تاریخ انتشار: ۲۱:۴۱ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۳ نظر

طرز تهیه خورش قیمه مجلسی (با عطر و طعم قیمه نذری )

خورش قیمه از جمله خورش‌های قدیمی و سنتی ایرانی است که از قدیم‌الایام در مراسم مهم مذهبی به خصوص در ماه محرم و مهمانی‌ها از جمله اجزای ثابت سفره ایرانی بوده است. تقریبا تمام خانم‌های ایرانی طرز پخت قیمه را بلد هستند، اما دانستن نکات طلایی و نیز ادویه‌های مخصوص و مناسب این خورش ایرانی را لذیذتر و خوشمزه‌تر می‌کنند.

خورش قیمه

  رویداد۲۴ مواد لازم برای ۶ نفر

گوشت گوسفند یا گوساله: ۳۰۰ گرم

لپه خام: ۱۰۰ گرم

پیاز: یک عدد بزرگ

رب گوجه‌فرنگی: ۱ قاشق غذاخوری

گوجه‌فرنگی: ۳ عدد

لیمو‌عمانی: ۳ عدد

نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم

زعفران دم کرده: به مقدار دلخواه

گلاب در صورت دلخواه: ۱ قاشق غذاخوری

دارچین در صورت دلخواه: نصف قاشق چایخوری

بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورش بادمجان مجلسی + نکته های کلیدی

طرز تهیه


در دستور پخت خورش قیمه مجلسی زعفرانی به روش حرفه‌ای آمده است که ابتدا پیاز را ریز خرد کنید و تفت دهید. وقتی که پیاز‌ها طلایی شد، رب گوجه‌فرنگی را اضافه کنید و خوب تفت دهید. حالا زردچوبه را اضافه کنید و خوب تفت دهید تا طعم خامی آن گرفته شود و سپس فلفل قرمز و در صورت تمایل کمی فلفل سیاه اضافه کنید. در مرحله بعد گوشت را که به اصطلاح قیمه قیمه کرده‌اید به مواد بالا اضافه کنید. لازم نیست گوشت را زیاد تفت دهید، همین که کمی تغییر رنگ داد کافی است. لپه خام را به گوشت اضافه کنید و با گوشت تفت دهید. تفت دادن لپه طعم لذیذی به خورش شما می‌بخشد.

حالا نوبت اضافه کردن آب‌جوش است. لازم است که گوشت و لپه یک ساعت با آب بپزند سپس لیموعمانی را اضافه کنید. بعد از اضافه کردن لیموعمانی اجازه دهید خورش یک ساعت دیگر روی شعله ملایم گاز باشد. قبل از اضافه کردن زعفران و نمک و دارچین، لیموعمانی‌ها را از خورش بیرون بیاورید. حدود بیست دقیقه دیگر اجازه بدهید خورش روی حرارت ملایم بماند تا خوب جا بیفتد و غلیظ شود، در انتها یک قاشق غذاخوری گلاب یا نصف قاشق چایخوری گل محمدی به خورش قیمه اضافه کنید. خورش قیمه را با سیب‌زمینی خلالی سرخ شده تزیین و با برنج سرو کنید.


حتما بخوانید یک لیست کامل از ۱۰ غذای نونی خوشمزه و سریع که برای شام می‌توانید درست کنید
 

نکات مهم طرز تهیه قیمه مجلسی زعفرانی با طعم قیمه نذری




*در صورت اضافه کردن دارچین رنگ خورش شما تیره می‌شود، اگر دوست دارید یک خورش قیمه روشن داشته باشید دارچین اضافه نکنید و فقط زعفران دم کرده اضافه کنید.

*در ترکیب ادویه خورش قیمه اضافه کردن کمی زنجفیل تازه یا نصف قاشق چایخوری زنجفیل طعم و تندی خوبی به خورش قیمه زعفرانی مجلسی می‌دهد.

*اگر به جای گلاب، گل محمدی به خورش قیمه اضافه کنید، عطر و بوی خورش فوق‌العاده می‌شود.

*برای طبخ خورش قیمه زعفرانی مجلسی از لیموی رنگ روشن استفاده کنید تا خورش ظاهر بهتری پیدا کند.

*وجه تسمیه خورش قیمه این است که در زمان‌های قدیم آن‌قدر گوشت خورش قیمه را ریز می‌کردند که به آن «قیمه موری» می‌گفتند یعنی به اندازه مورچه. برای به دست آمدن یک خورش لذیذتر و غلیظ‌تر گوشت‌ها را حسابی ریز و قیمه کنید.

*اگر به جای آب از آب گوشت استفاده کنید خورش قیمه زعفرانی مجلسی شما لذیذتر می‌شود.

*اگر پیاز‌داغ فراوان درست کنید و در انتهای پخت خورش به آن استفاده کنید طعم خورش لذیذتر و بسیار بهتر می‌شود.

*استفاده از گوشت گوسفند خورش را چرب‌تر و خوش‌طعم‌تر می‌کند. اما طرز تهیه خورش قیمه با مرغ هم به همین ترتیب است.

*خورشت قیمه را روی شعله بسیار ملایم گاز بپزید و یادتان باشد حتما لیمو‌عمانی‌ها را از خورش جدا کنید تا طعم خورش تلخ نشود. با این‌همه بعضی لیموعمانی‌ها طعم تلخی به خورش نمی‌دهند و اگر امتحان‌شان را پس داده‌اند آن‌ها در یک ساعت پایانی پخت به خورش اضافه کنید و در آن باقی بگذارید.

*برای عطر بهتر خورش، در صورت تمایل می‌توانید یک یا دو عدد هل در ده دقیقه انتهایی پخت به آن اضافه کنید.

*می‌توانید از بادمجان سرخ شده هم برای تزیین و هم طعم لذیذ آن با خورش قیمه استفاده کنید.



شما خورش قیمه را چطور درست می‌کنید؟ از چه ادویه‌ها یا روش‌هایی برای خوشمزه‌تر شدن خورش قیمه استفاده می‌کنید؟ خوشحال می‌شویم در قسمت نظرات همین پست ایده‌هایتان برای خوشمزه‌تر شدن خورش قیمه را در میان بگذارید.
 
منیع:مجله کوروش
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: آشپزی ایرانی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
1
3
سلام. من قیمه رو به این ترتیب درست می کنم وتعریف نباشه همه افراد خانواده تعریف خوب ازش دارن. اول پیاز رو ریز خورد می کنم تفت می دهم. بعد لپه از قبل خیس خورده رو بهش اضافه می کنم تفت می دهم تا سبک شود. روغن اضافه را از درون ماهی تابه جم می کنم تا خورشت زیاد چرب نشودقبل از اینکه کامل سرخ شود که باعث سفت شدنش شود زردچوبه ریخته و کمی تفت می دهم بعد رب به آن اضافه می کنم. بعد گوشت کمی تفت داده ودرون قابلمه که آب درون آن در جوش است می ریزم. یک ساعت زمان می دم انقدری که لپه زیاد نرم نشود. بعد کمی لیمو عمانی آسیاب شده بهش اضافه می کنم دوباره می گذارم نیم ساعت بپذه وقتی از پختن گوشت مطمئن شدم دوباره کمی دیگر لیمو عمانی می ریزم چون لیمو عمانی که قیلا ریختم بخاطر پخت کمی از ترشی خود را از دست داده و بخاطر این ریخته بودم که لپه وار نره. بعد از شگوفه بهار نارنج و زعفران و کمی برگ نارنج برای عطرش استفاده می کنم. بو و طعم خیلی خوبی می گیرد . فقط باید ۱۰ دقیقه بجوشد بیشتر باشد عطرش از دست می رود
لیلا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
0
1
تخم گشنیز آسیاب شده هم عالیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۳۰
0
1
تخم گشنیز آسیاب شده ادویه ای بسیار معطر برای انواع خورشت ها و مرغ و کتلت توصیه میشود امتحان کنید
نظرات شما
پیشخوان