تاریخ انتشار: ۰۷:۱۱ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
گزارش رویداد۲۴ از چهره هفته؛

مصطفی کواکبیان، کمربند جدید اصلاحات/ لیست اصلاح طلبان با مردمسالاری پر می‌شود؟

جمع افراد رد صلاحیت شده اصلاح طلب از میان احزاب ۳۰ شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان بسیار بالاست. تعداد افراد تایید صلاحیت شده حزب مردمسالاری مصطفی کواکبیان به شکل قابل توجهی بیش از سایر احزاب است. با این وصف کواکبیان را می‌توان مرد برنده تایید صلاحیت‌ها نامید. شاید همین موضوع دلیلی بود که کواکبیان در هفته جاری عضو کمیته رایزنی اصلاح طلبان با شورای نگهبان نیز شده است.

مصطفی کواکبیان مردمسالاری

رویداد۲۴ عماد بهاور عضو حقیقی شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان در صفحه توییتر جدولی را منتشر کرده است که وضعیت بررسی صلاحیت ۶۲۷ نامزد عضو احزاب اصلاح طلب را نشان می‌دهد. این جمع ۶۲۷ نفری، از جمع ۲۸ حزب از ۳۰ حزب اصلاح طلب عضو شعسا (شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان) هستند. با این حال تعداد افراد تایید صلاحیت شده از این ۲۸ حزب به شکل عجیبی کم است.

پانزده حزب اصلاح طلب اعلام کرده‌اند که هیچکدام از نامزد‌های اختصاصی آن‌ها تایید صلاحیت نشده‌اند. در جدولی که منتشر شده است، احتمالا فقط حزب مرمسالاری و مصطفی کواکبیان است که به نسبت سایر احزاب اصلاح طلب از نتیجه تایید صلاحیت‌ها رضایت دارد. همین موضوع البته دلیلی بود که کواکبیان به همراه محجوب (که او هم از تایید صلاحیت‌ها راضی است) عضو کمیته‌ای باشند که مامور رایزنی با شورای نگهبان هستند. همین موضوع دلیلی بود تا برخی فعالان سیاسی نام کمربند اصلاح طلبان را روی بگذارند؛ کنایه‌ای به اینکه اصلاح طلبان به شرایطی رسیده‌اند که کواکبیان باید آنها را نجات دهد.

شانزده سال از زمانی که مصطفی کواکبیان قائم مقام حزب همبستگی تصمیم گرفت از تشکیلات سابق انشعاب کند و حزب جدیدی در سیاست ایران ایجاد کند، می‌گذرد. این روز‌ها در میان اهل سیاست ایران همگی کواکبیان و فریاد‌های مشهورش را می‌شناسند و البته از دست او حرص خورده‌اند! اصلاح طلبان خوب به یاد دارند کواکبیان همواره در رقابت‌های درونی رقیب این جریان بوده است و اصلاح طلبان قدیمی را پدرخوانده و قدرت طلب خوانده است و اصولگرایان نیز به یاد دارند وقتی به او تریبون داده شد تا بعد از انتخابات ۸۸ به صدا و سیما بیاید، چه متلک‌های جانانه‌ای به حسین شریعتمداری انداخت.


بیشتر بخوانید: لیست احتمالی اصلاح طلبان بعد از تایید صلاحیت‌ها/جا برای ۱۷ نفر خالی است!


به گزارش رویداد۲۴ همه چیز از سوم خرداد ۱۳۸۱ شروع شد، زمانی که مصطفی کواکبیان، که آن زمان مدیر مسئول روزنامه مردمسالاری بود و در واقع یکی از معدود روزنامه‌های توقیف نشده را مدیریت می‌کرد، در کنار مرحوم سلیم مرعشی نماینده رودبار در مجلس ششم، غلامرضا عبدالوند نماینده ازنا، علی‌اکبر جعفری نماینده ساوه و تنی چند از چهره‌های سیاسی و اقتصادی دیگر، اولین کنگره حزبی را برگزار کرد که آن زمان «مدافعین پیام دوم خرداد» نام داشت.

اکثر اعضای آن از فعالان ستاد‌های سید محمد خاتمی در سمنان بودند و در کنار آنها، جمعی از اساتید دانشگاه غیر انتفاعی فضیلت (سمنان) جمع این حزب را تکمیل می‌کردند. کواکبیان بعد‌ها اسم روزنامه خود را روی حزب گذاشت و از کنگره دوم، مردمسالاری جایگزین «مدافعین پیام دوم خرداد» شد. 

سایر چهره‌های حاضر در مردمسالاری چهره‌های مشهوری نبودند. هر چند همان دو سه چهره مطرح هم باقی نماندند. به مرعشی اجل مهلت نداد و وقتی تصاویر مشهور انتخاباتی فرزند عبدالوند برای مجلس دهم منتشر شد که در حال نصیحت فرزندش بود، کمتر کسی به یاد آورد پدر او روزگاری نماینده مجلس ششم و عضو شورای مرکزی حزب مردمسالاری بوده است.

احزاب عموما سعی دارند نیرو‌های خود را به مدیریت و انتخابات تزریق کنند. کواکبیان، اما مسیری معکوس را پیش گرفته است و هر بار سعی دارد تعدادی از نمایندگان مجلس را به عضویت در مردمسالاری ترغیب و تشویق کند. نزدیکان کواکبیان می‌گویند او توان مالی خوبی دارند و مشکلی برای هزینه‌های انتخاباتی ندارد؛ شاید این هم دلیلی باشد که برخی از سیاستمداران ناگاه سر از مردمسالاری در می‌آورند.

کواکبیان در انتخابات مجلس هشتم از شهر سمنان نامزد شد و به مجلس رفت و توانست تعدادی از نمایندگان وقت مجلس را به حضور در حزب مردمسالاری مجاب کند. داریوش قنبری، اقبال محمدی، امیر طاهرخانی، سیداحمدرضا دستغیب (فخرالدین)، سید مهدی پورفاطمی، سید فاضل موسوی، سعدالله نصیری، انوشیروان محسنی بندپی و غلامحسین مسعودی ریحان از چهره‌های مطرح مجلس هشتم بودند که عضو شورای مرکزی حزب مردمسالاری شدند.

این جمع نسبت به جمعی که در مجلس ششم عضو مردمسالاری شده بودند، وفاداری بیشتری داشتند. انوشیروان محسنی، امیر طاهرخانی و داریوش قنبری در دوره‌های بعد هم عضو شورای مرکزی مردمسالاری باقی ماندند تا کم کم جای پای این حزب در سیاست ایران محکم‌تر شود.

در مجلس دهم هم البته تعدادی از نمایندگان فرم عضویت مردمسالاری را پر کردند و به عضویت شورای مرکزی حزب نیز انتخاب شدند. تا جایی که مردمسالاری بیشتر از احزاب فراگیری مثل اتحاد ملت و کارگزاران سازندگی و اعتماد ملی و حزب کار، نماینده در مجلس دارد و حالا به نظر می‌رسد بیشترین میزان تایید صلاحیت‌ها هم به این حزب تعلق گرفته است.

از نمایندگان کنونی علی بختیار نماینده استان اصفهان در حزب مردمسالاری است. علی ابراهیمی نماینده شازند اراک نیز در جلسات مردمسالاری شرکت می‌کنند. اعتماد به نفس مصطفی کواکبیان و حزب مردمسالاری آنقدر هست که برای سال ۹۶ هم او را نامزد اصلی حزب برای ریاست جمهوری معرفی کردند. برای ریاست مجلس هم بعد از انصراف عارف، کواکبیان به این جمع بندی رسیده بود که باید با لاریجانی رقابت کند! 

مردمسالاری و کواکبیان با چنین شرایطی پا به انتخابات مجلس یازدهم خواهند گذاشت. برخی احزاب اصلاح طلب از تحریم انتخابات سخن گفته‌اند و برخی دیگر از حضور مستقل. مردمسالاری اما معتقد است اصلاح طلبان باید لیست سی نفره ارائه کنند. یکی از دلایل البته این است که دست حزب مردمسالاری از سایر احزاب بازتر است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
0
0
سلام
آقا این عکس منکراتیه
ترویج .... میباشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
0
0
رای ما پروانه سلحشوری
نظرات شما
پیشخوان