تاریخ انتشار: ۱۶:۲۳ - ۱۷ دی ۱۳۹۸
پس از مصوبه پارلمان عراق؛

انتقال مرکز فرماندهی ائتلاف بین المللی از عراق به کویت

الجزیره در یک خبر فوری گزارش داد: مرکز فرماندهی ائتلاف بین‌المللی که آمریکا فرماندهی آن را برعهده دارد به صورت موقت از عراق به کویت منتقل شد.
ائتلاف بین المللی در عراق
رویداد۲۴ تصمیم ائتلاف برای تغییر مقر اصلی خود چند روز بعد از آن انجام می‌شود که سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده شهید سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون سازمان نیرو‌های مردمی عراق به همراه ۸ نفر دیگر روز جمعه ۱۳ دی ماه در مسیر فرودگاه بغداد به دستور «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا و با پهپاد‌های وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) ترور شدند و به شهادت رسیدند.

ازسوی دیگر پارلمان عراق یکشنبه ۱۵ دی، دو روز بعد از اقدام تروریستی دولت ترامپ در به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس از فرمانده نیرو‌های حشدالشعبی عراق در بغداد، با برگزاری جلسه‌ای درباره اخراج نیرو‌های آمریکایی از این کشور، به خروج همه نیرو‌های خارجی رای داد.

در همین راستا، دوشنبه شب ابتدا خبرگزاری فرانسه سندی را منتشر کرد که نشان می‌داد ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به سرکردگی آمریکا به ارتش عراق اعلام کرد، با احترام به حاکمیت عراق و درخواست پارلمان و دولت بغداد، برای مقدمات جهت تغییرات پیش‌رو ظرف روز‌ها و هفته‌های آینده، جابجایی نیرو‌های خود را آغاز می‌کند.

بیشتر بخوانید:

بدنبال انتشار این خبر، مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا با بیان این‌که واشنگتن برنامه‌ای برای خروج نیروهایش از عراق ندارد، مدعی شد: نامه منتشر شده در خصوص خروج نیرو‌های آمریکایی غیر دقیق است.

دونالد ترامپ نیز به خاطر افشای نامه خروج نظامیان آمریکایی از عراق بسیار خشمگین است.

ژنرال جوزف دانفورد رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا با تأیید ضمنی صحت سند منتشر شده از سوی رسانه‌ها مبنی بر خروج نظامیان آمریکایی از عراق گفت: این سند، پیش‌نویس امضا نشده نامه‌ای بود که هدف آن هماهنگی بود و نباید منتشر می‌شد و به اشتباه به دست نیرو‌های عراقی رسید.

سند افشای خروج نظامیان آمریکایی پس از آن روی می‌دهد که پارلمان عراق روز یکشنبه گذشته به خروج تمامی نیرو‌های خارجی رای داد و خواستار منع استفاده از حریم هوایی عراق توسط نیرو‌های خارجی شد.

بدنبال این اقدام، "دونالد ترامپ" رییس جمهوری آمریکا تهدید کرد در صورت خروج نظامیان آمریکایی از عراق، تحریم‌های بسیار سختی را علیه بغداد اعمال خواهد کرد.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: عراق ، آمریکا
نظرات شما
پیشخوان