تاریخ انتشار: ۱۹:۳۲ - ۲۰ دی ۱۳۹۸

جولان دلالان در بازار راکد خودرو به پایان می‌رسد

در حالی که قیمت‌ها در بازار طلا و سکه روندی کاهشی را تجربه کرده است، هنوز‌ای اعلامی قیمت خودرو در فضای مجازی تغییری روندی افزایشی را شاهد نیست.

بازار خودرو

رویداد۲۴  دلالان در حالی در تلاشند هیجانی مصنوعی به بازار خودرو تزریق کنند که بررسی‌ها نشان می‌دهد در عمل بازار خودرو با خریدار چندانی روبرو نیست و حتی در قیمت‌های پایین‌تر از قیمت اعلامی نیز خودرو‌های فروشی، مشتری ندارند.

بازار خودرو از پس افزایش انفجاری قیمت‌ها در سال گذشته وارد فاز رکود شد و همچنان در این وضعیت به سر می‌برد به طوری که حسین اردوخانی، رییس پیشین اتحادیه نمایشگاه داران می‌گوید طی بیست سال گذشته هیچ گاه چنین رکودی بر بازار حکمفرما نبوده است. شوک افزایش قیمت بنزین در آبان ماه، اما بهانه‌ای بود تا بار دیگر کسانی که دست به پیش خرید خودرو زده بودند، برای بهره گیری از موقعیت وارد میدان شوند و بر طبل افزایش قیمت‌ها بکوبند. قیمت‌ها از بیست و چهارمین روز آبان ماه تا کنون روندی افزایشی را تجربه کرده است.

با این حال، اما فردا روز مهمی برای بازار خودرو تلقی می‌شود و به نظر می‌رسد تعدیل قیمت‌ها در هفته پیش رو در بازار خودرو آغاز شود. وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفتگویی صریح از افزایش تولید خودرو در کشور خبر داده و تاکید کرده است به زودی قیمت‌ها در بازار کاهش خواهد یافت.

چرا باید به کاهش قیمت خودرو امیدوار بود؟

وزیر صنعت، معدن و تجارت در توضیح دلایل کاهش قیمت خودرو تاکید کرده است که حجم تولید خودروسازان افزایش یافته است، اما این تنها دلیلی نیست که می‌تواند روند بازار را معکوس کند.

بازار خودرو تاثیرپذیری بالایی از بازار ارز در کشور دارد. همواره رشد قیمت ارز می‌تواند زمینه را برای افزایش بهای خودرو مهیا کند، اما چسبندگی بالای قیمت‌ها مانع از آن است که روند کاهش قیمت با سرعتی مشابه تکرار شود. در آخرین روز‌های این هفته قیمت‌ها در بازار ارز و البته بازار سکه نیز روندی کاهشی را تجربه کرد و حالا به نظر می‌رسد نوبت به بازار خودرو رسیده است که تغییر شرایط و ریزش قیمت‌ها را شاهد باشد.

بازار خودرو در شرایط کنونی وضعیت عادی یک بازار را ندارد چرا که بررسی‌ها نشان می‌دهد بیش از هشتاد درصد خریداران خودرو و شرکت کنندگان در طرح‌های پیش‌فروش و فروش فوری سرمایه گذارانی بودند که نه به قصد مصرف بلکه با هدف بهره‌گیری از فاصله قیمت ارز در بازار و قیمت تحویل کارخانه وارد میدان شده‌اند و سعید موتمنی، رییس فعلی اتحادیه نمایشگاه‌داران این دسته را مهمترین مانع برابر کاهش قیمت‌ها و منطقی شدن نرخ خودرو در بازار می‌داند.

تولید خودرو چقدر افزایش یافت؟

به نظر می‌رسد در صورت تحقق گفته‌های وزیر، سرمایه گذاران باید به سودی اندک و یا حتی زیانی بیشتر تن بدهند چرا که بررسی‌ها نشان می‌دهد حجم تولید خودرو به چهار هزار دستگاه در روز رسیده است و ادامه این روند به گفته رضا رحمانی می‌تواند سبب شود قیمت‌ها مسیر تعادل را در پیش گیرند. در عین حال انتشار خبری مبنی بر اینکه با تخصیص ۵ هزار میلیارد تومان به خودروسازان امکان پرداخت بدهی خودروسازان به قطعه سازان فراهم می‌شود نیز عامل دیگری است که می‌تواند زمینه را برای عادی شدن وضعیت بازار مهیا نماید. کاهش فشار بر خودروسازان و تضمین جریان تامین قطعه می‌تواند تولید خودرو در ماه‌های پیش رو را تضمین کند به این ترتیب انتظار برای کاهش قیمت خودرو در چنین شرایطی انتظاری منطقی تلقی می‌شود.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان