تاریخ انتشار: ۲۱:۱۵ - ۲۸ دی ۱۳۹۸
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:

سرم ضد مار و عقرب برای مناطق سیلزده سیستان و بلوچستان تامین شده است

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سرم ضد مار و عقرب به تعداد کافی برای مناطق سیلزده جنوب سیستان و بلوچستان تامین شده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

سرم ضد مار و عقرب برای مناطق سیلزده سیستان و بلوچستان تامین شده استرویداد۲۴ سعید نمکی روز شنبه در نشست ستاد بحران سیستان و بلوچستان که با حضور رییس جمهوری در چابهار برگزار شد اظهار داشت: تمام کادر بهداشتی درمانی در آماده باش و در حال خدمات رسانی به سیلزدگان هستند تا مشکل و بیماری به وجود نیاید.

وی ادامه داد: کادر پزشکی سیستان و بلوچستان مدیریت کردند تا در مناطق سیلزده این استان بیماری واگیردار شیوع پیدا نکند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: برای جلوگیری از بروز بیماری‌های واگیردار، پیشگیری به طور جد دنبال شد.

وی بیان کرد: لاشه دام‌های تلف شده بر اثر سیلاب در جنوب سیتان و بلوچستان جمع‌آوری و دفن شده و تنها مقدار کمی باقی مانده است.

نمکی اظهار داشت: کادر بهداشت و درمان سیستان و بلوچستان در این مدت ۱۶۹ مادر باردار پر خطر را به مکان‌های امن منتقل که ۵۲ نفر از این مادران زایمان کردند.

نمکی از تلاش‌های کادر بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر برای خدمات رسانی در سیل چابهار و سایر نقاط قدرانی کرد و افزود: هیچ بیماری در منطقه تاکنون رخ نداده‌ است.

بارش باران سیل‌آسا که از شامگاه ۱۹ دی ماه در جنوب و جنوب شرق ایران آغاز شد، سه استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان را تحت تاثیر قرار داد اما در سیستان بلوچستان نه تنها سبب جاری شدن سیل و تخریب زیرساخت‌های استان شد بلکه به دلیل پراکندگی جمعیت، ساکنان ۱۴ شهرستان و ۸۵۰ روستا را تحت تاثیر قرار دارد و راه ارتباطی اغلب روستاها را قطع کرد.

با فروکش کردن آب از اواسط هفته گذشته (۲۳ دی) کار امدادرسانی به سیل‌زدگان قوت گرفت و به تدریج راه های روستایی بازگشایی شد اما هنوز راه دسترسی ۲۰۰ روستا قطع است.

بر اساس برآوردهای اولیه ۲۰ هزار واحد مسکونی تحت تاثیر سیل بوده و خسارت وارده به زیرساخت های استان حدود سه هزار میلیارد تومان برآورد شده که به جاده ها، تاسیسات آب و برق، بخش کشاورزی، منازل مسکونی و ... آسیب زده است؛ افزون بر هفت هزار راس دام در مناطق سیل زده تلف شده‌اند.

مشکل اصلی اینجاست که معبر این روستاها اغلب بستر رودخانه های فصلی است و به همین دلیل تا وقتی که آب فروکش نکرده امکان امدادرسانی به صورت زمینی وجود ندارد. روستاهای باقیمانده اغلب در شهرستان های چابهار، کنارک، قصرقند، نیکشهر، فنوج و سرباز بویژه مناطق عورکی، تلنگ، کاجو، توتان، محمدان، پیرسهراب، گرگان و سفیدکوه قرار دارند.

هم‌اکنون در استان سیستان و بلوچستان هفت سد مخزنی و ۲۳ سد تغذیه‌ای درحال بهره‌برداری است که سدهای پیشین، زیردان، خیرآباد، شی‌کلک، ماشکید و چاه نیمه‌ها از مهم‌ترین آنهاست. می‌توان در مجموع ۲ میلیارد متر مکعب آب را در هفت سد مخزنی و ۲۳ سد تغذیه ای این استان ذخیره سازی کرد؛ در بارش اخیر اکنون حدود یک و نیم میلیارد مترمکعب آب در این استان ذخیره سازی شده که هم برای کشاورزی و هم برای شرب و صنعت استفاده خواهد شد.

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان