰ دی ۱۳۹۸
ابتکار:

زنان 20 درصد از پست های مدیریتی دولت را بر عهده دارند

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده؛ معصومه ابتکار؛ با اشاره به عدالت جنسیتی در انتصاب‌های مدیریتی گفت: زنان ۲۰ درصد از عرصه‌های مدیریتی دولت را در اختیار دارند.

زنان 20 درصد از پست های مدیریتی دولت را بر عهده دارندرویداد۲۴  معصومه ابتکار عصر سه‌شنبه در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان قم بیان داشت:طبق ابلاغ رییس جمهوری ۳۰ درصد از پست‌های دولت در دوره دوازدهم باید در اختیار بانوان قرار بگیرد.

وی افزود: این آمار در سال ۹۶، ۱۳ درصد بود، همچنین ۴۲ درصد از کارکنان دولت را بانوان تشکیل داده‌اند.

ابتکار گفت: استفاده از ظرفیت بانوان وضعیت تصمیم سازی و مدیریت کلان کشور را بهبود خواهد بخشید.

وی تاکید کرد: عدالت جنسیتی در دولت بر مبنای معارف اصیل اسلامی و دینی و اتکا بر شایسته سالاری در حال اجرا می‌باشد.

ابتکار ابراز کرد: توسعه و گسترش عدالت یکی از مباحثی بود که در شکل‌گیری انقلاب اسلامی نقش اساسی داشته است.

وی عنوان کرد: عدالت جنسیتی یکی از نگاه‌های اصلی دولت در حوزه زنان است و از سال ۹۶ شاخص‌های عدالت جنسیتی در ۷ محور و ۱۷۶ شاخص در حال اجراست.

وی گفت: آموزش، بهداشت، ورزش، مشارکت سیاسی، مشارکت اجتماعی، حقوق و امنیت مهم‌ترین شاخص‌های عدالت جنسیتی است و برای هرکدام از این شاخص‌ها یک شناسنامه کارشناسی تدوین می‌شود.

۵۲ درصد دانشجویان مراکز آموزش عالی کشور، دختر هستند

وی در ادامه ابراز کرد: ۵۲ درصد از دانشجویان مراکز آموزش عالی کشور را دختران تشکیل داده‌اند که نسبت به وضعیت قبل از انقلاب رشد چشمگیری داشته است.

ابتکار تاکید کرد: از ظرفیت این دانشجویان بعد از دوران فارغ‌التحصیلی می‌توان در عرصه‌های مختلف مدیریتی بهره جست.

معاون رییس جمهوری همچنین عنوان کرد: کارآمدی هر دولت به میزان تحقق وعده‌ها و پایبندی به آرمان‌ها و اصول ابتدایی آن نظام بستگی دارد.

وی بیان کرد: انقلاب اسلامی ایران با آرمان‌گرایی متعالی شکل‌گرفته و مبحث عدالت یکی از مهم‌ترین آن‌ها می‌باشد که دراین‌بین عدالت جنسیتی از برجستگی خاصی برخوردار است.

فضاهای ورزشی بانوان در کشور محدود است

وی در ادامه اظهار داشت: در حوزه ورزش باوجود تمام پیشرفت‌ها همچنان در بسیاری از شهرهای کشور فضای لازم برای ورزش بانوان وجود ندارد.

معاون رییس جمهوری اضافه کرد: توسعه فضاها و پارک‌های ورزشی ویژه زنان با توجه به مناسبت‌های اجتماعی و با حفظ مبنای عفاف و حجاب در استان قم افزایش یابد.

ابتکار تاکید کرد: توسعه فضاهای ورزشی و حضور بانوان در این عرصه‌ها علاوه بر افزایش شور و نشاط اجتماعی در پرورش نسل آینده و تحکیم خانواده موثر می‌باشد.

وی عنوان کرد: اطلس وضعیت زنان در تمامی کشور احصا و بر مبنای نیازها و مقتضیات هر استان تدوین و به آن‌ها ابلاغ می‌شود.

سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده از سال آینده اجرا می‌شود

معاون رییس جمهوری در ادامه تصریح کرد: تحکیم و قوام بنیان خانواده از اهداف اصلی سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده است که با جهت‌گیری عدالت جنسیتی در قالب برنامه‌های بخشی اجرا خواهد شد.

وی بیان داشت: سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده از سال ۹۹ به‌صورت رسمی در سطح کشور عملیاتی شده و از ظرفیت‌های بومی استان‌های هدف برای پیشبرد اهداف استفاده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مطالعات ارتقای وضعیت زنان و خانواده در تمامی استان‌های کشور تکمیل‌شده و تا یک ماه آینده این سند در بقیه استان‌ها هم به تصویب خواهد رسید.

وی عنوان کرد: سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده تاکنون در ۱۹ استان کشور به مرحله تصویب رسیده است.

ابتکار خاطرنشان کرد: این سند بر مبنای آموزه‌های اصیل اسلامی و با اتکا بر اسناد بالادستی نظام تدوین‌شده است.

دو مرحله از طرح گفت‌وگوی ملی خانواده در قم اجراشده است

معاون رییس جمهوری همچنین اضافه کرد: گفت‌وگوی ملی خانواده برنامه کلانی بوده که در رابطه با خانواده دنبال می‌شود، این برنامه با اهداف تقویت بنیان خانواده و ایفای بهتر نقش‌های فردی، اجتماعی و خانوادگی تدوین‌شده است.

ابتکار گفت: این برنامه به دنبال آن است که ایفای هم‌زمان نقش خانواده و نقش اجتماعی قربانی یکدیگر نشده و زنان فرصت حضور بی‌دغدغه در هر دو حوزه را داشته باشند.

وی افزود: این طرح از سال ۹۶ با همکاری بخش‌های دانشگاهی و فعالان بخش‌های فرهنگی و اجتماعی در حال اجرا می‌باشد که تاکنون این طرح ۲ مرتبه در قم اجراشده است.

وی گفت: حل و کاهش خشونت و افزایش تفاهم و بهبود وضعیت گفت‌وگو در بین اعضای خانواده از هدف‌گذاری‌های این طرح می‌باشد.

ابتکار در پایان عنوان کرد: این طرح باید به شکل وسیع و گسترده به یک پویش اجتماعی تبدیل‌شده و ارتقای انسجام اجتماعی و امید کمک کند.

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان