تاریخ انتشار: ۱۳:۳۱ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۸
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

از هیجان اضافی بپرهیزید/ با دریافت ایمیل و بسته از چین، کرونا نمی‌گیرید

گزارش‌های روز‌های اخیر نشان می‌دهد بیش از ۷۰۰ مورد مبتلا به ویروس کرونا در ایران شناسایی شده که ۵ تن آن‌ها جان خود را از دست داده‌اند. این آمار وحشت فزاینده‌ای را در کشور ایجاد کرده که برای جلوگیری از این وحشت لازم است به واقعیت‌های این ویروس توجه بیشتری شود.
انتقال ویروس کرونا
رویداد۲۴ در روزهای گذشته گسترش بیماری کرونا در ایران ایجاد هراس شدیدی کرده است. برخی شهروندان نگرانند که دریافت بسته‌های پستی از مبدا چین هم می‌تواند ناقل بیماری باشد. برخی دیگر از کاربران در تحلیل‌های عجیب‌تری نوشتند حتی نباید ماشین‌های تولید چین خرید زیرا آنها هم ناقل بیماری هستند.
 
در ایران تا کنون تعداد مبتلایان قطعی به ویروس کرونا به ۲۸ نفر و تعداد افراد فوت شده به ۵ نفر رسیده است. همچنین بر پایه آمار وزارت بهداشت تا این لحظه ۷۸۵ فرد مشکوک به ویروس کرونا از بین هزاران فرد مراجعه کننده از مطب‌ها و کلینیک‌ها به مراکز وزارت بهداشت تحت آزمایش قرار گرفته‌اند.
 
از برخی بیمارستان‌های کشور خبر می‌رسد که افراد بیشتری مشکوک به کرونا هستند. حتی گفته می‌شود پرستاران و دکترها در چند بیمارستان مبتلا شده‌اند. بخشی از کادر پزشکی چند بیمارستان در تهران اعتصاب کردند و مجموعه فضای به وجود آمده باعث شد شایعات درباره نحوه انتقال و عملکرد ویروس کرونا به شدت افزایش یابد. مهمترین نگرانی افکار عمومی در این شرایط این بود که گسترش و قدرت ویروس کرونا در حدی است که دیگر هیچ کاری نمی‌توان کرد. اما این تصور چقدر واقعی است؟ آیا این موضوع ریشه در واقعیت دارد یا بحثی ناشی از هیجان زدگی است؟
بیشتر بخوانید: تلفات کرونا در ایران به ۵ نفر رسید/ ۷۸۵ فرد مشکوک به ویروس کرونا
رادیو ملی آمریکا در گزارشی به سوالات متعدد شنوندگان این رادیو درباره خطر ابتلا به ویروس کرونا با دریافت بسته‌ای از چین اشاره کرده و به این سوال پاسخ داده و با استناد به گزارش‌های مرکز کنترل و جلوگیری از بیماری‌های واگیر نوشته «به دلیل توانایی پایین ویروس کرونا برای بقا روی سطوح، خطر اشاعه این ویروس از طریق دریافت بسته و محصولات چینی که در روز‌ها یا هفته‌های گذشته ارسال شده‌اند، وجود ندارد.»
 
مایکل آیسون پزشک دانشگاه نورث وسترن که روی تاثیر بیماری‌های واگیر در بین بیماران پیوندی که سیستم‌های ایمنی بدن آن‌ها ضعیف شده، مطالعه می‌کند گفته ویروس کرونا با یک بسته پستی جابجا نمی‌شود زیرا این ویروس عمدتا از طریق فرد به فرد منتقل می‌شود و تا کنون این ویروس بیشتر در بین افرادی منتشر شده که ارتباط نزدیک با فرد مبتلا به ویروس کرونا داشته‌اند.
 
با وجود اینکه هنوز ناشناخته‌های زیادی درباره این ویروس جدید کرونا وجود دارد، اما متخصصان بر اساس تجربیاتی که از ویروس‌های قبلی سارس و مرس کسب کرده‌اند، حدسیاتی را مطرح می‌کنند.
 
انتقال ویروس کرونا
 
به گزارش رویداد۲۴ الیزابت مک گرو رییس مرکز بیماری‌های واگیر دانشگاه دولتی پنسیلوانیا به رادیو ملی آمریکا گفته هیچ شواهدی در بیماری‌های پیشین وجود ندارد که نشان دهد در اثر دریافت بسته پستی نیز ویروس منتشر می‌شود.
 
مک گرو گفته به احتمال بسیار زیاد این ویروس نمی‌تواند برای چند روز در فضای بیرونی و درون یک بسته پستی زنده بماند حتی اگر فرد مبتلا به ویروس درون بسته عطسه کرده باشد یا به آن دست زده باشد.
 
او گفته آنچه ما درباره این ویروس می‌دانیم این است که نمی‌تواند روی سطح زیاد زنده بماند؛ به ویژه بر روی سطوح پر از منافذ.
 
دکتر آمش ادالجا استاد برجسته دانشگاه جانز هاپکینز گفته برخی ویروس‌ها بیش از سایرین در فضای بیرونی زنده می‌مانند. این زنده ماندن هم بستگی به دما و رطوبت و جنس سطح دارد. اما بسیار از ویروس‌ها ظرف چند ساعت در محیط طبیعی می‌میرند و شرایط ارسال بسته‌ها به گونه‌ای است که جایی برای زنده ماندن یک ویروس باقی نمی‌گذارد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان