تاریخ انتشار: ۰۹:۳۴ - ۲۳ دی ۱۳۹۸

خسارت جانباختگان و مصدومان حادثه کرمان را چه کسی پرداخت می‌کند؟

در جریان تشییع پیکر سردار شهید سپهبد سلیمانی در کرمان، در حالی جمعی از حاضران در این مراسم جان خود را از دست دادند که تا کنون هیچ دستگاهی مسئولیت جبران این خسارت را بر عهده نگرفته است. در خبرها آمده بود که شرکت بیمه ایران تشییع کنندگان را تحت پوشش بیمه قرار داده ولی این شرکت نیز تا کنون واکنش رسمی نداشته و موضوع را تائید نکرده است.

خسارت جانباختگان کرمان

رویداد۲۴ بعد از شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی، مراسم تشییع پیکر وی و یارانش در چند شهر ایران برگزار شد که جمعیت عظیمی در آن شرکت کردند، ولی طی مراسمی که در کرمان برای خاکسپاری این شهدا برگزار شد، به دلیل حضور گسترده مردم تعدادی از هموطنان در ازدحام جمعیت جان خود را از دست دادند که طبق آخرین برآوردها تعدادشان حدود ۶۰ نفر بود؛ در عین حال که بیش از ۲۰۰ نفر نیز مصدوم و به بیمارستان منتقل شدند.

اما بعد از این اتفاق با توجه به خسارت وارده شده به مصدومان و جانباختگان در کرمان، موضوع پرداخت خسارت و اینکه چه دستگاهی متولی است و چگونه مسئولیت آن را بر عهده خواهد گرفت مطرح شده که البته تا کنون هیچ دستگاهی آن را برعهده نگرفته است. از سویی دیگر در حالی این انتظار وجود دارد که شرکت بیمه مرکزی به عنوان متولی حوزه بیمه در این رابطه اقدام کند و پرداخت دیه و هزینه درمان مصدومان را بر عهده بگیرد که ظاهرا هنوز تصمیمی در این رابطه گرفته نشده است. تازه ترین گزارشها حاکی از آن است که این شرکت بنا دارد پرداخت این خسارت را بین شرکتهای بیمه تقسیم کند که بعید به نظر می رسد با موافقت این شرکتها مواجه شود.

بعد از رخ دادن این حادثه و به دنبال آن ساقط شدن هواپیمای اوکراینی، سلیمانی -رئیس کل بیمه مرکزی- طی بیانیه ای اعلام کرد که صنعت بیمه، خسارات تعهد شده را خواهند پرداخت. این در حالی است که شرکت های بیمه در مواقع رویداد حوادث، مسئولیت خسارت های تعهد شده را بر عهده داشته و نسبت به پرداخت آن بعد از انجام برآورد اقدام می کنند؛ مگر آنکه به آنها تکلیف شود که خسارات خارج از تعهد را نیز تقبل کنند.

سوی دیگر ماجرا به این برمی گردد که در جریان مراسم تشییع شهدا در کرمان خبرهایی منتشر شد مبنی بر اینکه شرکت بیمه ایران حاضران را تحت پوشش بیمه ای خود قرار داده است؛ از این رو بعد از حادثه جان باختن حدود ۶۰ نفر در این مراسم، این انتظار بود که شرکت بیمه ایران برای پرداخت خسارت و دیه ورود کند، اما پیگیری های انجام شده نشان می دهد که این شرکت بیمه ظاهرا بنایی برای پرداخت خسارت ندارد.


بیشتر بخوانید: واکنش تند علی مطهری به کشته شدن شهروندان کرمانی در تشییع سردار سلیمانی/ هجوم بردن به سمت تابوت و این که حتما باید دستمان به آن برسد رسم نادرستی است


اما در این بین، برخی خبرها از این حکایت دارد که شرکت بیمه ایران پیش از تشییع، پوشش بیمه ای ۱۰ نفر (پرداخت دیه) را تقبل کرده است، ولی اکنون با توجه به تعداد جانباختگان (حدود ۶۰ نفر) و تعداد زیاد مصدومان، پرداخت خسارت به سایر افراد با اما و اگر مواجه شده است.

این در حالی است که پیگیری های ایسنا برای دریافت توضیحات بیشتر در رابطه با پرداخت دیه یا خسارت به جانباختگان و مصدومان حادثه کرمان از صنعت بیمه و شرکت بیمه ایران تاکنون به نتیجه مشخص و دریافت توضیحات شفاف در این باره نرسیده است.

در هر صورت با توجه به اینکه پوشش بیمه ای تمامی تشییع کنندگان تعهد نشده بود و اگر مشخص شود که بیمه ایران نیز هیچ تعهدی برای این موضوع نداشته است، احتمالا از سوی صنعت بیمه هیچ هزینه ای بابت خسارت وارده پرداخت نخواهد شد، مگر آنکه دولت از شرکت های بیمه بخواهد بخشی از این خسارات را جبران کنند یا هزینه آن از محل دیگری تامین شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: حادثه کرمان
نظرات شما
پیشخوان