تاریخ انتشار: ۱۴:۳۶ - ۱۶ دی ۱۳۹۸

طراحی و تولید ورق‌های ویژه خطوط انتقال آب خلیج فارس

رئیس واحد تروپروسس فولاد مبارکه از طراحی و تولید ورق‌های ویـژه خطوط انتقال آب خلیج‌فارس (گرید API X۶۵) در این شرکت خبر داد.

رویداد۲۴ علی‌رضا مولوی زاده در تشریح انگیزۀ فولاد مبارکه از تولید این محصول خاص گفت: در پی درخواست صنایع لوله‌سازی درخصوص تولید گرید API X۶۵، طراحی و تولید آن مطابق استاندارد مربوطه (API ۵L-PSL۲) در دستور کار واحد متالورژی و روش‌های تولید و سایر بخش‌های مرتبط شرکت قرار گرفت.

وی با اشاره به این مطلب که کلاف فولادی مذکور با ابعاد درخواستی مشتری ۱۵۰۰*۱۵ میلی‌متر تولید شده و دارای حداقل استحکام تسلیم ksi ۶۵ معادل ۴۵۰ مگاپاسکال و حداقل استحکام کششی ۵۳۵ مگاپاسکال است، گفت: ویژگی این گرید استحکام بالا و در نتیجه امکان کاهش ضخامت ورق مصرفی است.

در همین خصوص حسن شرافت کارشناس تروپروسس نیز افزود: پس از تعیین آنالیز مناسب، سایر پارامتر‌های تولیدی مشتمل بر اعمال دستورالعمل نورد APIM به‌منظور حصول خواص مکانیکی موردنظر استاندارد مربوطه مشخص شد و با در نظر گرفتن آنالیز و پارامتر‌های طراحی مناسب، در ابعاد مورد درخواست مشتری با موفقیت تولید گردید.
وی با تأکید بر این‌که این محصول مطابق با استاندارد‌های لازم تولید شده است، اظهار داشت: گرید API X۶۵ تولیدشده در فولادمبارکه با انجام تست‌های کشش، خمش و ضربه، آزمون‌های آزمایشگاهی را با موفقیت پشت سر گذاشت و در نهایت در کارخانه لوله‌سازی به لوله‌های موردنظر تبدیل شد و به تائید مشتری رسید.

او اضافه کرد: لوله‌های اسپیرال از نورد ورق‌ها با عبور از غلتک‌ها با درز حلزونی (اسپیرال) به شکل لوله درآمده و درز‌ها جوش داده می‌شود، درحالی‌که در لوله‌های درز مستقیم، قطر لوله بستگی به پهنای ورق دارد. ضمن این‌که در روش اسپیرال، با تغییر زاویۀ تغذیه، لوله با قطر‌های مختلف تولید می‌شود، اما در روش درز مستقیم، برای تغییر قطر باید کل قالب‌های خط تولید تعویض شود. ازاین‌رو در روش اسپیرال، می‌توان لوله‌های با قطر‌های مختلف را با هزینۀ کمتری نسبت به درز مستقیم تولید کرد.

رئیس واحد تروپروسس فولاد مبارکه تصریح کرد: با بی‌نیازی از واردات این قبیل محصولات سالانه از خروج مقادیر قابل‌توجهی ارز جلوگیری خواهد شد.

مولوی‌زاده در پایان از همکاری تمامی مدیران و کارکنان واحد‌های دفاتر فنی و تولیدی، به‌ویژه ناحیۀ فولادسازی و ریخته‌گری مداوم، نورد گرم و همچنین واحد‌های آزمایشگاه، فروش، کنترل کیفی، برنامه‌ریزی و تحقیقات بازاریابی و مدیریت و کارکنان متالورژی و روش‌های تولید شرکت تشکر و قدردانی کرد.

نظرات شما
پیشخوان