تاریخ انتشار: ۱۵:۱۷ - ۲۵ دی ۱۳۹۸
نقوی حسینی:

دلیل حقوقی برای فعالسازی "مکانیسم ماشه" علیه ایران وجود ندارد

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: هیچ دلیلی چه به لحاظ حقوقی و چه به لحاظ توافق برجامی وجود ندارد که این‌ها بخواهند از مکانیسم ماشه علیه ایران استفاده کنند.

مکانیسم ماشه

رویداد۲۴ سید حسین نقوی حسینی به بیانیه سه کشور اروپایی مبنی بر فعالسازی مکانیسم ماشه علیه ایران اشاره کرد و گفت: مکانیسم ماشه برای کشوری بوده که برخلاف مفاد برجام به تعهدات خود عمل نکند؛  ما که در اجرای برجام علیرغم میل باطنی به همه تعهداتمان عمل کردیم و بدهکار به اجرای تعهدات در برجام نیستیم، بنابراین این اروپایی‌ها و آمریکا هستند که در اجرای مفاد برجام و انجام تعهدات خود به جمهوری اسلامی بدهکار بوده و هستند.

وی در ادامه افزود: آمریکا خارج از ضوابط بین‌المللی از توافق برجام خارج شده و البته اروپایی‌ها هم برخلاف توافق برجام به تعهدات خود عمل نکردند، اما ایران به همه تعهدات خود مطابق راستی آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عمل کرده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اظهار کرد: هیچ دلیلی چه به لحاظ  حقوقی و چه به لحاظ توافق برجامی وجود ندارد که اینها بخواهند از مکانیسم ماشه علیه ایران استفاده کنند؛ بنابراین دستگاه دیپلماسی ما و جمهوری اسلامی ایران باید با همه توان و ظرفیت‌های بسیار بالا حقانیت خود را از طریق شورای امنیت سازمان ملل متحد مطرح کند.

نماینده مردم ورامین گفت: گام‌های کاهش تعهدات هسته‌ای را مطابق مفاد برجام برداشتیم؛ یعنی جمهوری اسلامی ایران هیچ اقدامی خارج از برجام انجام نداده و چهار گامی که تا به الان طراحی شده مطابق مفاد برجام بوده و گام پنجم هم حذف تعهدات است.


بیشتر بخوانید: واکنش چین و روسیه به فعال سازی مکانیسم ماشه چه خواهد بود؟


عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با اشاره به احتمال خروج ایران پس از فعالسازی مکانیسم ماشه اشاره و  تصریح کرد: ما هیچ موقع اعلام نکردیم که از برجام خارج می‌شویم بلکه این اروپایی‌ها و آمریکا هستند که برجام را ملغی کردند. بارها  اعلام کردیم که اگر آمریکا به برجام برگردد و اروپایی‌ها به تعهدات خود پابند باشند و تحریم‌ها را لغو کنند ما به انجام تعهدات برجامی باز برمی‌گردیم؛ بنابراین جمهوری اسلامی ایران دلیلی ندارد که از برجام خارج شود.

وی در ادامه همین مبحث افزود: رفتار آمریکا و اروپایی‌ها به شکلی بوده که برجام را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان