تاریخ انتشار: ۰۹:۴۸ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۸
سهیلا جلودارزاده در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

فضای سرد انتخابات نتیجه عملکرد شورای نگهبان است/ کسانی که پرونده فساد مالی دارند، تایید صلاحیت شد‌ه‌اند

سهیلا جلودارزاده با اشاره به فضای انتخابات مجلس یازدهم می‌گوید: افرادی که پرونده فساد مالی دارند، رد صلاحیت هم نشدند و سعی دارند تبلیغات انتخاباتی نداشته باشند و مردم را به حضور در انتخابات تحریک نکنند که در فضای آرام و با مشارکت کم مردم، بتوانند با اندک رایی که می‌آورند وارد مجلس شوند.

سهیلا جلودارزاده

رویداد۲۴ درحالی که فقط دو روز به انتخابات مجلس یازدهم مانده است، همچنان فضای عمومی تهران نشانی از تبلیغات گسترده کاندیداها در سطح شهر ندارد. برخی فعالان سیاسی معتقدند دلیل این موضوع رد صلاحیت‌های گسترده بوده است و برخی دیگر می‌گویند شوک دو اتفاق افزایش سه برابری ناگهانی قیمت بنزین و موضوعاتی مثل قلب حقیقت در ماجرای شلیک به هواپیمای اوکراینی باعث شده جامعه در شرایط عجیبی به سر ببرد؛ دلیل آن هر چه باشد باید گفت این انتخابات مشابه دوره‌های پیش نیست و فضای غیررقابتی ایجاد شده در حدی است که حسن روحانی می‌گوید رقابت انتخاباتی در ۴۴ حوزه وجود ندارد، با این حال برخی هنوز معتقدند چاره کار، اصلاح امور و ساختارها مشارکت در انتخابات است. 

سهیلا جلودارزاده نماینده مجلس شورای اسلامی به رویداد۲۴ می‌گوید: فضای انتخابات تا امروز فضای سردی است و فکر می‌کنم نتیجه عملکرد مسئولین برگزاری انتخابات است. آن بخش از حکومت که در فرآیند انتخابات نقش دارند اعم از شورای نگهبان و ... چنین فضایی را ایجاد کرده‌اند، اما امیدواریم با حرکتی که از سوی مردم و برخی از احزاب دیده می‌شود، فضا مقداری تغییر کند.

عضو خانه کارگر می‌گوید: مردم در ماه‌های گذشته چند اتفاق دردناک را پشت سر گذاشتند، اما این نباید به این معنی باشد که از سرنوشت خودشان در ۴ سال آینده دست بردارند. در هر شرایطی لازم است نهاد مردمی ما یعنی مجلس تشکیل شود و اگر از عملکرد مجلس گذشته رضایت ندارند، باید بدانند که تصمیمات گذشته ناشی از تصمیمات جمعی اکثریت مجلس بوده و باید تلاش کنند اکثریتی را وارد مجلس کنند که براساس خواسته و نظر آن‌ها پیش بروند.

عملکرد شورای نگهبان باعث از دست رفتن شور و اشتیاق مردم برای انتخابات شده است

نماینده مجلس دهم با بیان اینکه چاره حل نارضایتی از مجلس شرکت در انتخابات مجلس است، تصریح کرد: ردصلاحیت‌هایی که واقعا روح هر ایرانی آزاده را آزرده خاطر کرده، از عواملی است که مردم شور و اشتیاق همیشگی را برای انتخابات نشان نمی‌دهند و معتقدم برای حمایت از افراد ردصلاحیت شده و اصلاح ساختار، باید در انتخابات شرکت کنیم. به نظرم ردصلاحیت افرادی مانند علی مطهری، محمود صادقی و... اتفاق نامطلوبی بود و امیدوارم خدا از سر تقصیرات کسانی که چنین شرایطی را برای کشور ایجاد می‌کنند بگذرد. ما چیزی جز وفاداری و قانونمداری از افرادی مانند مطهری و صادقی ندیده بودیم.

اصولگرایان خواهان عدم شرکت مردم در انتخابات هستند 

جلودارزاده ادامه داد: افرادی که پرونده فساد مالی دارند و با این حال رد صلاحیت هم نشدند، سعی دارند تبلیغات انتخاباتی نداشته باشند و مردم را به حضور در انتخابات تحریک نکنند که در فضای آرام و با مشارکت کم مردم، بتوانند با اندک رایی که می‌آورند وارد مجلس شوند.


بیشتربخوانید: کدام نامزد‌های شاخص به نفع وحدت ۹ لیست انتخاباتی انصراف دادند؟


نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به عملکرد فراکسیون امید گفت: فراکسیون امید با همه توان خود که ۸۰ نفر بود، توانست از بسیاری از تصمیم‌هایی که به ضرر مردم بود جلوگیری کند. تخریب عملکرد فراکسیون امید بیشتر از سوی کسانی رخ می‌دهد که در مجلس به صورت تنگ نظرانه اعمال فشار می‌کردند. مثلا در یک شبانه روز هزاران پیامک به دست ما می‌رسید و ما را تهدید می‌کردند که به قانون FATF رای ندهید. همین افرادی که اکثریت مجلس بودند با تنگ‌نظری‌هایی که داشتند کشور را به بیراهه بردند و اکنون هم می‌خواهند اکثریت کامل مجلس را به دست بگیرند و هیچ صدای مخالفی هم نداشته باشند. ما باید در این خصوص ژرف‌اندیشی داشته باشیم و مصالح کشور و مملکت را در نظر بگیریم و بار دیگر اتفاقی که در ۴ سال قبل رقم زدیم را با کمک همدیگر رقم بزنیم.

در ۴۴ حوزه انتخابیه رقیب نداریم

نائیب ریس کمیسیون اجتماعی مجلس به برنامه‌های نیمه تمام مجلس دهم که باید در مجلس یازدهم پیگیری شود اشاره کرد و گفت: ما سه شعار در ارتباط با اصلاح‌طلبی داشتیم که در همان مجلس ششم تلاش زیادی شد که به منصه ظهور برسد. شایسته سالاری، قانون مداری و تشنج‌زدایی شعار اصلاح‌‎طلبان بود که بازهم نتوانستند به طور کامل به آن دست پیدا کنند. با وجود اینکه همواره سعی شد که وحدت ملی حفظ شود، اما برخی بر اساس عادت با تهدید و تخریب و تطمیع دیگران سعی کردند که قدرت را به دست بیاورند و برای اینکه چنین افرادی بر سر کار نیایند باید در انتخابات حضور فعالی داشت. البته ممکن است که برخی مواقع درباره کاندیدایی اشتباه کنیم، اما باید از ارتباطات و ابزاری که در اختیار داریم استفاده کنیم تا بتوانیم ساختار را اصلاح کنیم.

جلودارزاده با اشاره به اینکه بعید می‌دانم مجلس یازدهم ترکیب اکثریت داشته باشد، یادآور شد: ما در ۴۴ حوزه انتخابیه رقابت وجود ندارد و اصلاح طلبان اصلا کاندیدایی ندارند و این نشان می‌دهد که شرایط کاملا نابرابر است، اما بازهم در این شرایط فکر نمی‌کنم شاهد یک ترکیب اکثریت در مجلس باشیم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان