تاریخ انتشار: ۱۱:۱۱ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۸

آیا در سال بدرود بازیگری فرامرز قریبیان سیمرغ می‌گیرد؟

اگرچه جشنواره فیلم امسال با سطح کیفی خیلی از فیلم‌ها روبرو بود و بسیاری از کارگردان‌ها در حد و اندازه‌های خودشان هم به لحاظ سوژه، نوع روایت و البته کارگردانی ظاهر نشدند، اما جشنواره امسال به لحاظ بازیگری دارای جایگاه ویژه‌ای بود و این سوال برای بسیاری از خانواده سینما مطرح شد که سیمرغ بهترین بازیگر به کدام یک از بازیگران جشنواره سی و هشتم خواهد رسید؟
فرامرز قریبیان
رویداد۲۴ شاید نزدیک به هشت بازیگر مرد امسال در حد و اندازه‌های سیمرغ ظاهر شدند و هر کدام برای دریافت باارزش‌ترین جایزه بازیگری فستیوال سینمایی ایران فاکتور‌ها و آیتم‌های مدنظر را داشتند. امیر جدیدی با فیلم "روز صفر" جریان جدیدی از بازیگری را تجربه کرد و در قد و قواره‌های یک ستاره ظاهر شد، پیمان معادی در فیلم سینمایی "درخت گردو" اتفاق متفاوت جشنواره امسال بودند، معادی از پس نفشی سخت، طاقت‌فرسا و البته عجیب و غریب در سینمای ایران برآمد و حتی پیش از آغاز جشنواره فیلم فجر هم بسیاری او را آماده کسب سیمرغ دانستند طوری که هیئت انتخاب فیلم‌ها معتقد بودند اگر او از تحریم جشنواره پشیمان شود قطعا انتخاب داوران امسال خواهد بود.

و، اما جواد عزتی که هم می‌تواند نامزد دریافت سیمرغ مکمل باشد (فیلم‌های "مغز استخوان" و "آتابای") و هم می‌تواند برای دو فیلم "دوزیست" و "شنای پروانه" نامزد کسب سیمرغ بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم فجر باشد. بی شک جواد عزتی در جشنواره فیلم امسال تمام متریال لازم برای کسب سیمرغ را داشته و با ایفای ۴ نقش سخت و طاقت فرسا ثابت کرده است که می‌تواند در نقش‌های جدی برای بزرگان سینمای ایران نیز خط و نشان بکشد.

بابک حمیدیان در فیلم "روز بلوا"، هادی حجازی‌فر در فیلم "آتابای"، محسن تنابنده در فیلم "سه کام حبس"، علی ثانی‌فر در فیلم "قصیده گاو سفید" و ... هم در قواره‌های یک بازیگر تمام عیار دیده شدند. اما فرامرز قریبیان در فیلم "خروج" به چند دلیل بیشتر به چشم آمد.

۱) قریبیان از بازیگری خداحافظی کرد و سیمرغ جشنواره امسال می‌تواند پایانی مهم بر زندگی حرفه‌ای او در عرصه بازیگری باشد.

۲) او برای حاتمی‌کیا بازی کرده است پس دیده می‌شود.

۳) او در نقش رحمت فیلم "خروج" یکی از مهم‌ترین و سخت‌ترین نقش‌های دنیای بازیگری را تجربه کرده است و بی‌تردید در طول این فیلم تمام سرفصل‌های یک بازیگر خاص و ویژه را در اجرا به نمایش می‌گذارد و البته در یکی دو سکانس با هدایت کارگردان ابعاد جدیدی از بازیگری‌اش را به رخ می‌کشد.

۴) فرامرز قریبیان در فیلم "خروج" کاراکتری را بازی می‌کند که تا حدود زیادی از خودش فاصله دارد و قطعا برای رسیدن به این کاراکتر در اجرا، لحن گویش، نوع نگاه و البته بازیگری کار راحتی را پیش رو نداشته است.

با این اوصاف باید گفت دور از ذهن نیست که درخشش بازیگرانی، چون پیمان معادی، جواد عزتی، امیر جدیدی، بابک حمیدیان و حتی مانی حقیقی در فیلم "کشتارگاه"، علیرضا کمالی نژاد در فیلم "یازده ۶۰"، به اندازه رحمت فیلم سینمایی "خروج" دیده نشود. باید صبر کرد تا نتیجه آرا در شام بیست و دو بهمن اعلام گردد
منبع: برنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان