تاریخ انتشار: ۱۷:۲۲ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۸

نحوه محاسبه عیدی ۹۸ کارگران +جدول

با نزدیک شدن پایان سال و پرداخت عیدی و پاداش سالیانه کارگران بسیاری از کارگران برای نحوه محاسبه میزان عیدی سرگردانند در ادامه نحوه محاسبه عیدی کارگران براساس قانون کار آشنا شوید. حداقل عیدی کارگران در پایان سال ۹۸ معادل ۳ میلیون و ۳۴ هزار تومان و حداکثر عیدی نیز معادل ۴ میلیون و ۵۵۰ هزار و ۶۴۷ تومان است.
نحوه محاسبه عیدی ۹۸
رویداد۲۴ با نزدیک شدن پایان سال و پرداخت عیدی و پاداش سالیانه کارگران بسیاری از کارگران برای نحوه محاسبه میزان عیدی سرگردانند در ادامه با نحوه محاسبه عیدی کارگران براساس قانون کار آشنا شوید.
 
جدول حقوق و دستمزد سال ۹۸
 
پیش از آنکه میزان عیدی و پاداش سال ۹۸ را محاسبه کنیم، بهتر است نگاهی به جدول حقوق و دستمزد سال ۹۸ داشته باشیم:
 
محاسبه عیدی 98 کارگران
 
محاسبه عیدی و پاداش براساس قانون‌کار:

مبلغ پرداختی عیدی و پاداش سال ۹۸ به هر یک از کارکنان مشمول قانون‌کار در پایان هر سال حداقل معادل ۶۰ روز «حداقل مزد قانونی مصوب» و حداکثر معادل ۹۰ روز «حداقل مزد روزانه مصوب» همان سال است، به این معنا که میزان عیدی پرداختی سال ۹۸، نباید از معادل ۹۰ روز حداقل مزد روزانه قانونی همان سال بیشتر شود.

نحوه محاسبه عیدی سال ۹۸
 
میزان حداکثر عیدی سال ۹۸  میزان حداقل عیدی سال ۹۸ 
حداکثر دستمزد روزانه × ۹۰ حداقل دستمزد روزانه × ۶۰

محاسبه حداقل عیدی و پاداش سال ۹۸:

طبق فرمول جدول فوق حداقل عیدی سال ۹۸ برابر است با: ۵۰۵.۶۲۷ ×۶۰ = ۳۰.۳۳۷.۶۲۰ ریال
حداقل عیدی سال ۹۸ مبلغ ۳ میلیون و ۳۳ هزار و ۷۶۲ تومان است.

محاسبه حداکثر عیدی و پاداش سال ۹۸:

طبق فرمول جدول فوق حداکثر عیدی سال ۹۸ برابر است با: ۵۰۵.۶۲۷ × ۹۰ = ۴۵.۵۰۶.۴۳۰ ریال
حداکثر عیدی سال ۹۸ مبلغ ۴ میلیون و ۵۵۰ هزار و ۶۴۳ تومان است.

نحوه محاسبه عیدی و پاداش سال ۹۸ در صورت فعالیت کمتر از یک‌سال در واحد مربوطه:

مبلغ پرداختی عیدی و پاداش سال ۹۸ به کارکنانی که کمتر از یک‌سال در واحد یا کارگاه مربوطه مشغول به‌کار بوده‌اند، به مأخذ ۶۰ روز مزد و به نسبت ایام کارکرد در سال محاسبه می‌شود.

نحوه محاسبه مبلغ عیدی ۹۸ به نسبت تعداد ماه کارکرد با در نظرگرفتن حداقل مزد ماهیانه ۱۵,۱۶۸,۸۲۲ ریال (مصوب شورای عالی کار): مزد ماهیانه ضربدر ۲ تقسیم بر ۱۲ ضربدر تعداد ماه کارکرد.
 
نحوه محاسبه عیدی ۹۸
 
عیدی ۹۸ کارگران چه زمان واریز شود؟

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی از واریز عیدی و پاداش پایان سال کارگران با حقوق بهمن‌ماه خبرداد و گفت:کارفرمایانی که از نقدینگی و توان پرداخت عیدی به کارگران خود برخوردارند، با حقوق بهمن‌ماه، عیدی و پاداش پایان سال نیرو‌های کار خود را پرداخت کنند.
 
بی‌قرارداد‌ها هم مشمول قانون کار هستند

فتح‌الله بیات (رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی ایران) در گفتگو با ایلنا، با اشاره به اینکه شرایط عیدی و پاداش پایان سال برای افرادی که به هر نحوی قرارداد دارند، یعنی قرارداد‌شان دائم، موقت یا چند ماهه است، مشخص است، عنوان می‌کند: ما می‌دانیم در ایران درصد قابل توجهی از کارگران، قرارداد سفید امضا دارند یا اصلا بر اساس توافق شفاهی کار می‌کنند. این افراد ممکن است در دریافت عیدی و پاداش پایان سال دچار مشکل شوند.

او با بیان اینکه با وجود این، بی‌قرارداد‌ها هم مشمول قوانین کار هستند، می‌گوید: قانون کار برای همه افراد است و نمی‌توان عنوان کرد که، چون کسی قرارداد ندارد پس حق و حقوق قانونی هم ندارد. اینکه با فرد قرارداد بسته نشده یا قرارداد کارگر سفید امضاست، تخلف است و فرد می‌تواند بر اساس قانون به شورا‌های حل اختلاف مراجعه کرده و حقوق خود را پیگیری کند.

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی ایران درباره اینکه بسیاری از کارگرانی که قرارداد ندارند یا قرارداد‌هایشان سفید امضاست، از ترس اخراج شکایت نمی‌کنند و از حقوق خود می‌گذرند، بیان می‌کند: این مشکل وجود دارد. به دلیل ترس از اخراج افراد ممکن است تن به برخی از اقدامات غیر قانونی کارفرمایان بدهند. معمولا اینطور است که وقتی کار به اتمام رسید یا کارگر با کارفرما به مشکل برخورد، این دسته از کارگران شکایت می‌کنند. در این صورت آن‌ها می‌توانند تمامی حقوق تضییع شده خود، عیدی و پاداش پایان سال، سنوات و حتی سنواتی را که قبلا پرداخت شده و علی‌الحساب محسوب می‌شود، پیگیری کنند.

او در جواب این سوال که در هر صورت شورا‌های حل اختلاف به نفع کارگران رای می‌دهند یا ممکن است کارگری نتواند مطالبات معوق خود را بگیرد؟ توضیح می‌دهد: موارد اختلاف بررسی می‌شود و قاعدتا باید مستنداتی وجود داشته باشد. بر این اساس کارگرانی که به هر دلیل به ساز‌و‌کار‌های غیر قانونی تن داده‌اند باید در طول کار خود مستنداتی مبنی بر اینکه کجا کار می‌کرده‌اند، دریافتی‌شان چقدر بوده و ... جمع کنند. برای مثال پرداختی‌ها خود مشخص‌کننده این است که فرد کجا مشغول بوده است. این مستندات را باید جمع کرد تا در صورت لزوم در شورای حل اختلاف ارائه داد.

بر اساس قانون، کارگران باید به ازای دو ماه حداقل حقوق، عیدی بگیرند. بر این اساس کارگری که حداقل حقوق را دریافت می‌کند، امسال باید سه میلیون و ۳۲ هزار تومان عیدی بگیرد. البته این عیدی به شرطی کامل پرداخت می‌شود که او یک سال کامل کار کرده باشد. به ازای ماه‌هایی که کسری کار وجود دارد از عیدی کم می‌شود. عیدی کارمندان و بازنشستگان به ازای یک ماه حداقل حقوق پرداخت می‌شود

این فعال کارگری درباره اینکه آیا اساس ما چیزی به نام عیدی توافقی داریم یا نه؟ می‌گوید: قانون کاملا مشخص کرده که عیدی برای هر دسته از کارکنان چقدر است. حتی کارگرانی که امضا داده‌اند که عیدی خود را کامل گرفته‌اند می‌توانند حقوق خود را پیگیری کنند.

عیدی توافقی نداریم

وجود حقوق توافقی در بازار کار برخی کارفرمایان را وسوسه می‌کند که عیدی را هم توافقی کنند. در بازار کار ایران عمده قرارداد‌ها موقت و حتی سفید امضا هستند. درصدی از کارگران حتی قرارداد ندارند و شفا‌ها توافق کرده‌اند کار کنند و دستمزدی بگیرند. ناآگاهی برخی کارگران و ترس آن‌ها از اخراج باعث می‌شود پیگیر حقوق خود نباشند. آن‌ها فکر می‌کنند، چون قرارداد مشخصی ندارند، عیدی هم ندارند یا می‌ترسند چنین چیزی را مطرح و پیگیری کنند. برخی کارگران نیز وقتی عیدی را مطالبه می‌کنند با پیشنهاد دریافت عیدی توافقی مواجه می‌شوند. بر اساس قانون هر کارگری چه قرارداد داشته باشد و چه نداشته باشد مشمول قانون کار و به این شکل مشمول عیدی است. کارگران باید این حق را پیگیری کنند و دولت و تشکل‌های کارگری باید حامی آن‌ها باشند تا کارفرمایان به بهانه پیگیری حقوق، دست به تعدیل نیرو نزنند.
 
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: عیدی کارگران
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان