تاریخ انتشار: ۲۱:۰۵ - ۱۵ دی ۱۳۹۸

پمپئو: ادامه حضور نیرو‌های آمریکایی به نفع عراق است

وزیر خارجه آمریکا در واکنش به احتمال اخراج نیرو‌های نظامی این کشور از عراق، گفت واشنگتن آماده است تا به حضور در عراق و «مبارزه با تروریسم» ادامه دهد.

پمپئو

رویداد۲۴ «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه در واکنش به احتمال اخراج نیرو‌های آمریکایی از عراق، مدعی شد که ادامه حضور آمریکا در عراق به نفع عراقی‌ها و آمریکایی‌هاست.

پمپئو که همزمان با جلسه پارلمان عراق، با شبکه «سی‌بی‌اس» گفتگو می‌کرد، در مورد احتمال اخراج نیرو‌های آمریکایی، گفت: «نمی‌خواهیم در مورد اینکه رهبری عراق چه می‌کند، گمانه‌زنی کنیم. ما آنچه در پارلمان عراق در حال انجام است را با دقت رصد و دنبال می‌کنیم.»
بیشتر بخوانید: گفت‌وگوی پمپئو با بن سلمان درباره شهادت سردار سلیمانی

وی که کشورش در روز‌های اخیر بار‌ها با حملات هوایی یکجانبه آشکارا حاکمیت عراق را نقض کرده، در ادامه مدعی شد که مردم عراق به «دخالت ایران» اعتراض دارند و به حضور نیرو‌های آمریکایی در عراق معترض نیستند.

پمپئو در ادامه در مورد اینکه آیا واشنگتن اخراج از عراق را می‌پذیرد، افزود: «ایالات متحده آماده است به مردم عراق کمک کند به آنچه استحقاق آن را دارند، دست یابند و به مأموریت خود برای شکست دادن تروریسم، از داعش گرفته تا گروه‌های دیگر در منطقه، ادامه دهد. این برای مردم عراق و آمریکا خوب است.»

در بخش دیگری از این مصاحبه، مجری از پمپئو این سؤال را پرسید که آیا واشنگتن در پشت صحنه برای کاهش تنش با ایران اقدامی انجام داده است؟

پمپئو گفت: «در پشت صحنه نبوده است، بلکه داریم بخشی از این کار را به صورت علنی انجام می‌دهیم. سران ایران، از جمله همتای من دقیقا می‌داند که رئیس‌جمهور ترامپ چه فکر می‌کند، چه می‌خواهد و چه درخواستی از سران ایران دارد.»

وی در مور اینکه آیا با ترور سردار «قاسم سلیمانی» دیگر امکان گفتگو با ایران وجود دارد، گفت: «بستگی به این دارد که آن‌ها پیام‌های رئیس‌جمهور ترامپ را چقدر جدی بگیرند. اگر بخواهند کار درست را انجام دهند، نه فقط ایالات متحده، بلکه کل منطقه را تهدید نخواهند کرد.»

بامداد جمعه پهپاد‌های ارتش آمریکا خودرو‌های حامل سردار قاسم سلیمانی و «ابومهدی المهندس» معاون «الحشد الشعبی» عراق را هدف قرار دادند. در این حمله، سردار سلیمانی و المهندس به شهادت رسیدند. جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده است که این ترور را بی‌پاسخ نمی‌گذارد.

در واکنش به این تحولات، پارلمان عراق به طرحی رأی مثبت داد که از نخست‌وزیر این کشور می‌خواهد به توافقنامه امنیتی با آمریکا پایان داده و نیرو‌های آمریکایی را از عراق خارج کند.
منبع: فرارو
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: عراق
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان