تاریخ انتشار: ۰۰:۱۲ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۸
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

غرب درباره انتخابات ایران چه می‌گوید؟/ آیا اولویت مجلس یازدهم سخت‌گیری علیه روحانی است؟

انتخابات مجلس یازدهم در حالی برگزار شد که همان روز ایران در لیست سیاه FATF قرار گرفت. پیش از آن اتفاقاتی نظیر افزایش ناگهانی قیمت بنزین و عدم بیان واقعیت در موضوع شلیک به هواپیمای اوکراینی باعث شده بود فضای سیاسی ایران نسبت به گذشته تغییر کند.
انتخابات مجلس یازدهم
رویداد۲۴  انتخابات مجلس امسال با حوادثی که در ماه‌های منتهی به اسفند رخ داده با تردید‌هایی برای بخشی از مردم برگزار شد. حتی سخت‌ترین حامیان نظام هم می‌دانستند که حوادثی همچون اعتراضات آبان ماه، شلیک به هواپیمای اوکراینی و  ... بر انتخابات تاثیر می‌گذارد. نظرسنجی‌های مختلف حاکی از آمارهای دلگرم‌کننده نبود و در  چنین شرایطی انتخابات برگزار شد. از سوی دیگر بخشی از بدنه اصلاح طلبان معتقد بودند رای ندادن یک حق است که هر فرد می‌تواند برای بیان اعتراضات خود از آن استفاده کند. شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان نیز در هفته‌های پیش نتیجه تصمیم خود برای نحوه شرکت در انتخابات را اعلام کرد و در بیانیه‌ای از عدم ارائه لیست واحد اصلاح طلبان خبر داد.
 
اگر چه احزابی نظیر کارگزاران سازندگی، فهرست کاندیدا‌های مد نظر خود را منتشر کردند، اما بسیاری معتقدند رویکرد مجموعه اصلاح طلبان در انتخابات یازدهم مجلس، عدم مشارکت بوده است. سردی تنور انتخابات برای اصلاح طلبان و میانه‌رو‌ها و گرمی این تنور برای تندرو‌ها و اصولگرایان، «کلیدواژه رسانه‌های خارجی» در توصیف انتخابات مجلس یازدهم ایران بود.
 
اولویت مجلس بعدی سختگیری علیه روحانی است؟
 
نیویورک تایمز در گزارش‌های متعددی از انتخابات ایران از احتمال قوی ورود تندرو‌ها به مجلس آتی ایران گفته و نوشت: شاید انتخابات روز جمعه را بتوان یکی از عجیب‌ترین انتخابات جمهوری اسلامی دانست چرا که در هیچ یک از انتخابات‌های تاریخ نظام، ۷۰۰۰ کاندیدا رد صلاحیت نشده بودند. کاندیدا‌هایی که در میان آن‌ها نام میانه‌رو‌ها و اصلاح طلبانی دیده می‌شد. با این وضعیت سیاست‌های خارجی و داخلی سختگیرانه‌تر خواهد شد.
 
این رسانه نوشته انتظار می‌رود مجلس بعدی ایران در برابر آمریکا رویکرد‌های تندروانه‌تری اتخاذ کند و بعید است از اقلام برای مذاکره و توافق هسته‌ای جدید حمایتی صورت بگیرد و در نهایت حمایت از نیرو‌های نیابتی ایران در منطقه نیز تقویت خواهد شد.
 
این رسانه به سیاست‌های میانه‌روانه روحانی نیز اشاره کرده و نوشته از دید بسیاری از ایرانی‌ها سیاست‌ها و برنامه‌های روحانی با شکست مواجه شده است. در عین حال اولویت مجلس بعدی سخت‌تر کردن اجرای سیاست‌های دولت در دو سال باقی مانده از دولت او تا بهار ۲۰۲۲ خواهد بود.
 
نیویورک تایمز در این گزارش نوشته اگرچه رهبر ایران درباره سیاست‌های نظام حرف آخر را می‌زند، اما مجلس می‌تواند به این نظرات شکل بدهد، از این سیاست‌ها دفاع کند یا از نتیجه اظهارات ابراز انتقاد کند.
 
نیویورک تایمز به خبر شیوع و مرگ چند ایرانی در اثر ابتلا به ویروس کرونا نیز اشاره کرده و نوشتهیکی از دلایلی که می‌تواند مانع از شرکت در انتخابات شود اخبار مربوط به شیوع ویروس کرونا در شهر قم که مرکز روحانیت شیعه در ایران است، بود.
بیشتر بخوانید: نظام سیاسی، هیجان توده‌ای با مشارکت عمومی را یکی می‌داند
وزارت بهداشت دستور داده مردم در شهر قم در خانه‌هایشان بمانند، اما استاندار قم روز پنجشنبه اعلام کرده انتخابات طبق برنامه در این شهر برگزار می‌شود و رای دهندگان بهتر است از دستکش، خودکار شخصی و ماسک استفاده کنند.
 
نیویورک تایمز نوشته رای دهندگان از میان طیف‌های مختلف اصولگرایان قدرت انتخاب دارند، «نسلی که خود را تکنوکرات می‌دانند»، «گروه‌های تندروی ضد فساد مذهبی» و «افراد نزدیک به سپاه» برای اولین بار محمد باقر قالیباف با سابقه فرماندهی سپاه در این انتخابات شرکت کرده و برخی از فعالان سیاسی در ایران می‌گویند ممکن است رییس مجلس بعدی باشد.
 
به گزارش رویداد۲۴ مقامات آمریکا هم درباره انتخابات ایران واکنش‌های متفاوتی داشته‌اند. بریان هوک گفته متاسفانه از نظر مردم ایران، انتخابات واقعی قبلا به طور محرمانه انجام شده و نتایج نیز شمرده شده است.
 
رویکرد نظام ایران تندتر خواهد شد
 
سی ان ان نیز در گزارشی با اشاره به احتمال پیروزی اصولگرایان در انتخابات مجلس یازدهم به اهمیت انتخابات در ایران اشاره کرده و نوشته مجلس نقش مهمی در سیستم سیاسی پیچیده ایران دارد. به همین دلیل تصمیم شورای نگهبان برای ممانعت از شرکت میانه‌روها در این انتخابات تاثیر مهمی بر سیاست‌های مقابله‌ای ایران در مقابل آمریکا دارد.
 
سی ان ان نوشته تلاش کرده با شورای نگهبان در این باره مصاحبه کند اما عباس کدخدایی سخنگوی این شورا به سی‌ان‌ان گفته هیچ کس حق مصاحبه با این رسانه را ندارد و این شورا تا کنون موضع‌گیری سیاسی نکرده است.
 
کدخدایی به سی‌ان‌ان گفته ما بر اساس قانون انتخابات مصوب دولت حرکت می‌کنیم و اسناد ارائه شده از سوی هر کاندیدا مرجع قضاوت ماست.
 
این رسانه آمریکایی در ادامه نوشته با حذف کاندیدا‌های میانه‌رو از شرکت در انتخابات نظام این پیام را مخابره کرده که رویکردش تندروانه‌تر خواهد شد و نهاد‌های مذهبی آماده‌اند تا موازنه قدرت را به نقع خودشان تغییر دهند. اما دلیل این امر تضعیف میانه‌رو‌ها و اصلاح طلبان در جریان تنش‌های ایران و آمریکاست.
 
این رسانه در ادامه ادعا‌های خود نوشته انتخابات در ایران چیزی را تغییر نمی‌دهد. برجام شکست خورده، اصلاح طلبان به زانو در آمده‌اند و روحانی اعتبارش را تا حد زیادی از دست داده است.
 
رویترز و بلومبرگ نیز از تقویت اصولگرایان تندرو در پی اعلام نتیجه انتخابات مجلس یازدهم نوشته‌اند. گاردین انگلیس نوشته ایران حضور کم‌رونق در انتخابات را عامل تقویت ترامپ می‌داند؛ حتی جواد ظریف وزیرخارجه ایران هم خواستار افزایش مشارکت در انتخابات شده است.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان