تاریخ انتشار: ۱۸:۱۱ - ۲۶ دی ۱۳۹۸
مقام نظامی عراق:

با شروع مجدد عملیات نیرو‌های آمریکایی موافقت نکرده ایم

«عبدالکریم خلف» سخنگوی فرماندهی نیروهای مسلح عراق امروز (پنج شنبه) از عدم موافقت بغداد با ازسرگیری عملیات نظامی نیروهای آمریکایی در عراق خبر داد.

با شروع مجدد عملیات نیرو‌های آمریکایی موافقت نکرده ایمرویداد۲۴ به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، سخنگوی نیروهای مسلح عراق انتشار برخی خبرها مبنی بر موافقت بغداد با ازسرگیری عملیات نظامی آمریکا در عراق را تکذیب کرد.

پیشتر روزنامه نیویورک تایمز به نقل از چند مقام نظامی آمریکایی که نامشان فاش نشده است، اعلام کرد که پس از دو هفته‌ از حمله به سفارت آمریکا در بغداد، ارتش ایالات متحده روز گذشته (چهارشنبه) عملیات مشترک خود را با عراق با هدف مبارزه با گروه تروریستی داعش از سر گرفت.

این خبر در حالی منتشر شد که «ولیم ورده» سخنگوی دفتر نخست وزیری عراق سه شنبه گذشته در گفت‌وگو با رسانه‌ها تاکید کرد که بغداد هرگز توافقی را برای باقی ماندن نیروهای آمریکایی در عراق با هدف ادامه مبارزه با گروه تروریستی داعش نخواهد پذیرفت.

وی افزود: تا این لحظه دولت به تصمیم پارلمان برای اخراج نیروهای آمریکا پایبند بوده و این قانون تنها شامل نیروهای آمریکایی نمی‌شود بلکه همه نظامیان خارجی باید عراق را ترک کنند.

سخنگوی دولت پیشبرد امور همچنین وجود هرگونه توافق میان واشنگتن و بغداد برای حضور نیروهای آمریکایی در عراق را رد کرد و گفت: دولت در مسیر درست خود برای اخراج نیروهای نظامی خارجی قرار دارد.

در پی شهادت سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده سپاه قدس و «ابومهدی المهندس» معاون سازمان نیروهای مردمی عراق به همراه هشت نفر دیگر در روز جمعه ۱۳ دی ماه ۱۳۹۸ که با دستور مستقیم «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا صورت گرفت، پارلمان عراق پانزدهم دی‌ ماه طرح خروج نیروهای ‌آمریکایی‌ها از خاک این کشور را به تصویب رساند.

«عادل عبدالمهدی» نخست وزیر دولت موقت عراق نیز در جلسه رأی‌گیری پارلمان این کشور خواستار خروج فوری نیروهای آمریکایی از عراق شد و گفت که منافع عراق و آمریکا ایجاب می‌کند نیروهای خارجی خاک عراق را ترک کنند.

نخست‌وزیر عراق همچنین پنج شنبه گذشته در گفت‌وگویی تلفنی از «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا خواست که مکانیسم خروج نیروهای آمریکایی از عراق را مشخص کند.

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: پارلمان عراق
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان