تاریخ انتشار: ۱۱:۳۶ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

بومی سازی به سبک ایران و کره!/ ماجرای جمع آوری تابلوهای سامسونگ و ال جی چیست؟

خروج دو کمپانی بزرگ کره‌ای از ایران و جمع آوری تابلو‌های ال جی و سامسونگ از برخی مغازه‌ها در روز‌های اخیر واکنش‌های زیادی را به همراه داشت. برخی گفته‌اند از دو سال پیش این دو برند هیچ کالایی به ایران ارسال نکرده‌اند و کالا‌هایی که در ایران فروخته می‌شده، از طریق قاچاق تامین شده است به همین دلیل تابلو‌های آن‌ها جمع شده است. برخی دیگر معتقد زور این دو شرکت آنقدر زیاد است که کسی نمی‌تواند تابلو‌های آن‌ها را جمع کند، مگر خودشان بخواهند. فروشندگان سامسونگ و ال جی می‌گویند چند ماه دیگر این دو برند به ایران بازمی‌گردند، اما با قیمت چند میلیون بیشتر. گزارش رویداد۲۴ را بخوانید تا بدانید ماجرای جمع کردن تابلو‌های ال جی و سامسونگ چه بود.

خروج ال جی و سامسونگ

رویداد۲۴ نداجعفری- جمع‌آوری تابلو‌های دو شرکت ال جی و سامسونگ از فروشگاه‌های سطح شهر یکی از مهمترین اتفاقات روزهای اخیر بود. این موضوع از دو سال پیش نیز مطرح بود و گفته می‌شد از آن زمان کالای این دو برند کره‌ای از طریق قاچاق به ایران می‌رسد. اردیبهشت امسال نیز گفته شد کالای قاچاق هم به ایران نمی‌رسد و آنها از ایران خارج می‌شوند، با این‌حال دولت اعلام کرد که خطوط تولید شرکت‌های سامسونگ و ال جی (در ایران) فعال هستند و این دو شرکت برای خروج از ایران برنامه‌ای ندارند.

آن زمان البته شرکت سامسونگ بیانیه‌ای صادر کرد و تمام ماجرا را تکذیب کرد: «سامسونگ همواره ارزش زیادی برای خانواده هواداران و کاربران خود در ایران قائل بوده و با جدیدترین نوآوری‎ها، فناوری‎ها و محصولات خود، حضور قدرتمندی در این کشور داشته است. با وجود تمام تحولات خارجی و جغرافیایی-سیاسی، این مسئله تغییری نکرده است. ما همواره متعهدیم تا تمام تلاش خود را برای امکان ادامه دسترسی مردم ایران به محصولات نوآورانه‏ مان فراهم کنیم.»

با وجود اعلام رسمی، این اتفاق در روزهای پایانی بهمن‌ماه سال ۹۸ افتاد و تابلوهای فروشگاه‌های ال جی و سامسونگ یکی یکی از سطح شهر در حال جمع شدن هستند. آنگونه که مدیران این شرکت خبر داده بودند ماجرا به تحریم‌های علیه ایران باز می‌گشت. گویا فشار آمریکا به این دو کمپانی باعث شده آنها تصمیم بگیرند کالایی به ایران صادر نکنند و به همین دلیل تصمیم به ترک ایران بگیرند.

سید مرتضی میری رییس اتحادیه لوازم خانگی در این‌باره توضیح داده که «یکی از دلایل اصلی این اتفاق حضور ناو کره از حدود دو ماه پیش در خلیج فارس بوده که علیه منافع کشور ما است، بنابراین ما اعلام کردیم حداقل کاری که اتحادیه لوازم خانگی می‌تواند انجام دهد تغییر نام تابلوهای شرکت‌های کره‌ای است.»

طبیعی بود تصمیم‌گیرنده درباره تغییر نام شرکت‌های سامسونگ یا ال جی ارتباطی به اتحادیه لوازم خانگی نداشت و این توضیحات برای خود گویندگان آن هم قانع کننده نبود؛ چه آنکه حیطه اختیارات یک اتحادیه در این حد گسترده نیست؛ آنهم در شرایطی که طرف حساب نه یک مغازه انتهای شهر، بلکه یک کمپانی عظیم خارجی باشد.

توییت سخنگوی وزارت امور خارجه البته بخشی از ماجرا رو روشن کرد و نشان داد موضوع به فشار طرف ایرانی نداشته و این تصمیم توسط مدیران شرکت‌های ال جی و سامسونگ گرفته شده است. سید عباس موسوی در توییتی هشدارآمیز با انتشار عکسی از پایین کشیدن بیلبورد تبلیغاتی سامسونگ از یکی از فروشگاه‌ها نوشت: «ایرانیان دوستان روزهای سخت را فراموش نمی‌کنند اما برخی شرکت‌های خارجی که در سال‌ها و ماه‌های اخیر صرفاً با پذیرش قلدری امریکا، ایران را ترک کرده‌اند، بدانند بازگشت به بازار ایران بسیار سخت خواهد بود. قانون تجارت می‌گوید حفظ بازار از ورود به آن سخت‌تر است.»

این توییت نشان می‌داد طرف ایرانی علاوه بر اینکه از ماجرا گلایه دارد، به طور ضمنی به دو شرکت سامسونگ و ال جی این پیغام را داده که در صورت رفع تحریم‌ها، بازگشت آنها به ایران سخت خواهد بود. اما این هشدار هم غیر واقعی بود؛ چه آنکه این منطق سرمایه است که برای شرایط تعیین تکلیف می‌کند، نه افراد برای منطق سرمایه.

تابلوهای ال جی و سامسونگ

نکته عجیب در ماجرا آنجا بود که خود مدیران شرکت، خروج از ایران را قبول نداشتند. کاوه مفتخری مدیر ارشد بازاریابی ال‌جی در ایران گفته «ما همچنان فعالیت‌های خود را ادامه می‌دهیم و گلدیران نیز اجناس ال جی را موجود دارد و در حال فروش هستیم. اینکه برخی فروشگاه‌ها تابلو‌های خود را عوض کرده‌اند به‌معنای پایان کار ال‌جی نیست. جی پلاس در حال تعویض تابلو‌های خود است، اما ال جی همکاری خود را همچنان با گلدیران ادامه می‌دهد و اجناس نیز در بازار موجود هستند، تابلو‌های ال جی نیز هنوز هست و اینکه برخی مغازه‌ها تابلوی خود را تغییر می‌دهند بحث دیگری است.»

مدیران سامسونگ نیز تغییر تابلوها را سوءبرداشت عنوان کردند و گفتند به هیچ عنوان قصد خروج از ایران را ندارند. با این حال آنها گفته بودند مشکلاتی وجود دارد.

موضوع خروج دو شرکت ال و سامسونگ در شبکه‌های اجتماعی و در میان کاربران نیز بازتاب زیادی داشت و برخی فروشندگان بازار هم به آن واکنش نشان دادند. یکی از کاربران در توییتی نوشت: «برندهای متفرقه مانند جی‌پلاس به جای آنها به بازار تزریق می‌شود که کیفیت آنها قابل مقایسه با محصول اصلی نیست.»

یکی دیگر از کاربران نوشت: «سامسونگ و ال جی از ایران می‌روند اما چند ماه دیگر باز‌می‌گردند. تنها تفاوت اینجاست که به قیمت‌هایشان چندین میلیون اضافه می‌شود.»

کاربر دیگری نوشت: «حتما چند صباح دیگر منتظر برندهای نامرغوب چینی در حوزه لوازم خانگی باشید. چین تمام ایران را گرفته است؛ لوازم خانگی هم روی آن!»

یکی از فروشندگان لوازم خانگی به رویداد۲۴ می‌گوید: «من در بازار بزرگ شده‌ام و می‌دانم این کارها یعنی چه. تجربه من می‌گوید از فردا همین لوازم خانگی ال جی و سامسونگ به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود و با قیمت بیشتر به فروش می‌رسد.»

این موضوع البته توسط سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی تایید شده بود و حمید رضا غزنوی در توضیحی اعلام کرده بود که «کره‌ای‌ها اساسا دو سال است که هیچ محصولی به ایران وارد نکرده‌اند و کالای فروخته شده آنها در ایران از طریق قاچاق تامین شده است.»

مدیرعامل سام ایران: مواد اولیه به ایران نمی‌رسید، مجبور شدیم خودمان دست به کار شویم

علیرضا موسوی مدیرعامل سام ایران الکترونیک در گفتگو با خبرنگار اقتصادی رویداد۲۴ در مورد احتمال تغییرات در برند سامسونگ و جمع آوری تابلو های برندهای کره‌ای از سطح شهر می‌گوید: تحریم‌های ظالمانه آمریکا باعث شد در بخش تولید محصولات با مشکل مواجه شویم و همین موضوع ما را به سمت داخلی سازی برد.

رئیس انجمن صوتی و تصویری ایران می‌گوید: با توجه به نیاز داخل کشور به محصولات این برند قرار بر این شد تا تولیدات سامسونگ با نام جدید سام تولید و وارد بازار شود.

موسوی با بیان اینکه از یک سال و نیم گذشته مواد اولیه‌ای نداشتیم، می‌گوید: همین موضوع باعث شده بود تا میزان تولیدات ما کاهش پیدا کند و با توجه به اتفاقات پیش آمده سهامداران به این نتیجه رسیدند که با یک برند ایرانی اقدام به تولید کالای با کیفیت ایرانی کنند که به همین منظور با اقداماتی که صورت گرفت مواد اولیه مورد نیاز را تهیه کردیم و از ۱۰ روز آینده نیز تلویزیون‌های این برند رونمایی می‌شود و پس از آن لباسشویی و یخچال سام نیز تولید خواهد شد.

او می‌گوید: هر چند در این مدت تولیدات ما افت کرد، اما همه تلاش خود را کردیم تا نیرو‌های خود را حفظ کنیم ، این مجموعه ۴ هزار نفر نیروی کار مستقیم و ۳۰ هزار نفر نیروی کار غیر مستقیم دارد.

موسوی در خصوص جمع آوری تابلو‌های سامسونگ و ال جی از سردر مغازه‌های خیابان جمهوری نیز می‌گوید: متاسفانه برخی از واحد‌های این محدوده اقدام به قاچاق کالا‌های کره‌ای به داخل کشور با قیمت‌های نازل و فروش آن‌ها با قیمت‌های دو تا سه برابی می‌کردند به عنوان مثال تلویزیون ۳ میلیون تومانی را از بانه به خیابان جمهوری می‌آوردند و ۶ میلیون تومان می‌فروختند. مسلما این محصولات نمی‌توانست ضمانتنامه سام سرویس را داشته باشد و همین موضوعات باعث مشکلات در بخش خدمات پس از فروش شده بود.

مدیرعامل سام ایران الکترونیک می‌گوید: برای مبارزه با قاچاق کالا، کلیه محصولاتی که در بازار هستند دارای شناسه کالا هستند، اما محصولات قاچاق این شناسه را ندارند و مردم به راحتی می‌توانند با وارد کردن کد شناسه از قاچاق بودن کالا مطلع شوند. به همین منظور و با توجه به نزدیک شدن به سال جدید از پانزدهم اسفند ماه نیز طرح بازرسی از واحد‌های فروش محصولات الکترونیکی آغاز می‌شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سامسونگ
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
محمدباقر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
0
0
کشور ترسویی مثل کره مطمئنا جایی در ایران ندارد
نظرات شما
پیشخوان