تاریخ انتشار: ۱۸:۴۹ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۸

مقتدی الصدر از «کلاه آبی‌ها» خواست میادین تظاهرات در عراق را ترک کنند

رهبر جریان الصدر عراق طی بیانیه‌ای، از نیرو‌های طرفدار خود خواست حمایت از معترضان را به نیرو‌های امنیتی این کشور واگذار کنند.

مقتدی صدر

رویداد۲۴ «مقتدی الصدر»، رهبر جریان الصدر عراق و رئیس ائتلاف پارلمانی «سائرون» از نیرو‌های تحت امر خود موسوم به «کلاه آبی‌ها» خواست مسئولیت تأمین امنیت اعتراضات در عراق را به نیرو‌های امنیتی این کشور واگذار کنند.

صدر امروز (شنبه) در بیانیه‌ای در توییتر، به معترضان، نیرو‌های طرفدار خود و نیرو‌های امنیتی عراق توصیه‌هایی کرد و از آن‌ها خواست به این توصیه‌ها عمل کنند.

او بر ضرورت تداوم تظاهرات مسالمت‌آمیز در عراق تأکید کرد و گفت که نباید کسی را به شرکت در تظاهرات اجبار کرد. مقتدی الصدر همچون گذشته به معترضان توصیه کرد که از بستن راه‌ها، آسیب زدن به اموال عمومی، به تعطیلی کشاندن همه مدارس و دانشگاه‌ها و حمل سلاح در تظاهرات خودداری شود.

رهبر جریان الصدر عراق همچنین خواست که تظاهرات در عراق به نفع هیچ یک از گروه‌های داخلی یا خارجی سیاسی نشود و از «نفوذی‌ها، خرابکاران و رهبران دینی و شیوخ عشائر» که مرجعیت به آن‌ها اشاره کرده، اعلام برائت شود.

صدر از معترضان خواست کمیته‌هایی به منظور مطالبه آزادی بازداشتی‌ها و ربوده‌شدگان ایجاد کنند و سخنگوی رسمی‌ای برای خود انتخاب کنند.

مهمترین بخش از خواسته‌های رهبر جریان الصدر همان درخواست نیرو‌های کلاه آبی است که مورد حمایت جریان او در عراق قرار دارد. صدر از این نیرو‌ها که از زمان آغاز تظاهرات، بنا به درخواست وی وظیفه تأمین امنیت این تظاهرات را داشتند، خواست این وظایف و همچنین خیمه‌های اعتراضات را در اختیار نیرو‌های امنیتی مسلح قرار دهند.

کلاه‌آبی‌ها ماه‌های گذشته طی توافقی که با فرماندهی عملیات بغداد داشتند، مسئولیت تامین امنیت تظاهرات‌کنندگان را برعهده بگیرند.

رئیس ائتلاف سائرون عراق با تأکید بر پایبندی بر خواسته‌های دیروز مرجعیت دینی این کشور، از همه خواست به نیرو‌های امنیتی عراق به ویژه پلیس راهنمایی و رانندگی احترام بگذارند و کسانی که به آن‌ها در گذشته و حال حمله کرده‌اند را به نیرو‌های امنیتی تحویل دهند.

او پیشنهاد داد روز‌های جمعه به عنوان روز اعتراضات گسترده در عراق باشد بدون اینکه این اعتراضات وابسته به جناحی یا کسی باشد. صدر همچنین خواستار انجام تحقیقات در حادثه «وثبه» (که طی آن یک نوجوان به طرز فجیعی از سوی معترضان اعدام شد)، تعرض به مرقد سید حکیم و درگیری‌های ناصریه شد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان