تاریخ انتشار: ۱۰:۰۷ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
رئیس اتحادیه فروشندگان تلفن همراه در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

واردکنندگان موبایل پیش از شیوع ویروس کرونا، کالاهای خود را وارد کرده‌اند

رئیس اتحادیه فروشندگان تلفن همراه می‌گوید: واردکنندگان موبایل پیش از شیوع ویروس کرونا، کالاهای خود را وارد کرده‌اند.

قیمت موبایل

رویداد۲۴ ندا جعفری: وضعیت این روزهای بازار موبایل چندان خوب نیست و به نظر می‌رسد با افزایش نرخ تورم مردم دیگر تمایلی برای خرید گوشی موبایل ندارند و با افزایش قیمت گوشی موبایل و کاهش توان خرید مردم، بازار خرید و فروش گوشی موبایل نیز از رونق افتاده است.

ابراهیم درستی رئیس اتحادیه فروشندگان تلفن همراه در این‎باره به خبرنگار اقتصادی رویداد ۲۴ می‌گوید: با اجرای طرح رجیستری از ابتدای خرداد ماه سال ۹۸ قاچاق موبایل بسیار محدود شد و هر مسافر نیز تنها می‌تواند یک دستگاه موبایل با خود به کشور بیاورد و سهمیه مسافران سالانه یک گوشی است که می‌توانند با ارائه پاسپورت خود آن را رجیستری کنند.

او ادامه می‌دهد: طی سالیان گذشته طرح رجیستری اجرا نشد، اما در نهایت امسال برای جلوگیری از قاچاق موبایل این طرح نهایی شد و در حال حاضر با نظر گمرک هر شخص می‌تواند با ارائه کد ملی خود یک گوشی وارد و در سامانه گمرک عوارض خود را پرداخت کند.

درستی با اشاره به میزان قاچاق موبایل در سال‌های گذشته می‌گوید: در سال‌های قبل تنها از راه قاچاق موبایل ۲ هزار میلیارد تومان به جیب سوداگران می‌رفت، اما با اجرای طرح رجیستری این مبلغ به خزانه واریز می‌شود.

او ادامه می‌دهد: شرکت‌های واردکننده موبایل از ۱۸ شرکت در سال‌های گذشته به بیش از ۱۰۰ شرکت رسیده‌اند و در حال حاضر واردات موبایل انحصاری نیست.

رئیس اتحادیه فروشندگان تلفن همراه در خصوص گوشی‌های وارد شده به کشور می‌گوید: ۸۵ درصد سهم بازار گوشی‌های با قیمت زیر ۴۰۰ دلار است که با ارز نیمایی وارد کشور می‌شوند و گوشی‌های بالای ۴۰۰ دلار با راز آزاد محاسبه می‌شود.

او در مورد فراگیر شدن ویروس کرونا و ارتباط آن با واردات موبایل از چین نیز می‌گوید: گاهی اتفاقات نادری در دنیا رخ می‌دهد که بر اقتصاد همه کشور‌ها تاثیر می‌گذارد، اما در بخش موبایل خوشبختانه تجار از قبل کالا‌ها را وارد کشور کرده‌اند و مشکلی برای شب عید وجود ندارد.

درستی درباره وضعیت این روزهای بازار موبایل می‌گوید: در حال حاضر بازار موبایل در رکود است و امیدواریم بازار شب عید رونق پیدا کند، البته درخواست کسبه از واردکنندگان این کالا این است که پروسه زمانی کمتری را برای واردات گوشی در نظر بگیرند تا با کمبود موبایل در برند‌های مختلف مواجه نشویم.

او در پاسخ به این پرسش که علت بالا بودن هزینه عوارض گمرک جهت رجیستری چیست؟ می‌گوید: با توجه به افزایش فساد در این بخش این سیاست پیاده شد البته مبلغی که برای هزینه گمرک جهت رجیستری دریافت می‌شود به نوع گوشی وابسته است و بر اساس ارزش دلاری آن محاسبه می‌شود.

به گزارش رویداد۲۴ هزینه عوارض گمرک جهت رجیستری گوشی‌های مسافری که از خارج به ایران آمده‌اند یا مدت زیادی خاموش بوده‌اند یا به هرترتیب بدون کد فعالسازی بوده بر اساس قیمت دلاری (آزاد) گوشی متفاوت است و بر اساس ضوابط گمرک، یک گوشی مسافری باید در دو ماه اخیر وارد کشور شده باشد و تمامی اطلاعات آن به نام یک شخص باشد.

در جداول زیر هزینه عوارض گمرک برخی از مدل های گوشی جهت رجیستری آمده است

رجیستری موبایل

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ویروس کرونا
نظرات شما
پیشخوان