تاریخ انتشار: ۰۰:۰۲ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۸
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

روایت فصل درد/ چرا کشاورزان کرمانی با ماشین از روی محصولات خود رد شدند؟

کشاورزان کرمانی از قیمت‌گذاری واسطه‌ها برای خرید محصولشان عصبانی شدند و محصول خیار خود را کفت خیابان گذاشتند و با ماشین از روی آن رد شدند. گفته می‌شود واسطه‌ها خیار کشاورزان را هر کیلو ۳۰۰ تا ۵۰۰ تومان می‌خرد و همین محصول در بازار تهران کیلویی ۳ هزار تومان فروش می‌رود.

 کرمانی ها

رویداد۲۴ فیلم اعتراض کشاورزان کرمانی به قیمت محصولات صیفی در روزهای گذشته بسیار خبرساز شد. در این فیلم کشاورزان محصولات خود را کف خیابان ریختند و با ماشین از روی آن رد می‌شدند.

آنها می‌گفتند قیمت خیار در میادین میوه و تره بار ۳ تا ۵ هزار تومان است اما این محصول از کشاورزان هر کیلو بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومان خریداری می‌شود.

یکی از کشاورزان منطقه کرمان به رویداد۲۴ می‌گوید با افزایش قیمت کود و بذر و هزینه‌های جاری، هزینه تولید هر کیلو خیار حدودا ۷۰۰ تومان می‌شود بنابراین هیچ توجیه اقتصادی ندارد که ما آن را ۴۰۰ تومان بفروشیم.

او می‌گوید: اگر ما بخواهیم آن را با قیمت ۴۰۰ تومان هم بفروشیم باز هم ضرر بیشتری کرده‌ایم، زیرا باید برای بسته‌بندی پول پلاستیک را پرداخت کنیم و این یعنی ضرر بیشتر.

این کشاورز کرمانی توضیح می‌دهد: ما مجبور شدیم برای اعتراض محصولمان را از بین ببریم و این کار ما دو دلیل داشت؛ یکی اینکه اعتراض خود را نشان بدهیم و دوم اینکه اگر این کار را نمی‌کردیم دلالان همین محصول را رایگان به تهران و دیگر شهرستان‌ها می‌بردند و با قیمت ۲ یا ۲۵۰۰ تومان می‌فروختند.


ببینید: اعتراض کشاورزان کرمانی به قیمت خیار


یکی دیگر از کشاورزان منطقه کرمان به رویداد۲۴ می‌گوید: اساسا برای مسئولان ضرر تولیدکنندگان اهمیتی ندارد و عجیب اینکه از زمان اعتراض ما تا کنون هیچ مسئولی نیامده که به ما بگوید دردتان چیست؟ از ما بپرسد چرا آتش به مالتان زده‌اید. آنها فقط به فکر حفظ میز خود هستند و اصلا دغدغه‌ای ندارند که بخواهند جلوی دلالی و واسطه‌گری را بگیرند. فقط در شعار حرف می‌زنند و از حمایت از کشاورزان و تولیدکنندگان می‌گویند، در حالی که اقتصاد کشاورزی در دست دلالان است و هر وقت می‌خواهند میوه وارد می‌کنند و هر وقت می‌خواهند جلوی واردات را می‌گیرند و در تمام این تصمیمات کشاورزان دخالتی ندارند و منافع وارد کنندگان تامین می‌شود، مثل الان که در اوج تولید خیار سبز، واردات از عراق انجام می‌شود.

به گزارش رویداد۲۴ اتفاقی که در ماجرای کشت خیار افتاده، در کشت گندم نیز تکرار شده بود و زمانی که کشاورزان اعلام کردند کمبود موجودی را تامین خواهند کرد، به ناگاه دولت مصوبه واردات گندم را صادر کرد و عملا کشاورزان داخلی را در بدترین شرایط موجود قرار داد. جالب آنکه دولت برای واردات گندم، ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردکنندگان پرداخت کرد تا هم آسیب بیشتری به کشاورز داخلی برسد هم سود بیشتری به جیب وارد کنندگان برود.


بیشتر بخوانید: واردات گندم به بهانه احتکار/ ارز دولتی چگونه گندمکاران را نابود کرد؟


اسدالله کارگر رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی رویداد۲۴ در واکنش به اقدام کشاورزان کرمانی در خصوص از بین بردن محصولات خیار می‌گوید: وزارت جهاد کشاورزی باید به این مسئله ورود کند و اوضاع را سامان بخشد، اقدام کشاورزان به دلیل عرضه زیاد این محصول صورت گرفته است و این امر طبیعی است که کشاورزان به قیمت پیشنهادی واسطه‌ها برای خرید محصولات خود معترض باشند.

او با بیان اینکه محصولات کشاورزی چند دست می‌چرخد تا به دست ما برسد، می‌گوید: قیمت‌های خرده فروشی‌ها براساس چارچوبی که اعضا مشخص کرده‌اند و طبق مصوبه تعیین می‌شود.

کارگر ادامه می‌دهد: در مزرعه، اما قیمت‌ها بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود زمانی که محصولی کم است مسلما قیمت بالاتری هم دارد و زمانی که محصولی بیشتر است قیمتی که برای آن تعیین می‌شود، کمتر خواهد بود.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی می‌گوید: فروشندگان میوه در سطح شهر تنها می‌توانند ۳۵ درصد بیشتر از قیمت خریداری شده از بارفروشان افزایش قیمت داشته باشند و در صورتی هم که بخواهند فضای رقابتی ایجاد کنند تنها می‌توانند ۱۰ درصد بالاتر از فاکتور خرید قیمت‌گذاری کنند، اما ما کف قیمت برای آن‌ها اعلام نکرده‌ایم و تنها سقف قیمتی دارند.

کارگر در خصوص قیمت خیار در میدان تره بار می‌گوید: قیمت‌ها بین ۳ تا ۵ هزار تومان است و از اردیبهشت ماه نیز در میدان تره بار قیمت‌ها همین بوده و تغییری نداشته است و قیمت خیار کمتر از ۳ هزار تومان نیست.

او می‌گوید: از زمانی که شرایط تحریمی سخت‌تر شده صادرات برخی از محصولات نیز یا افت کرده یا ممنوع شده است و این ممنوعیت اخیر ورود محصولات کشاورزی ایران به عراق اوضاع را پیچیده‌تر کرده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار می‌گوید: ما بار‌ها این موضوع را به وزارت جهاد کشاورزی گوشزد کرده‌ایم که با کشاورزان در نقاط مختلف کشور هماهنگ باشند و با برنامه‌ریزی پیش روند تا این اتفاقات یک سال برای خیار و سال دیگر برای گوجه فرنگی و سایر محصولات رخ ندهد.

او می‌گوید: در حال حاضر وزارت جهاد کشاورزی باید برنامه صادرات را تغییر دهد تا کشاورزان متضرر نشوند و به آن‌ها یا سوبسید بدهد و یا خودش از آن‌ها محصولات را خریداری کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: خیار
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان