تاریخ انتشار: ۱۱:۲۴ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۸

چرا اروپا ایران را به استفاده مکانیسم ماشه تهدید می‌کند؟/ مشکل دعوای اروپا و آمریکاست یا برنامه هسته‌ای ایران؟

تهدید به استفاده از مکانیسم ماشه و اعمال دوباره تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران، تلاشی است برای راضی کردن آمریکا که اروپا را به وضع مالیات برای خودروهای اروپایی تهدید کرده است.

مکانیسم ماشه

رویداد۲۴ قاسم عز الدين در المیادین نوشت: تروئیکای اروپایی که توافق هسته ای را امضا کرد، تهدید به استفاده از مکانیسم ماشه و اعمال دوباره تحریمهای شورای امنیت علیه ایران کرده است. اما این تهدید، تلاشی است برای راضی کردن آمریکا که اروپا را به وضع مالیات برای خودروهای اروپایی تهدید کرده.

در ادامه این مطلب آمده است: با توجه به اینکه روسیه و چین در کمیسیون مشترک حضور داشته و حق استفاده از وتو در شورای امنیت را دارند، این تهدید اروپا به منزله فشار روانی بر ایران است. با این حال، حسن روحانی اروپا را تهدید به تحمل تبعات این اقدامش کرده است. دولتهای اروپایی که از پایبندی به تعهدات خود در اینستکس ناتوان بودند، حال تحت فشار آمریکا به تنش زایی روی آورده اند.

معضل اروپا آن است که تلاش می کند روی پاهای خود ایستاده و موجودیتش در نقشه سیاست بین المللی را اثبات کند؛ بدون آنکه یک سیاست خارجی مستقل از ایالات متحده داشته باشد. اروپایی ها به امید تامین منافع شرکتهای تجاری بزرگ خود، به دنبال دولت ترامپ در حرکتند؛ در حالی که آمریکا هیچ توجه و احترامی برای آنها قائل نیست. در واقع، شرکتهای اروپایی که ستون فقرات اقتصاد این کشورها در زمینه کار و استقرار اجتماعی هستند، توان رقابت با بازار آمریکا را ندارند؛ از این رو، برای دولتهای اروپایی چاره ای جز کرنش در برابر تهدیدات ترامپ نمی ماند.


بیشتر بخوانید: تصمیم تازه اروپا درباره برجام و مکانیسم ماشه


در جریان توافق هسته ای، ایران یک فرصت طلایی به اروپا داد، تا تمایز و استقلال خود از سیاست خارجی دولت آمریکا را نشان داده و مشارکت موثری در توازن های بین المللی داشته باشد. اما قاره پیر نتوانست از این فرصت، برای ثابت کردن خود استفاده کند.

منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان