تاریخ انتشار: ۱۳:۲۸ - ۱۷ دی ۱۳۹۸

خروج آمریکا از نفت عراق چه تاثیری بر بازار دارد؟

اگر تنش لفظی ایران و آمریکا تبدیل به جنگ گرم تبدیل شود روی عرضه کل منطقه تاثیر می‌گذارد و قیمت نفت را ماکزیمم تا ۸۰ دلار بالا می‌برد.

خروج آمریکا از عراق

رویداد۲۴ بهروز نامداری درباره وضعیت عرضه نفت عراق در صورت بروز تنش نظامی در این کشور اظهار داشت: موضوع اول اینکه اگر اپراتور تولید در تاسیسات دست نیروهای عراقی باشد در روند تولید این کشور خللی وارد نمی‌شود و مادامی که جنگ گرم رخ ندهد عرضه کماکان ادامه دارد. اما اگر کاربر تاسیسات تولیدکننده نفت غیرعراقی باشد اوضاع فرق می‌کند و ممکن است تحت‌ تاثیر تنش ایران و آمریکا قرار گیرد.

وی افزود: طی هفته‌های گذشته تعدادی از کارکنان آمریکایی و غربی میدان‌های نفتی عراق را ترک کردند و یا دیدیم روبروی شرکت‌هایی مثل شورون در عراق تظاهرات رخ داد و مردم خواستار خروج آمریکایی‌ها از منطقه شدند.

این کارشناس حوزه انرژی خاطرنشان کرد: اگر کاربر تولید کننده از آمریکا یا کشورهای غربی باشد و عراق نیروی بومی جایگزین نداشته باشد قطعا در بازار نفت تاثیر منفی می‌گذارد و عرضه و قیمت را دچار اختلال می‌کند.

وی تاکید کرد: اگر طی هفته‌های آینده سطح تنش‌ها بالا برود، میادین نفتی دچار آسیب ناشی از جنگ شوند و یا در راه صدور نفت خلل وارد شده و آبراه‌های خلیج فارس دچار مشکل شود، نه تنها صادرات عراق بلکه کل منطقه تحت تاثیر قرار می‌گیرد.


بیشتر بخوانید: نامه رسمی ارتش آمریکا به عراق: در حال آماده شدن برای خروج از عراق هستیم


وی ادامه داد: اکنون آمریکا شاهد این است که ایران نفوذ خود را در عراق شیعی حفظ می‌کند، بنابراین تلاش می‌کند کرکوک را به اقلیم کردستان برگرداند، دولت مرکزی عراق هم اصرار دارد آمریکا از عراق خارج شود، این درگیری‌ها برای استقلال کردستان به ترکیه هم کشیده خواهد شد و سطح تنش‌ها را بالا می‌برد.

این کارشناس حوزه انرژی یادآور شد: اگر تنش لفظی ایران و آمریکا تبدیل به جنگ گرم تبدیل شود روی عرضه کل منطقه تاثیر می‌گذارد و قیمت نفت را ماکزیمم تا 80 دلار بالا می‌برد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان