تاریخ انتشار: ۱۸:۳۵ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۸

چرخش بولتون علیه ترامپ

ترامپ به فاکس نیوز گفت: «مشکلی که با بولتون داریم، یک مشکل امنیت ملی است. اگر به این مسئله نگاه کنید، او برخی از افکارم را می‌داند. او می‌داند که من درباره رهبران چه فکر می‌کنم.

بولتون

رویداد۲۴در حالی که محاکمه دونالد ترامپ در مجلس سنا هنوز در جریان است، جان بولتون، جزئیات جدیدی علیه رئیس جمهور آمریکا در ماجرای معروف به «اوکراین گیت» بیان کرده که ممکن است دردسر‌های ترامپ را بیشتر کند.

 جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا، در کتاب جدید خود که هنوز منتشر نشده، ادعا کرده ترامپ در آگوست گذشته به وی گفته بود که کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین تا زمان انجام تحقیقات علیه جو بایدن تعلیق شود. کتاب بولتون، «اتاقی که در آن اتفاق افتاد: خاطرات کاخ سفید» نام دارد و در اواسط ماه مارس آینده منتشر خواهد شد.
بیشتر بخوانید:
تفاوت سیاست‌های بوش و ترامپ چیست؟
افشاگری بولتون علیه ترامپ در حالی صورت گرفت که محاکمه استیضاح ترامپ شروع شده و وکلای مدافع ترامپ هرگونه ارتباط میان تعلیق کمک‌های نظامی به اوکراین و تحقیقات این کشور در مورد فساد ادعایی جو بایدن و پسرش را رد می‌کنند.

در حال حاضر، ترامپ به دو اتهام «سوء استفاده از قدرت و کارشکنی در تحقیقات کنگره» در مجلس سنا محاکمه می‌شود که هر دو این اتهام در تعاملات ترامپ با اوکراین ریشه دارند. ماجرا از این قرار است که در ژوئیه ۲۰۱۹ با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، تلفنی گفتگو کرد. پس از افشاگری یک مقام ناشناس سازمان سیا درباره این تماس، دمکرات‌های کنگره، تحقیقات استیضاح ترامپ را شروع کردند. این مقام ادعا کرده بود که ترامپ با هدف تضعیف جایگاه جو بایدن در انتخابات ۲۰۲۰، از زلنسکی درخواست کرده بود که درباره فساد اقتصادی هانتر پسر بایدن در اوکراین تحقیق کند.

چند روز قبل از تماس تلفنی ترامپ با زلنسکی، کمک ۳۹۱ میلیون دلاری نظامی آمریکا به اوکراین تعلیق شد. دمکرات‌ها گفتند این امر نشانه‌ای است مبنی بر اینکه ترامپ خواسته از کمک‌های آمریکا به اوکراین استفاده انتخاباتی کند. در مقابل، دولت ترامپ ارتباط میان تعلیق کمک نظامی و تحقیقات اوکراین را رد کرد.

اما به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، اکنون جان بولتون در یک افشاگری جنجالی، اعلام کرد که ترامپ نه تنها از تعلیق کمک‌ها اطلاع داشته بلکه خودش خواستار تعلیق کمک ۳۹۱ میلیون دلاری تا زمان تکمیل تحقیقات علیه بایدن شد. امری که تلاش‌های وکلای ترامپ برای دفاع از وی در محاکمه استیضاح را تضعیف می‌کند.

ترامپ در چند توئیت، ادعا‌های بولتون را قویا رد کرد و گفت: بولتون برای فروش کتابش او را به مسدود کردن کمک‌های نظامی به اوکراین متهم کرده است.

در ماجرای استیضاح، بولتون برای شهادت دادن درباره ترامپ ابراز تمایل کرد. نسخه‌ای از کتاب بولتون قبل از چاپ، جهت بررسی به کاخ سفید ارسال شده است. بنابراین، کاخ سفید از این کتاب می‌داند که بولتون در صورت شهادت دادن چه چیزی علیه ترامپ خواهد گفت. شاید به همین خاطر، کاخ سفید به بولتون و سایر مقاماتی که اطلاعات دست اولی از تعاملات ترامپ دارند، دستور داده که در تحقیقات استیضاح همکاری نکنند. با این حال، بولتون در ماه ژانویه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد چنانچه احضار شود، درباره دولت ترامپ شهادت خواهد داد.

ترامپ و هوادارانش به شدت از بولتون انتقاد می‌کنند و او را به بازی کردن در زمین دمکرات‌ها متهم می‌کنند. شان دیویس، از موسسان مجله «فدرالیست»، در توئیتی که توسط ترامپ ریتویت شد، بولتون را به جیمز کومی، رئیس سابق اداره فدرال تحقیقات آمریکا، تشبیه کرد. دیویس نوشت: «جان بولتون دقیقا از همان ترفند انتقامجویانه‌ای علیه ترامپ استفاده می‌کند، که جمیز کومی استفاده کرده بود. او حتی از همان عامل استفاده کرده و (اطلاعات) را به همان گزارشگران درز داده است. همه این‌ها به خاطر این است که ترامپ او را به خاطر درز دادن اطلاعات و تلاش برای شروع جنگ‌های جدید اخراح کرده است.»

موضع گیری‌های بولتون علیه ترامپ با کتاب جدیدش شروع نشد. بلکه درست همان زمان که به شکل غیرمحترمانه‌ای از کاخ سفید اخراج شد، به تدریج مواضعی در مخالفت با رئیس جمهور اتخاذ کرد.

مدتی پس از اخراج بولتون از کاخ سفید، وی اعلام کرد کاخ سفید دسترسی اش به حساب توئیتری خود را قطع کرده است. بولتون پس از دو ماه غیبت، با اشاره به مسدود شدن حساب توئیتری‌اش توسط کاخ سفید، این سوال را مطرح کرد که آیا آن‌ها به خاطر ترس از آنچه بولتون ممکن است بگوید، حسابش را مسدود کردند. از سوی دیگر، کاخ سفید، ضمن رد ادعای بولتون، اعلام کرد که ابزار‌های فنی برای قطع دسترسی بولتون به حسابش را ندارد. همچنین استفانی گریشام، سخنگوی کاخ سفید گفته است که بولتون پیر است و رمز ورود به توئیتر را فراموش کرده است.

اختلافات بولتون با ترامپ، در همان روز اخراج وی آشکار شد. ترامپ اصرار کرد که بولتون را اخراج کرده اما، بولتون اعلام کرد که او استعفا داده است.

در نشست اخیر داووس در سوئیس، ترامپ بار دیگر به خوب نبودن رابطه اش با بولتون اشاره کرد و به همین خاطر خواستار جلوگیری از شهادت بولتون شد. ترامپ به فاکس نیوز گفت: «مشکلی که با بولتون داریم، یک مشکل امنیت ملی است. اگر به این مسئله نگاه کنید، او برخی از افکارم را می‌داند. او می‌داند که من درباره رهبران چه فکر می‌کنم. اگر او افکارم درباره یک رهبر مشخص که خیلی مثبت نیست را افشا کند، چه می‌شود؟ ... بسیار سخت خواهد بود. کارم را سخت خواهد کرد. او چیز‌های دیگری را می‌داند. نمی‌دانم که آیا ما در بهترین شرایط از هم جدا شدیم یا نه. می‌توانم بگویم که احتمالا نه. بنابراین، شما خوش‌تان نمی‌آید که مردم شهادت دهند وقتی که در شرایط خوبی (شغل شان را) ترک نکرده اند و این به خاطر من است نه به خاطر او. من این را امنیت ملی می‌دانم. به دلایل امنیت ملی. آن‌ها می‌گویند این امتیاز اجرایی است.»
منبع: فرارو
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان