تاریخ انتشار: ۰۹:۲۷ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۸

واکنش روسیه به ادعای آمریکا درباره برنامه غنی‌سازی ایران

وزارت خارجه روسیه با انتقاد از اظهارات برایان هوک علیه برنامه غنی سازی ایران، آن را اسطوره سازی و تحریف واقعیت خواند.

غنی‌سازی ایران

رویداد۲۴ وزارت امور خارجه روسیه به شدت از ادعا‌های برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در خصوص معیار‌های سازمان‌ملل که ایران را از فعالیت‌های  غنی سازی  منع می‌کند انتقاد و آن را اسطوره سازی و تحریف واقعیت توصیف کرد.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای در این باره تاکید کرد: «باعث تاسف است که چنین اسطوره سازی در سخنان هوک به نوعی به رویکرد آمریکا درباره عدم انتشار هسته‌ای تبدیل شده است. افسوس که پیچاندن آشکار حقایق شناخته شده، به کار معمول نماینده یکی از بزرگترین قدرت‌های جهان تبدیل شده و اختیاراتی را درباره عدم اشاعه هسته‌ای ادعا می‌کند.»

بر اساس گفته وزارت امور خارجه روسیه، اظهارات هوک در واقع شورای امنیت سازمان ملل را متهم به تصویب قطعنامه‌ای کرده که بر خلاف معاهده عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای است.


یبشتر بخوانید: اظهارات هسته ای اخیر روحانی به معنای بازگشت به پیش از برجام است؟


روسیه اعلام کرد: «این پیمان به تمامی کشور‌هایی که آن را امضا کرده‌اند حق استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را می‌دهد. ماده چهارم این پیمان اعلام می‌کند که هیچ چیزی در این پیمان نباید به گونه‌ای تفسیر شود که بر حق خلل ناپذیر تمامی اعضای این پیمان برای توسعه تحقیقات، تولید و استفاده از انرژی هسته‌ای برای مقاصد صلح‌آمیز بدون تبعیض و در انطباق با ماده اول و دوم این معاهده تاثیر بگذارد.»

وزارت خارجه روسیه تاکید کرد: «ما تلاش‌ها برای معرفی کردن رویکر‌های ملی آمریکا و نیازمندی هایش به عنوان معیار‌های بین‌المللی را به خصوص تحت نام سازمان ملل را رد می‌کنیم و هیچ کسی به آمریکا این اختیار را نداده که چنین اقدامی کند.»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان