تاریخ انتشار: ۱۶:۵۹ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

بازگشت سید خندان به رسانه‌ها!/ آیا ممنوع التصویری سید محمدخاتمی رفع شده است؟

انتخابات مجلس یازدهم با رفع ممنوع التصویری سید محمد خاتمی همراه بود. خبرگزاری‌های ایسنا، ایرنا، ایلنا، تسنیم و ... به صورت گسترده حضور خاتمی در حسینیه جماران را منتشر کردند.

ممنوع التصویری سید محمد خاتمی

رویداد۲۴ انتخابات مجلس یازدهم در شرایط عجیبی برگزار شد؛ مشکلات اقتصادی و دروغ در ماجرای شلیک به هواپیمای اوکراینی و افزایش ناگهانی قیمت بنزین و ... همگی عواملی بود که باعث می‌شد گفته احتمال کاهش سطح مشارکت وجود دارد.

بخشی از اصلاح طلبان به خاطر شرایط موجود ارائه لیست را تحریم کردند و بخشی دیگر هم البته تلویحا رای دادن را تحریم کردند و گفتند رای ندادن هم حقی است که هر فرد می‌تواند از آن استفاده کند. در چنین شرایطی انتخابات برگزار کرد و یکی از اتفاقات آن حضور سید محمد خاتمی پای صندوق‌های رای بود. در انتخابات ریاست جمهوری به خاطر شرایطی که پس از حوادث سال ۸۸ ایجاد شده بود، خاتمی ترجیح داد به یکی از حوزه‌های دورافتاده در منطقه دماوند برود و بی سر و صدا رای خود را به صندوق بیندازد. در انتخابات مجلس یازدهم اما خاتمی به حسینیه جماران رفت و از آنجا رای خود را به صندوق ریخت.

رسانه‌های اصولگرا و اصلاح طلب از حضور خاتمی بسیار استقبال کردند و عکس‌های او را منتشر کردند. نخستین بار تسنیم عکسی منتشر کرد که خاتمی را در جماران نشان می‌داد. خبرگزاری ایسنا بعد از آن عکس دیگری از خاتمی منتشر کرد که آن تصویر نیز بازتاب زیادی داشت.


بیشتربخوانید: پایان ممنوع التصویری سید محمد خاتمی؟ +عکس



آیا ممنوع التصویری سید محمدخاتمی رفع شده است؟

آیا ممنوع التصویری سید محمدخاتمی رفع شده است؟

تصویر خاتمی در حالی منتشر می‌شود که تا پیش از این رسانه‌ها در انتشار آن بسیار محتاط بودند، مگر آنکه حاشیه امنی داشته باشند یا بخواهند او را نقد کنند. مثلا مدتی پیش خبرگزاری تسنیم در مجموعه «ویترین» خود تصویری از خاتمی را با تیتر «تاوان رادیکالیسم» منتشر کرد که در آن حمله‌های تندی به اصلاح طلبان شده بود.

در نمونه دیگر زمانی صدا و سیما از تصویر خاتمی استفاده می‌کرد که بخواهد آن را نقد کند یا بگوید او برای نظام هزینه ایجاد کرده است. مستندهای مختلف انتخاباتی صداوسیما که با تصاویر خاتمی یا فیلم‌هایی از مجلس ششم منتشر می‌شد، نمونه‌ای از همین اتفاق بود که تصاویر خاتمی بعد از مدت‌ها منتشر می‌شد.

ممنوع التصویری سید محمدخاتمی

بعد از خبرگزاری تسنیم و صدا و سیما، خبرگزاری ایرنا نیز در اقدامی بی‌سابقه تصاویر حضور سیدمحمدخاتمی در مراسم درگذشت برادر سید محمود دعائی را سانسوری منتشر کرد. این اتفاق در حالی می‌افتاد که معمولا در انتشار اینگونه تصاویر تنها از دست خاتمی استفاده می‌شد. اما به نظر می‌رسد در انتخابات مجلس یازدهم ممنوع التصویری خاتمی پایان یافته و از این به بعد رسانه‌ها می‌توانند از تصویر او برای پوشش برخی اخبار استفاده کنند.

رفع ممنوع التصویری خاتمی پیش از این یکبار در شهریور امسال اتفاق افتاده بود و در آن مقطع زمانی روزنامه‌های اصلاح طلب تصاویر خاتمی را منتشر کردند؛ آن بار هم بیش از آنکه به خاطر خود خاتمی این اتفاق افتاده باشد، به خاطر جلب مشارکت انتخاباتی حامیان او اتفاق افتاد.
آیا ممنوع التصویری سید محمدخاتمی رفع شده است؟
به گزارش رویداد۲۴ در این سال‌ها رسانه‌‌ها (رسانه‌های معمولی نه رسانه‌هایی که از حاشیه امن برخوردارند) حق انتشار تصویر و یا اسمی از سید محمد خاتمی نداشت و اگر این اتفاق می‌افتاد مجازات توقیف و اخطار در انتظار آن‌ها بود، اکنون به نظر می‌رسد به دلیل شرکت سید محمد خاتمی در انتخابات این محدودیت از وی برداشته شده است، با این حال معلوم نیست این اتفاق دائمی است یا موقت؟

ممنوع التصویری خاتمی البته در مجلس هم بارها حاشیه‌ساز شده است؛ مثل ماجرای اختلاف ذوالنوری و زاهدی با علی مطهری، آنجا که علی مطهری به ذوالنوری گفته بود «محدودیت‌های اختمی قانونی نیست، سر جایتان بنشینید!»

البته خبرنگاران درباره این اتفاق یکبار از غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه سوال پرسیده‌اند اما او پاسخ داده ممنوع التصویری خاتمی ارتباطی به قوه قضاییه ندارد: «مرجع اعمال محدودیت، جای دیگری است. هر گونه تغییر در این ارتباط نیز به همان حوزه برمی‌گردد. یکسری از تصمیمات در شورای عالی و دبیرخانه است.»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۲
0
0
ا دوباره تاریخ مصرف پیدا کرد انصافا که دست هرچی روباهه از پشت بستید
روحانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۲
1
0
این فتنه گر تا برای فتنه هایی که بپا کرده محاکمه و مجازات نشه رفع ممنوع الاتصویری نخواهد شد
ناشناس
|
Singapore
|
۰۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
0
0
حالم بهم میخوره
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان