تاریخ انتشار: ۰۶:۰۹ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
جمشید پژویان کارشناس مسائل اقتصادی:

طرح مجلس برای بانکداری اسلامی، «شوخی» است/ با طرح جدید، سیستم بانکی کشور فلج می‌شود

یک کارشناس مسائل اقتصادی با «شوخی» خواندن طرح نمایندگان پارلمان برای ایجاد نظام بانکداری اسلامی، معتقد است طرح مجلس برای ایجاد نظام بانکداری اسلامی برای حذف ربا و کنترل سود، عملا با مشکل خروج سرمایه‌ها از بانک‌ها مواجه خواهیم شد.

جمشید پژویان

  رویداد۲۴ جمشید پژویان، کارشناس مسائل اقتصادی در ارتباط با طرح نمایندگان مجلس برای ایجاد نظام بانکداری اسلامی با سازوکار تعیین شده از سوی آن‌ها گفت: «طرح آن‌ها بیشتر همانند یک «شوخی «است. آن‌ها سواد دانش اقتصادی ندارند.»

وی افزود: «در شرایطی که تورم ۴۰ درصد است، سود ۲۵ درصد نظام بانکی کشور سودی منفی است. یعنی کسی که با تورم ۴۰ درصد پول را در بانک سرمایه‌گذاری کند، متضرر خواهد شد. یعنی اگر حتی بانک‌ها ۲۵ درصد پول را برگردانند، مجددا فرد ۱۵ درصد متحمل ضرر خواهد شد.»
بیشتر بخوانید: سوء استفاده بانکی از جهل سپرده گذاران/ منفعت اصلی «سود ماه شمار» به جیب چه کسانی می‌رود؟
این کارشناس مسائل اقتصادی در بخشی دیگر از گفته‌های خود تصریح کرد: «طرح مجلس برای ایجاد نظام بانکداری اسلامی برای حذف ربا و کنترل سود، عملا با مشکل خروج سرمایه‌ها از بانک‌ها مواجه خواهیم شد و این به معنای فلج شدن سیستم بانکی کشور خواهد بود. در نتیجه بخش تولیدی نمی‌تواند برای سرمایه‌گذاری و ادامه تولید اعتبار بگیرد. در چنین شرایطی شاهد ورشکسته شدن اقتصاد کشور خواهیم شد.»

پژویان افزود: «حدود ۴۰ سال است بحث بانکداری اسلامی را مطرح می‌کنیم. از سال ۶۳ تا کنون بحث بانکداری اسلامی به بانک‌ها مطرح شده است، اما اکنون باید پرسید پس از گذشت این همه سال چه اتفاقی افتاده که مجددا عده‌ای در پی مطرح کردن این موضوع هستند. باید بپذیریم که اقتصاد زبان خاص خود را می‌فهمد و آن‌چه که اکنون نظام بانکی ایران به عنوان سود به مشتریان پرداخت می‌کند کاملا منطقی و قابل‌توجیه هستند.»

این کارشناس مسائل اقتصادی در بخش پایانی گفته‌های خود تصریح کرد: «اکثر نمایندگان کمیسیون اقتصادی مجلس فاقد سواد و دانش لازم برای ارائه کارشناسی طرح بانکداری اسلامی هستند. حتی آن‌هایی که اقتصاد نیز خوانده‌اند، چندین سال است که وارد بازی‌های سیاسی شده‌اند و عملا دیگر کاری به علم اقتصاد ندارند.»
منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان