تاریخ انتشار: ۱۸:۰۵ - ۲۹ دی ۱۳۹۸

تولید بی‌وقفه پارس‌جنوبی برای تامین گاز مصرفی زمستان

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس اظهار داشت: تأمین گاز مصرفی زمستانی از میدان پارس جنوبی با تلاش بی‌وقفه ادامه دارد.

تولید بی‌وقفه پارس‌جنوبی برای تامین گاز مصرفی زمستانرویداد۲۴ «محمد مشکین فام» با بیان اینکه همه سکوهای پارس جنوبی هم اکنون در مدار تولید قرار دارند و وقفه‌ای در تولید وجود ندارد، گفت: هم اکنون در پارس جنوبی ۶۳۰ میلیون متر مکعب گاز در روز تولید می شود.

وی با اشاره به نصب سکوهای جدید در سال جاری در میدان مشترک پارس جنوبی، افزود: تلاش می شود که سکوهای جدیدی که نصب شده است به زودی وارد مدار تولید شوند و بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته، در دو هفته آینده سکوی ۲۴B در مدار تولید قرار می‌گیرد.

مشکین فام از سکوی ۱۴D به عنوان آخرین سکوی فاز ۱۴ برای نصب و بهره برداری یاد کرد و گفت: این سکو هم اکنون حمل شده (sail out) است و منتظر بهبود شرایط جوی هستیم تا این سکو نیز در موقعیت نصب شود، تا بر این اساس کل ۴ سکوی فاز ۱۴ وارد مدار تولید شود.

تولید ۷۰ درصد گاز مصرفی کشور از پارس جنوبی

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه نزدیک به ۷۰ درصد گاز مصرفی کشور در پارس جنوبی تولید می شود، اظهار کرد: هر سکوی پارس جنوبی به طور تقریب گاز یک استان را در کشور تأمین می کند؛ به طور مثال گاز مصرفی استان مازندران برابر با ۳۵ میلیون متر مکعب در روز است و سکویی که ۲۸ میلیون متر مکعب در روز تولید دارد، بخش عمده ای از مصرف استان را پوشش می دهد و از این منظر برای ما حیاتی است که هیچ یک از سکوها از مدار تولید خارج نشوند و در صورت توقف تولید به دلیل شرایط عملیاتی، این آمادگی وجود دارد که در اسرع وقت دوباره سکو را وارد مدار تولید کنیم.

مشکین فام از شکسته شدن رکورد مصرف گاز در کشور ابراز نگرانی کرد و گفت: باید در نظر داشته باشیم که منابع هیدروکربونی ما محدود است و اینکه هرچه تولید می کنیم مصرف شود، خوب نیست، بنابراین باید مکانیسمی به منظور کنترل این رویه داشته باشیم.

وی افزود: هم اکنون تولید روزانه ما از میدان مشترک پارس جنوبی برابر با نصف مصرف روزانه گاز در اروپا است، اگر بنا باشد به این ترتیب پیش برویم و هرچه تولید می کنیم، مصرف شود، قطعا در سال های آینده با چالش مواجه خواهیم شد؛ بنابراین ضمن دعوت از عموم مردم برای مصرف بهینه گاز، امیدواریم تدبیری اتخاذ شود تا این مصرف با یک مکانیسم ویژه کنترل شود تا در آینده این رویه، مشکلی ایجاد نکند.

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان