تاریخ انتشار: ۱۲:۴۱ - ۲۰ دی ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

همه پیامدهای جنگ ایران و آمریکا/ جنگ جهانی سوم چگونه پیش خواهد رفت؟

پیش‌بینی می‌شود در جنگ ایران و آمریکا، نیروهای نظامی ایران از حملات نامتقارن –استفاده از نیابتی‌ها یا مجموعه حملات کوچک– برای هدف قرار دادن نیروها، هم‌پیمانان یا منافع اقتصادی آمریکا استفاده کند.

جنگ ایران و آمریکا

رویداد۲۴ یک هفته از زمان شهادت سردار سلیمانی می‌گذرد. ایران به اقدام آمریکا پاسخ داد و فضای پیش آمده به سمتی رفت که احتمال جنگ ایران و آمریکا به شدت افزایش پیدا کرد.

دونالد ترامپ درباره پاسخ ایران به ترور سردار سلیمانی گفت «به هیچیک از نیروهای آمریکایی آسیبی نرسیده و آمریکا آماده صلح است» با این حال موضوع احتمال «جنگ ایران و آمریکا» همچنان به موضوع اصلی سیاست خارجی باقی ماند و در پی آن، این سوال مطرح شد که اگر جنگی در بگیرد، چه شرایطی پیش رو خواهد بود.

امیل نخله افسر ارشد سابق در سازمان سیا می‌گوید اگر ترامپ چنین تصمیمی بگیرد، جنگ آمریکا علیه ایران به یک فاجعه برای منطقه تبدیل خواهد شد که بدبختی و ویرانی به همراه دارد.


بیشتر بخوانید: نشانه‌هایی درباره جنگ ایران و آمریکا/ آیا درگیری نظامی در پیش است؟





جنگ ایران و آمریکا یک روزه به پایان نمی‌رسد


نشریه لابلاگ در گزارشی نوشته قدرت بازدارندگی ایران بسیار بالاست و اینگونه نیست که کسی تصور کند چون آمریکا قدرت اول نظامی جهان است، جنگ به سرعت ختم خواهد شد بلکه باید گفت جنگ با ایران یک جنگ سریع که در یک روز به پایان می‌رسد، نخواهد بود. ایران کشوری نیست که حملات را بدون پاسخ علیه زیرساخت‌های نفتی همسایگان و حمله به اهداف استراتژیک بگذارد.

امیل نخله در یادداشتی نوشته عربستان سعودی و متحدانش از جمله آمریکا نمی‌توانند حمله اول را که ظرفیت‌های جبران حمله ایران را نابود کند انجام دهند و در نتیجه نمی‌توانند مانع از حملات بعدی ایران شوند. همچنین آمریکا نمی‌تواند از کشورهای دیگر همچون قطر، کویت و عمان بهره ببرد زیرا بحرین در وضعیتی نیست که بتواند با محمد بن سلمان مخالفت کند. اگرچه نخست وزیر اسرائیل حامی حمله عربستان به ایران است، اما اسرائیل هم در حال حاضر در وضعیت وخیم سیاسی است و آینده سیاسی نتانیاهو در هاله‌ای از ابهام است.

برخی کارشناسان نظامی غربی معتقدند در صورت جنگ ایران و آمریکا، ایران به متحدان آمریکا رحم نخواهد کرد. به گزارش رویداد۲۴ مجتبی ذوالنور رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفته اگر جنگ ایران و آمریکا در بگیرد، ایران ابتدا موشک‌هایش را بر سر اسراییل فرود خواهد آورد، بنابراین باید پذیرفت جنگ ایران و آمریکا، جنگی نیست که تنها در سرزمین ایران رخ دهد و تمام منطقه را در برخواهد گرفت. شاید به همین دلیل بود که پس از ترور سردار سلیمانی هشتگ «جنگ جهانی سوم» در جهان ترند شد.

در زمان جنگ ایران و عراق پادشاهی‌های منطقه به این دلیل دوام آوردند که از عراق در برابر ایران حمایت می‌کردند. زمانی که ارتش عراق ۶۰۰ چاه نفت کویت را در حمله به کویت آتش زد، برای چندین هفته فاجعه‌ای اکولوژیک، بهداشت، انسانی و اقتصادی را در پی داشت. ایران میتواند هزاران چاه نفت و تاسیسات را در سراسر منطقه از کویت گرفته تا عمان آتش بزند.


بیشتر بخوانید: جنگ ایران و عربستان چه ابعادی خواهد داشت؟/ مقایسه توان نظامی دو رقیب +جدول


اگر کشورهای عربی وارد جبهه آمریکا شوند، مردم کشور‌های عرب‌نشین به این فکر می‌افتند که چرا دولت‌هایشان میلیارد‌ها دلار برای سامانه‌های سلاح خارجی خرج کرده بودند. چندین سوال درباره حاکمان در ذهن مردم این کشور‌ها به وجود خواهد آمد: اینکه آیا این سلاح‌ها ارزشش را داشتند؟ آیا این کشور‌های ثروتمند عربی نباید به جای هزینه این ثروت به فقر مردم خودشان رسیدگی می‌کردند؟

مکس فیشر نویسنده تحلیلگر نیویورک تایمز در یادداشتی به ابعاد جنگ ایران و آمریکا اشاره کرده است. در این مطلب که در دیپلماسی ایرانی آمده، نوشته شده پیش‌بینی می‌شود ایران از حملات نامتقارن –استفاده از نیابتی‌ها یا مجموعه حملات کوچک– برای هدف قرار دادن نیروها، هم‌پیمانان یا منافع اقتصادی آمریکا استفاده کند. دشمنان آمریکا در استفاده از حملات نامتقارن برای عقب راندن واشنگتن موفقیت چندانی نداشته‌اند همان‌طور که آمریکا نیز هرگز راهبرد موفقی برای بازدارندگی از حملات نامتقارن نیافته است.

بزرگترین خطر این است که جنگ نامتقارن ایران به نقطه‌ای برسد که آمریکا احساس کند چاره‌ای جز حمله مستقیم به ایران ندارد. تحلیلگران هراس دارند که این شیوه به یک جنگ مستقیم و بلندمدت تبدیل شود. ایران به سختی در چنین جنگی با آمریکا پیروز خواهد شد اما نیروهای متعارف این کشور می‌توانند هر جنگ زمینی را بسیار پرهزینه و طولانی کنند. ایران همچنین موشک‌های میان‌برد فراوانی دارد که می‌تواند با آنها پایگاه‌های آمریکا یا متحدانش را در گستره خاورمیانه هدف قرار دهد.


بیشتر بخوانید: شبیه سازی یک جنگ/ آمریکا در صورت حمله به ایران با چه شرایطی روبرو خواهد شد؟ +نقشه


ایران می‌تواند به شبه‌نظامیان نیابتی‌اش در لبنان، یمن، عراق و سوریه فراخوان بدهد. اما هیچ دولتی تمایل ندارد در یک جنگ مستقیم به این کشور بپیوندد. همپیمانان آمریکا در منطقه – اسرائیل و کشورهای عربی خلیج فارس مانند عربستان سعودی – نیز به آمریکا نخواهند پیوست مگر این‌که هدف حمله ایرانی‌ها قرار بگیرند. عراق برای انتخاب بین آمریکا و ایران تحت فشار روزافزون است. اگرچه امکان لغزیدن ناآگاهانه به جنگ را نمی‌توان حذف کرد اما هراس از جنگ جهانی سوم، سایر کشورها مانند روسیه و چین را از ائتلاف با آمریکا بازخواهد داشت.

 

تاثیر جنگ ایران و آمریکا بر کشور‌های منطقه

 

 

به گزارش رویداد۲۴ جنگ با ایران بر کشور‌های منطقه شام نیز تاثیر خواهد گذاشت و این شامل اسرائیل و لبنان نیز خواهد شد. موشک‌های حزب الله می‌تواند حیفا و تاسیسات صنعتی این منطقه را به آتش بکشاند. ممکن است اسرائیل بتواند در دو جبهه همزمان بجنگند، اما جمعیت اسرائیل دچار آشوب خواهد شد به ویژه اگر حملات تلفات زیادی داشته باشد. اسرائیل تا امروز از درگیری در همه جنگ‌های منطقه اجتناب کرده، اما احتمالا این بار نمی‌تواند فرار کند.


بیشتر بخوانید: توان نظامی اسرائیل در مقابل ایران چگونه است؟


نتیجه یک نظرسنجی در کشور‌های عربی نشان می‌دهد اکثر جوانان عرب، نگاه مثبتی به روابط اقتصادی با چین دارند. کمتر از نیمی از آن‌ها نگاه مثبتی به اقتصاد آمریکا داشتند.

در یک سناریو، آمریکا در جنگ ایران و پادشاهی‌های عرب، آمریکا طرف اعراب را خواهد گرفت، اما افکار عمومی این کشور‌ها را از دست خواهد داد.

امیل نخله درباره جنگ ایران و آمریکا گفته اینکه وارد یک جنگ شدن راحت‌تر از مواجه شدن با سوالات و عواقبی است که فردای جنگ به وجود خواهد آمد. ما همین وضعیت را در جنگ عراق تجربه کردیم. آیا کسانی که آمریکا را مجبور به ورود به جنگ با ایران می‌کنند از اتفاقات گذشته درس نمی‌گیرند؟ اگر ترامپ همچنان معتقد است که راه انداختن یک جنگ دیگر در خاورمیانه کار غلطی است، پس بهتر است مسیر دیگری را امتحان کند؛ مسیری به جز ترور مقامات نظامی ایران.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
1
9
این مسئله هم وجود دارد که آمریکا علاوه بر همپیمانانش
در اطراف ایران پایگاهای متعددی دارد که از هر سو میتوانند امنیت ایران را مختل کنند و به ایران ضربه بزنند
جنگ نیابتی هم اصلا کار درستی نیست چون اعراب نشان دادند که پشت ایران را خالی میگذارند و برای آمریکائیها جاسوسی میکنند واز آمریکا و هم پیمانانش دفاع میکنند
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان