تاریخ انتشار: ۱۵:۰۲ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۸

پرورش میگو در غار نمکدان، بدون اجازه میراث

واگذاری اراضی در محدوده طولانی‌ترین غار نمکی جهان به مرکز پرورش میگو به‌عنوان جدی‌ترین تهدید برای خروج ژئوپارک قشم از یونسکو مطرح است.
پرورش میگو در غار نمکدان
رویداد۲۴ بعد از ماجرای واگذاری ساحل بندر مقام به یک شرکت پرورش میگو، چند روزی است که طرح واگذاری نقطه‌ای از جزیره قشم برای پرورش میگو خبرساز شده است؛ درست در محدوده ژئوسایت نمکدان. بار دیگر، اتفاقی شبیه واکنش‌ها به پرورش میگو در بندر مقام هرمزگان رخ داد. فعالان محیط‌زیست و میراث فرهنگی جزیره اعتراض کردند و هشدار دادند که در صورت انجام این کار، گنبد نمکی که طولانی‌ترین غار نمکی ایران و جهان را در خود دارد، آسیب خواهد دید و ژئوپارک جزیره قشم از فهرست یونسکو خارج خواهد شد.
 
گفته‌های تازه مسئولان هرمزگان نشان می‌دهد که برای راه‌اندازی این مرکز پرورش آبزیان، هیچ هماهنگی با میراث فرهنگی استان صورت نگرفته است.

خطر بیخ گوش ژئوپارک قشم است. چنانکه با وجود پیگیری‌ها و مکاتبات قضائی مختلف برای جلوگیری از این تخریب، عملیات ساخت مرکز پروش میگو متوقف نشده است و همچنان ادامه دارد. تجاوز به حریم غار نمکی، طبق مستندات قانونی جرم است و دست‌اندرکاران این پروژه در قشم اصرار دارند که طرح‌شان از حریم اثر فاصله دارد، اما میراث فرهنگی قشم هم خطر خروج ژئوپارک را از فهرست جهانی یونسکو جدی دانسته است.


با اینکه رئیس اداره شیلات قشم در پاسخ به هشدار‌ها به «ایرنا» گفته بود که سایت پرورش میگو با ژئوسایت نمکدان ۶ کیلومتر فاصله دارد و تهدیدی برای آن محسوب نمی‌شود، روز گذشته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان هرمزگان از بررسی واگذاری طرح پرورش میگو در جزیره قشم خبر داد. اینطور که رضا برومند به «ایسنا» گفت، قرار است واگذاری طرح پرورش میگو به درخواست دادستان عمومی و انقلاب شهرستان قشم انجام شود. او متولی رسیدگی به این موضوع را سازمان میراث فرهنگی منطقه آزاد قشم دانست: «به احترام افکار عمومی و بررسی کارشناسی به همراه تیم ارزیابی و کارشناسی فردا (هشتم بهمن) راهی جزیره قشم شده و این طرح که طبق مطالب گفته‌شده فضای مجازی موقعیت جهانی ژئوپارک جزیره قشم را به خطر می‌اندازد، بررسی مجدد می‌شود.» برومند با اشاره به اینکه مختصات گنبد نمکی و ژئوپارک قشم در سازمان منطقه آزاد قشم موجود است و در صورت وجود داشتن طرح مذکور در این منطقه می‌توان مانع از ادامه فعالیت شد، اضافه کرد: «پرونده ثبت ژئوپارک قشم در یونسکو را میراث فرهنگی منطقه آزاد قشم پیگیری می‌کند و اینکه محل اجرای طرح در حریم گنبد نمکی و ژئوپارک قرار دارد، باید از میراث فرهنگی قشم استعلام گرفته می‌شد.»

در حالی که واگذاری اراضی در محدوده طولانی‌ترین غار نمکی جهان به مرکز پرورش میگو به‌عنوان جدی‌ترین تهدید برای خروج ژئوپارک قشم از یونسکو مطرح است، او ابراز امیدواری کرد که پس از ارزیابی‌های انجام شده و در صورت تأیید در حریم قرارداشتن طرح مذکور، با کمک دستگاه قضائی و همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط بتواند از میراث ملی دفاع کند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: هرمزگان
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان