تاریخ انتشار: ۱۵:۱۳ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۸

توصیه‌های بهداشتی برای غلبه بر کرونا را جدی بگیرید

ویروس کرونا مانند ویروس آنفلوآنزا است و از تماس دست‌ آلوده به ترشحات تنفسی با چشم، بینی و دهان، از راه قطرات تنفسی (عطسه، سرفه و صحبت چهره به چهره به مدت طولانی) منتقل می‌شود.

ویروس کرونا

رویداد۲۴ فوق تخصص بیماری‌های عفونی گفت: گروهی از ویروس‌ها هستند که می‌توانند هم در انسان و هم در برخی حیوانات باعث بیماری شوند، در انسان، بعضی از ویروس‌ها فقط بیماری خفیف مانند سرماخوردگی ایجاد می‌کنند، اما برخی دیگر مانند ویروس کرونا مواردی از بیماری شدید تنفسی ایجاد کرده و منجر به مرگ می‌شود.

عباس رحمتی با بیان اینکه ویروس کرونا در چین باعث عفونت شدید تنفسی در برخی مبتلایان شده است، افزود: علائم مهم این بیماری شامل تب، سرفه، گلودرد و تنگی نفس است که در اغلب موارد به شکل یک بیماری تنفسی خفیف شبه آنفلوآنزا تظاهر می‌یابد، اما در گروهی از مبتلایان ممکن است به بیماری شدید تنفسی تب‌دار تبدیل‌ شده و باعث بستری‌شدن بیمار شود.

این پزشک ادامه داد: افراد باید از تماس نزدیک با فردی که به بیماری تنفسی مبتلا است خودداری کرده، در صورتی‌ که در معرض تماس با فرد مبتلا به بیماری تنفسی هستند، ماسک بزنند، به طور مکرر دست‌ها با آب و صابون به خصوص بعد از تماس با فرد بیمار، یا تماس با یک حیوان بشویند.

رحمتی تاکید کرد: افراد از تماس و لمس حیوانات وحشی یا اهلی (چه زنده و چه مرده) خودداری کرده، مواد غذایی را خوب بپزند، مواد غذایی خام و پخته را کنار هم قرار ندهید و از تماس آنها خودداری کنند و بعد از تمیزکردن و قطعه‌قطعه کردن مواد غذایی حیوانی خام (گوشت و سایر محصولات مرغ، ماهی، میگو، گوسفند و گاو)، ظروف، تخته و چاقویی را که استفاده شده بلافاصله با آب و مواد شوینده بشویند و از تماس ظروف شسته‌نشده با مواد غذایی پخته، خودداری کنید.

به گفته این فوق تخصص بیماری‌های عفونی، هنگام تماس با حیوانات، دام، طیور و محصولات آنها، از دستکش و ماسک استفاده کرده و بعد از تماس بدون دستکش، حتما دست‌های خود را با آب و صابون بشویید.

اوافزود: استفاده از ماسک معمولی، پرهیز از در آغوش‌گرفتن، دست‌دادن و بوسیدن دیگران، پوشاندن دهان موقع عطسه و سرفه با دستمال، انداختن دستمال‌های مصرف‌شده در یک کیسه نایلونی و گره‌زدن در آن، شست‌وشوی مکرر دست‌ها با آب و صابون به‌ ویژه بعد ازعطسه و سرفه یا تماس با فرد بیمار ضروری است.


بیشتر بخوانید: چرا بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان زیاد شده است؟


ویروس کرونا اواخر دسامبر گذشته (آذر/دی) میلادی در بازار غذاهای دریایی شهر ووهان واقع در استان هوبی چین که به طور غیرقانونی حیوانات وحشی می‌فروشند، آغاز شد. این ویروس اکنون علاوه بر 30 استان و منطقه در چین به 12 کشور دیگر از جمله آمریکا، استرالیا، تایلند، کره جنوبی، ژاپن، کانادا و فرانسه هم سرایت کرده است.  

بر اساس آخرین آمار تاکنون نزدیک به 10 هزار نفر در چین به این ویروس مبتلا شده‌اند و بیش از 213 نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده اند.

در پی اعلام وضعیت اضطرار ویروس کرونا از سوی سازمان بهداشت جهانی، وزیر بهداشت طی نامه به اسحاق جهانگیری معاون رییس‌جمهوری از دولت خواست که همه پروازهای رفت و برگشت به چین تا اطلاع ثانوی لغو شود و در جلسه روز گذشته (جمعه) اعضای دولت که با حضور وزرای بهداشت، راه، گردشگری، کشور و سخنگوی دولت برگزار شد، مصوب شد که تا اطلاع ثانوی همه پروازهای ورودی و خروجی به چین لغو شود.

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ویروس کرونا ، کرونا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان