تاریخ انتشار: ۱۶:۱۰ - ۱۵ دی ۱۳۹۸
روایتی از احوال۹ماهه بازارمسکن؛

معاملات نصف شد؛قیمت‌ ۷۰درصد رشدکرد

طی ماه‌های فروردین تا آذر ماه امسال ۵۰ هزار و ۲۴۷ فقره معامله مسکن به ثبت رسید که نسبت به ۹ ماهه سال گذشته که ۱۰۰ هزار و ۹۵۷ فقره مبایعه‌نامه امضا شده بود، کاهش ۵۰.۲ درصدی داشته است.

 مسکن 9 ماهه

رویداد۲۴  بازار مسکن در ۹ ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد ۷۰ درصدی قیمت و افت ۵۰ درصدی تعداد معاملات روبه‌رو بوده است.

در این مدت متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی ۱۲ میلیون و ۸۹۰ هزار و ۶۰۰ تومان بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته (۹ ماهه ۹۷) که این شاخص ۷ میلیون و ۵۶۱ هزار تومان بود، افزایش ۷۰.۵ درصدی را نشان می‌دهد.

ارزش ریالی مبایعه‌نامه بازار مسکن در بازه زمانی فروردین تا آذر ۹۸، معادل ۵۳ هزار و ۴۱۰ میلیارد تومان بود این در حالی است که در مدت زمانی مشابه سال گذشته (فروردین تا آذر ۹۷) این شاخص به رقم ۶۳ هزار و ۲۷۰ میلیارد تومان رسیده بود که نشان دهنده کاهش ۱۵.۶ درصدی ارزش معاملات مسکن در ۹ ماهه امسال است.

در حالی که در ۸ ماهه ابتدایی سال گذشته (فروردین تا آبان ۹۷)، ۵۱ هزار و ۲۷۰ فقره پروانه ساختمانی صادر شده بود، در مدت مشابه سال جاری (فروردین تا آبان ۹۸) تنها ۴۲ هزار و ۲۷۱ فقره پروانه ساختمانی صادر شد که نشان از کاهش ۱۷.۶ درصدی صدور پروانه ساختمانی دارد.

پُرمعامله‌ترین ماه ۹ ماهه امسال و سال قبل در بخش مسکن، اردیبهشت ماه‌های ۹۷ و ۹۸ بود که در اردیبهشت ۹۸ کاهش ۳۶.۶ درصدی معاملات مسکن نسبت به ماه مشابه سال قبل رخ داده است. کم‌معامله‌ترین ماه بازار مسکن سال جاری نیز شهریور ماه با ۲ هزار و ۸۵۵ فقره معامله مسکن بود که کاهش ۷۲.۹ درصدی ثبت معاملات مسکن نسبت به شهریور سال قبل را به ثبت رسانده است.

گران‌ترین ماه ۹ ماهه امسال نیز تیرماه با میانگین متری ۱۳ میلیون و ۶۱۵ هزار و ۷۰۰ تومان بود که نسبت به تیر ماه ۹۷، رشد ۹۴.۹ درصدی داشته است. ارزان‌ترین ماه بازار مسکن امسال نیز تا کنون فروردین ماه با متوسط متری ۱۱ میلیون و ۴۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان بود که نسبت به فروردین ۹۷، با افزایش ۱۰۴.۴ درصدی روبه رو شد.

همچنین آخرین ماه پاییز امسال (پاییز ۹۸) که ارزش ریالی مبایعه‌نامه مسکن ۱۰ هزار و ۴۴۰ میلیارد تومان بود، توانست رکورد بیشترین میزان رشد ورود نقدینگی به بازار مسکن در سال جاری را به نام خود ثبت کند که نسبت به مدت مشابه سال قبل (آذر ۹۷)، با افزایش ۸۲.۴ درصدی ارزش ریالی مبایعه‌نامه مواجه شد. در این ماه (آذر ۹۷) این شاخص (ارزش ریالی مبایعه‌نامه‌ها) بر روی رقم ۵ هزار و ۷۲۰ میلیارد تومان ایستاده بود.

منبع: مهر
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان